DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) INTERVENCIÓ PSICOEDUCATIVA EN L'ÀMBIT DE LES EMOCIONS Código 11204210
Titulación
Grau en Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
VINYES JIMENEZ, JOAN ORIOL
Correo-e joanoriol.vinyes@urv.cat
Profesores/as
VINYES JIMENEZ, JOAN ORIOL
Web
Descripción general e información relevante

Matèria que pretén aportar eines per desenvolupar competències emocionals, tant des d'un punt de vista teòric (àmbit conceptual i de fonamentació) com també pràctic.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
 A8 Identificar les característiques rellevants del comportament dels individus i grups, descriure i analitzar els seus problemes i necessitats per planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l'eficàcia de les pròpies actuacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Diagnosticar i intervenir en el camp específic de la Psicologia Clínica.
 A8 Planificar i executar les intervencions adequades, avaluant i analitzant els resultats i l’eficàcia de les pròpies actuacions, en l’àmbit de la Psicologia de l'Educació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
tema Subtema
MÒDUL 1. L'educació emocional contribueix al desenvolupament integral 1. Intervenció psicoeducativa.
2. Concepte d’educació emocional
3. Marc conceptual
4. Competències emocionals
MÒDUL 2: Aportacions de la neurociència 1. Mecanismes neuronals de les emocions
2. Neurociència de les emocions bàsiques
MÒDUL 3. Àmbits d’intervenció 1. Educació emocional i família
2. Educació emocional i educació
3. Emoció i benestar
4. Senyals d'alarma
5. Programes i eines per assolir competències
emocionals


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
A8
8 5 13
Seminaris
A6
A8
C3
16 32 48
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A6
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats d'activació de coneixements previs.
Sessió Magistral Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de materials
Seminaris Elaboració i presentació de treballs individuals i de grup que representen evidències significatives de l'adquisició dels coneixements adquirits i de la capacitat d'aplicació dels nous aprenentatges. Forma part de l'avaluació continua.
Atenció personalitzada Atenció individual o en grups de treball.

Atenció personalitzada
descripción

Les tutories es un espai per facilitar l’orientació, el consell, el suport i l’ajuda a l’alumne. Es corresponen amb la necessitat d’individualitzar el procés d’aprenentatge per tal de resoldre de manera més ràpida i directa les necessitats educatives de l’alumnat. L’horari d’atenció es pot consultar a la pàgina web del Departament de Psicologia. Es demana a l’alumnat que contacti per correu electrònic quan tingui la necessitat de rebre atenció personalitzada.

En cas que l’alumnat presenti alguna necessitat educativa es recomana contactar amb el professorat a l’inici del curs per poder adoptar les mesures necessàries.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
A6
A8
C3
Implicació i actitud responsable en el treball personal i d’equip.
Iniciativa en la cerca d’informació.
Pertinència i rellevància del treball elaborat.
Aproximació crítica i creativa en el plantejament i resolució de tasques.
Correcció en la presentació de treballs orals i escrits.
Pensament crític i aplicació dels continguts apresos.
50
Proves objectives de tipus test
A6
Prova objectiva amb preguntes curtes. 50
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant:

(1) Informes i activitats realitzades a les sessions de seminari (50% de la nota final):

Es proposa un model d'adquisició de coneixement a partir de la realització d'una sèrie d'activitats al llarg del curs durant les sessions de seminari. A través de la resolució d'aquestes activitats l'estudiantat demostra el grau d'adquisició de coneixements i el nivell assolit en la seva aplicació.

L'alumnat haurà de realitzar els informes i activitats de les pràctiques que es plantegin durant el curs. Es donaran les indicacions pertinents sobre com s'han de realitzar aquests treballs (format, via de lliurament, data màxima, extensió permesa, etc.). No s'acceptarà cap treball lliurat fora de termini o mitjançant una via que no sigui l'especificada pel professor responsable de l'activitat.

El plagi dels treballs comportarà la qualificació de suspens.

Per tal de superar la part dels informes i activitats realitzades a les sessions de seminaris, la mitjana de les pràctiques haurà de ser, com a mínim, de 5 punts sobre 10. Si es decideix no entregar una pràctica, o es fa fora de termini, aquesta comptabilitzarà com un 0.

(2) Prova objectiva tipus test (50% de la nota final):

Es realitzarà un examen objectiu tipus test sobre els continguts tractats a l'assignatura. Per tal de superar l'examen, l'alumnat ha d'obtenir una puntuació de 5 o superior.

Segona convocatòria:

L'alumnat que no superi l'assignatura en primera convocatòria es podrà presentar a les proves d'avaluació de segona convocatòria que tindran unes característiques anàlogues a les de la primera convocatòria.

Per aprovar l'assignatura, tant en la primera com en la segona convocatòria, l'alumnat haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 sobre 10 tant als informes i activitats de seminari com a la prova objectiva tipus test. És a dir, és necessari aprovar tant la part pràctica com l'examen per separat per tal que es pugui calcular la nota final. Aquesta nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions de les activitats de seminaris (50%) i la prova objectiva (50%).


Fonts d'informació

Bàsica Bisquerra, R., Educación emocional y bienestar, 2008, Wolters Kluwer
Bisquerra, R., Inteligencia emocional en educación, 2015, Editorial Síntesis
Bisquerra, R., 10 Ideas clave educación emocional, 2016, Editorial Graó
Bisquerra, R., Psicopedagogia de las emociones, 2009, Editorial Síntesis
Bisquerra, R. (coord), Educación emocional. Propuesta para educadores y familias, 2011, Desclée
Ibarrola, B., Aprendizaje emocionanate, 2013, Biblioteca innovación Educativa

Complementària Darder, P (i altres), Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia, Gener 2013, Octaedro

Recomanacions


 
Otros comentarios
Aquesta assignatura s'imparteix en català
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.