DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ Código 11224105
Titulación
Grau en Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
18 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
TIERNO GARCÍA, JUANA MARÍA
Correo-e juanamaria.tierno@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
alison.cantos@urv.cat
Profesores/as
TIERNO GARCÍA, JUANA MARÍA
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
CANTOS EGEA, ALISON
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripción general e información relevante

DESCRIPTORS: Principis i fonaments de: diagnòstic, avaluació i investigació. Tipologia d'investigacions socioeducatives. Tècniques, instruments i recursos per a la recollida i tractament de la informació. Comunicació de resultats i elaboració d'informes.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conèixer la metodologia de la intervenció socioeducativa així com la metodologia per a la seva avaluació.
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A8 Utilitzar els procediments i les tècniques adequades per a l'anàlisi de la realitat social.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Coneix i diferencia els principals mètodes, dissenys i instruments de l'avaluació i la investigació.
 A5 Coneix i diferencia els conceptes i dimensions de l'avaluació, el diagnòstic i la investigació en educació.
Adquireix les destreses per a la recollida i anàlisi de dades.
 A8 Entén els fonaments científics i epistempològics de la investigació educativa.
Dissenya, planifica i projecta investigacions qualitatives i quantitatives.
Coneix i diferencia els principals mètodes, dissenys i instruments de l'avaluació i la investigació.
Adquireix les destreses per a la recollida i anàlisi de dades.
Localitza i utilitza fonts bibliogràfiques i documentals d'informació actualitzades.
Utilitza els recursos tecnològics adequats en els diferents processos d'investigació educativa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa en el treball en equip i realitza aportacions interessants.
 B6 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
tema Subtema
1. La investigació educativa - Introducció: Ciència, coneixement i investigació.
- Concepte i evolució històrica de la investigació educativa.
- Potencialitats i limitacions de la investigació.
- Els paradigmes i els enfocaments d'investigació.
- El problema i les fonts documentals.
- El disseny de la investigació.
- Tècniques i instruments per l'obtenció de dades.
- Procediments i tècniques per l'anàlisi de dades.
- Elaboració i difusió de conclusions.
2. L'avaluació educativa - Concepcions avaluatives.
- Funcions de l'avaluació.
- Tipus d'avaluació.
- L'avaluació com a procés.
- La metaavaluació.
- Alguns tòpics d'interès en relació a l'avaluació educativa.
- Àmbits bàsics de l'avaluació educativa.
3. El diagnòstic educatiu - La teoria del diagnòstic educatiu (concepte, evolució històrica, objectius, funcions, àmbits i altres qüestions)
- El disseny del diagnòstic educatiu: Fases del procés diagnòstic.
- Aplicació del diagnòstic educatiu: Camps d'observació, procediments, anàlisi i interpretació dels resultats, orientació i assessorament, informe i protocols.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A4
A5
A8
B3
B6
C3
C5
40 80 120
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A4
A5
A8
B3
B6
C3
C5
2 2 4
Debats
A4
A5
A8
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
3 6 9
Presentacions / exposicions
A4
A5
A8
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
17 36 53
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A8
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
25 25 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
A8
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
16 16 32
Resolució de problemes, exercicis
A8
B4
C4
10 30 40
Pràctiques a través de TIC
A8
B4
C4
15 45 60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A8
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
25 25 50
Atenció personalitzada
A8
B4
C3
10 15 25
 
Proves mixtes
A4
A5
A8
B3
B6
C3
C5
2 0 2
Proves mixtes
A4
A5
A8
B3
B4
B6
C3
C5
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes.
Sessió Magistral És l'explicació oral, per part de l'equip docent, dels continguts teòrics bàsics de la matèria. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Participació per part de l'estudiant en esdeveniments científics o divulgatius que es portin a terme a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia, relacionats amb la matèria.
Debats Intercanvi d'opinions, moderat per les professores i pels propis estudiants, al voltant d'alguns temes d'interès, realitzat a l'aula ordinària.
Presentacions / exposicions És l'exposició oral per part dels estudiants d'un treball d'aplicació. La presentació va adreçada a la resta de l'alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la feina i l'haurà tutoritzat.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació necessària.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Consisteix en l'anàlisi, discussió i resolució d'un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l'orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit.
Resolució de problemes, exercicis Consisteix en l'anàlisi, discussió i resolució de problemes o exercicis proposats a classe.
Pràctiques a través de TIC Consisteix en la realització de problemes o exercicis utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació necessària.
Atenció personalitzada Tutoria acadèmica de la matèria.

Atenció personalitzada
descripción
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als estudiants al despatxos corresponents i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de la matèria.
- Aitor Gómez (aitor.gomez@urv.cat) 977 55 87 76. Despatx 13 de la segona planta (Edifici VG de la FCEP).
- Joana Tierno (juanamaria.tierno@urv.cat) 977 55 86 10. Despatx 14 de la tercera planta (Edifici VG de la FCEP).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A8
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
Pràctiques del bloc I (Investigació Educativa) 25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A4
A5
A8
B3
B4
B5
B6
C3
C4
C5
Pràctiques del bloc II i III (Avaluació Educativa i Diagnòstic Educatiu) 25%
Proves mixtes
A4
A5
A8
B3
B6
C3
C5
Prova per a la valoració dels continguts teòrics (sessions magistrals) i pràctics del bloc I (Investigació Educativa) 25%
Proves mixtes
A4
A5
A8
B3
B4
B6
C3
C5
Prova per a la valoració dels continguts teòrics (sessions magistrals) i pràctics dels blocs II i III (Avaluació Educativa i Diagnòstic Educatiu). Consta de preguntes curtes i/o preguntes de tipus test 25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

- Avaluació continuada: Per aprovar l'assignatura cal superar les 4 activitats avaluatives indicades en aquesta guia per separat. En cadascuna d'aquestes activitats, que tenen pes a la nota final, s'ha de obtenir una puntuació superior a 4, per tal de calcular la nota definitiva.

- Els estudiants que no poden assistir regularment a les sessions (classes presencials) han de parlar amb el coordinador/a de matèria durant el mes de setembre, per tal d'acordar un pla alternatiu a l'avaluació continuada.

- La segona convocatòria consisteix en realitzar un examen global al final del període lectiu de tota la matèria (competències i continguts explicitats a la guia docent)

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica Pérez Juste, R., Métodos y diseños de investigación en educación, 2013, UNED

Complementària Anaya, D., Diagnóstico en educación, Última edició disponible, Madrid: Sanz y Torres
Parra, J., Diagnóstico en educación , Última edició disponible, Murcia: DM
Bisquerra, R., Métodos de investigación educativa, Última edició disponible, Barcelona: Ceac
Latorre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J, Bases metodológicas de la investigación educativa, Última edició disponible, Barcelona: Gràfiques 92
Sierra Bravo, R., Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios, Última edició disponible, Madrid: Paraninfo
Best, J. W., Cómo investigar en educación, Última edició disponible, Madrid: Morata
Cohen, L. i Manion, L., Métodos de investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Última edició disponible, Madrid: Síntesis
León, O. G. i Montero, I., Diseño de investigaciones, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
Pérez Serrano, G. (coord.), Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas., Última edició disponible, Madrid: Narcea
Tejada, J., El proceso de investigación científica, Última edició disponible, Barcelona: Fundació La Caixa
McMillan, J.H. i Schumacher, S., Investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: Pearson
Ritchey, F.J., Estadística para las ciencias sociales, Última edició disponible, México: McGraw Hill
Tierno, J.M.; Iranzo, P. i Barrios, Ch., El compromiso organizativo e institucional para diseñar y evaluar competencias en la universidad, Revista de Educación, 361, 223-251, Disponible a: http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-
Tierno, J.M.; Barrios, Ch. i Vives, M., El papel del feedback formativo en una experiencia universitaria interdisciplinar (en el libro: Cabrera, N. i Mayordomo, R.M. (eds.) (2016). El feedback formativo en la universidad), Úlitma edició disponible, Barcelona: LMI (Colección Transmedia XXI)
Mateo, J. i Martínez, F., Medición y evaluación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Bisquerra, R. (coord.), Metodología de la investigación educativa, Última edició disponible, Madrid: La Muralla
Rueda, M., La evaluación educativa: análisis de sus prácticas, 2012, Ediciones Díaz de Santos

Altres recursos:

Bibliografia específica per blocs, temes o activitats.

Adreces d’internet i altres recursos en format electrònic adients per a cada temàtica.

MOODLE: http://www.sre.urv.es/moodle/

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.