DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT COGNITIU Codi 11204109
Ensenyament
Grau en Psicologia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
VOLTAS MORESO, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.voltas@urv.cat
laura.camacho@urv.cat
Professors/es
VOLTAS MORESO, NÚRIA
CAMACHO GÓMEZ, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant

En aquesta assignatura veurem les principals fites pel que fa al desenvolupament cognitiu de l'ésser humà, des del naixement i fins a l'envelliment. Constitueix el tancament de les assignatures obligatòries del Grau de Psicologia dedicades al desenvolupament humà (complementant-se amb les assignatures desenvolupament socioafectiu i desenvolupament psicomotriu). 


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions.
 A3 Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A10 Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Acreditar el coneixement dels models teòrics proposats en l'estudi del desenvolupament psicomotor i cognitiu, amb capacitat per analitzar críticament les seves aprotacions i limitacions.
 A3 Demostrar el coneixement dels processos i etapes del desenvolupament físic, psicomotor, cognitiu i lingüístic durant el cicle vital, integrant aquest estudi dins d'una prespectiva global de desenvolupament.
 A6 Demostrar l'aplicació dels coneixements adquirits en aquest àmbit del desenvolupament per la intervenció en diversos contextos educatius.
 A10 Analitzar i interpretar les dades procedents d'estudis vinculats amb el desenvolupament psicomotor, cognitiu i linguïstic, i plantejar noves preguntes i hipòtesis pertinents, tenint en compte el moment actual d'investigació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Planificar, gestionar i avaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats detectades.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema1. Contextualització de l'assignatura - Definició de desenvolupament i altres qüestions a considerar.
- Perspectives teòriques sobre el desenvolupament humà i enfocs del desenvolupament vital.
- Perspectiva cognitiva.
- Altres teories/perspectives.
Tema 2. Desenvolupament cognitiu del bebè (0-2 anys) - Competències perceptives.
- Desenvolupament cognitiu. La proposta de Piaget.
- Més enllà de la teoria de Piaget.
Tema 3. Desenvolupament cognitiu en l'edat preescolar (2-6 anys) - Primers aspectes a considerar. Nocions sobre aquesta etapa del desenvolupament.
- El desenvolupament de la intel·ligència. La proposta de Piaget. Estadi preoperatori.
- Més enllà de la teoria de Piaget.
Tema 4. Desenvolupament cognitiu en l'edat escolar (6-12 anys) -Primers aspectes a considerar. Nocions sobre aquesta etapa del desenvolupament.
- La proposta de Piaget. Estadi de les operacions concretes.
- Més enllà de la teoria de Piaget. Aprofundim en les aportacions de Vygotsky.
Tema 5. Desenvolupament cognitiu en l'adolescència - Primers aspectes a considerar. Nocions sobre aquesta etapa del desenvolupament.
- La proposta de Piaget sobre la cognició dels adolescents.
- Més enllà de la teoria de Piaget.
- Altres aspectes rellevants en la cognició dels adolescents.
Tema 6. Desenvolupament cognitiu durant l'edat adulta - Desenvolupament cognitiu en l'etapa adulta primerenca i intermèdia.
Tema 7. Desenvolupament cognitiu en l'envelliment - Nocios sobre l'etapa adulta tardana/vellesa.
- Desenvolupament cognitiu en l'envelliment.
Tema 8. Desenvolupament del llenguatge - Els inicis del llenguatge.
- Desenvolupament del llenguatge i Piaget.
- Etapes del desenvolupament del llenguatge.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Projectes
A6
8 14 22
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B1
4 8 12
Sessió Magistral
A1
A3
A6
A10
30 20 50
Seminaris
A1
A3
A6
A10
B1
30 20 50
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
A3
B1
5 5 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Valoració de la disposició prèvia cap a l’assignatura (motivació, expectatives) i vers el treball autònom i en equip.
- Presentació de la programació, explicació de les metodologies de treball i del sistema d’avaluació.
- Activació de coneixements previs a l'inici de cada tema i dins de cada tema, en els diferents subapartats.
Projectes - Cerca bibliogràfica.
- Treball en equip.
- Reflexió crítica.
- Aprenentatge col·laboratiu.
- Exposició oral.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge - Treball sobre el contingut de les classes magistrals.
- Regulació, seguiment i avaluació del propi procés d'aprenentatge.
- Competència digital.
Sessió Magistral - Assistència i participació a les sessions magistrals.
- Seguiment actiu de les classes magistrals.
Seminaris - Assistència i participació a les sessions de seminaris.
- Seguiment actiu de les classes de seminaris.
Atenció personalitzada Serà important i es recomarà als alumnes l'ús de les tutories personalitzades o en petit grup per al seguiment del treball de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció

Es recomana als alumnes l'ús de les tutories personalitzades o en petit grup per al correcte seguiment de l'assignatura.

Cada docent informarà del seu horari d'atenció i format de les tutories. Es faran tutories presencials o bé virtuals.





Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Projectes
A6
Realització d'un treball en grup. Inicialment es realitzaran sessions d'aproximació teòrica sobre el tema que es treballarà a partir del projecte. Caldrà realitzar cerca bibliogràfica activa, treballar en equip, ser creatius/ves i en especial, reflexionar de manera crítica i vincular el contingut que es treballi en el projecte, amb el contingut de l'assignatura en general. S'haurà d'entregar un treball escrit i realitzar una exposició oral. 25%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
B1
Creació d'un portafoli mitjançant un recurs innovador virtual. Es realitzaran tasques a nivell individual i grupal (aprenentatge col·laboratiu). 10%
Seminaris
A1
A3
A6
A10
B1
Treball d'aprofundiment i des d'un punt de vista més pràctic, dels continguts teòrics de l'assignatura. 25%
Proves objectives de tipus test
A3
B1
Superació de cada prova a partir d'una nota de 5,00 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació te caràcter continu i formatiu. A nivell global, l'assignatura es divideix en dos parts:

Part teòrica: S'avaluarà mitjançant dues proves objectives tipus test (exàmens) i es correspon amb un 40% de la nota final (20% cada prova). El 10% restant s'avaluarà mitjançant una activitat opcional.

Part pràctica: S'avaluarà mitjançant treballs individuals i grupals i es correspon amb un 50% de la nota final. 25% les diferents activitats que es proposaran a seminaris i 25% el treball que es proposarà a laboratoris.

IMPORTANT:

1) Es necessita tenir aprovades les diferents parts per aprovar l'assignatura (nota mínima de 5,00 en cadascuna de les parts: magistral, seminaris i laboratoris). Pel que fa a la part teòrica, especificar que cal obtenir una nota mínima de 5,00 en cada parcial de l'assignatura.

2) No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors.

Pel que fa a la 2a convocatòria:

Part teòrica: Es preveu una recuperació de cada parcial en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5,00 a la primera convocatòria o bé es compti amb un no presentat a la primera convocatòria.

Part pràctica: Si no es realitzen i entreguen les tasques de seminari i laboratoris en el termini corresponent i/o no s'arriba a obtenir un aprovat (nota mínima de 5,00 en cada part, seminaris i laboratoris), es realitzarà una segona convocatòria que implicarà la realització d'un treball amb exposició oral.


Fonts d'informació

Bàsica Feldman, Robert S. , Desarrollo psicológico a través de la vida , , México: Pearson

Complementària Cordoba, A.I., Descals, A. y Gil, M.D. (Coords), Psicología del desarrollo en la edad escolar , , Madrid: Pirámide
Bruning, R.H., Psicología cognitiva y de la instrucción, , Madrid: Prentice Hall
Owens, R.E., Desarrollo del lenguaje, , Madrid [etc.]: Pearson Educación,
Villar, F. y Pastor, E., Psicologia evolutiva: models de desenvolupament cognitiu , , Valls: Cossetània
Goswami, U., Blackwell handbook of childhood cognitive development , , Malden, MA: Blackwell Publishers
, Child development , ,
, Psychology and aging , ,
, Developmental review , ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DESENVOLUPAMENT SOCIOAFECTIU/11204006
DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU/11204108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent