DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) INFÀNCIA I SALUT Código 11224210
Titulación
Grau en Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
SIRISI ANGUERA, ANNA
Correo-e carmen.ponce@urv.cat
anna.sirisi@urv.cat
Profesores/as
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
SIRISI ANGUERA, ANNA
Web
Descripción general e información relevante


Amb el desenvolupament d´aquesta assignatura es vol fer una aproximació a experiències educatives per la prevenció i promoció de la salut, així com a les necessitats socio-educatives específiques de determinats col.lectius.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer els fonaments teòrics de la intervenció socioeducativa i els seus àmbits d'actuació.
 A3 Conèixer les característiques fonamentals dels entorns socials i laborals de la intervenció socioeducativa.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
 A10 Utilitzar les estratègies, els procediments i les tècniques adequades per a la intervenció educativa.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix els serveis, centres i institucions vinculats a l'àmbit pofessional de la “Intervenció socioeducativa en infància i famílies”.
 A3 Identifica les característiques dels individus i/o grups sobre els quals s'incidirà.
 A6 Dissenya, desenvolupa i avalua un projecte o programa d'intervenció educativa.
 A10 Demostra pensament crític i creatiu amb capacitat d'adoptar un enfocament ètic en aquest àmbit de la professió.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
tema Subtema
1. Salut i malaltia
2. Infància en situació de malaltia i hospitalització
3. Salut mental
4. Socioadiccions

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
15 15 30
Pràctiques de camp/sortides
A10
B2
B5
C5
C6
4 24 28
Treballs
A3
A6
C3
29 49 78
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A2
A3
C3
2 6 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Realització de treballs fora de l’aula: implementació d´un programa de prevenció a centres de secundària.
Treballs Treball de recerca sobre alguns dels continguts de la matèria

Dossier de lectures
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción

S´atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura.  S'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horris, per correu electrònic, Moodle...)


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A10
B2
B5
C5
C6
Realització de treballs fora de l’aula: implementació d´un programa de prevenció a centres de secundària 25%
Treballs
A3
A6
C3
Realització d´un treball de recerca vinculat a un dels temes de la matèria



Lectures
25%




10%
Proves mixtes
A2
A3
C3
Prova escrita sobre els continguts de la matèria 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L´assistència és obligatoria, es pot onsiderar un pla alternatiu si es presenta abans del dia 30 de septiembre un contrato laboral que coincideix amb l´horari de l´assignatura.

Es preveu una segona convocatòria al gener de 2023, per a l´alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements.


Fonts d'informació

Bàsica SILVA, G., Las vivencias de los niños hospitalizados desde sus dibujos y testimonios: un estudio cualitativo con enfoque de resiliencia y los derechos del niño hospitalizado, IEP Ediciones, 2014
NIETO, R. et al., La promoción de la salud: claves para su práctica, Editorial UOC, 2016

Complementària VIOLANT, V.; MOLINA, Mª C. y PASTOR, C., Guía de estrategias lúdico-creativas para el voluntariado de CiberCaixa hospitalaria, Fundación "La Caixa", 2009
MARCOS DEL CANOP, A. Mª; G. TOPA, Salud mental comunitaria, UNED, 2012
ECHEBURÚA, E. y REQUESENS, A., Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes, Pirámide, 2012
MARQÚES, F. y AGUILAR, C., Métodos y medios en promoción y educación para la salud, Editorial UOC, 2013
BALSELLS, MªA.; PASTOR, C.; SANAHUJA, J.M.; MOLINA, C.; PONCE, C.; SALMERÓN, C.; PÉREZ, C.; VIOLANT,, Vivir y convivir. Orientaciones para familias de niños y niñas con cardiopatía congénita., Laertes, 2013
GUILLÉN, M., Actuaciones educativas en aulas hospitalarias: atención escolar a niños enfermos, Narcea Ediciones, 2016
PEREA, R., Promoción y educación para la salud: tendencias innovadoras, Ediciones Díaz de Santos, 2016
MARTÍNEZ, A., El sentido de la luz, Universo de letras, 2022

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.