DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) DIFICULTATS D'APRENENTATGE I TRASTORNS DEL DESENVOLUPAMENT Código 11234104
Titulación
Grau en Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Psicologia
Coordinador/a
CALVO MONNE, MIREIA
Correo-e mireia.calvo@urv.cat
martina.morell@urv.cat
mariateresa.gamez@urv.cat
Profesores/as
CALVO MONNE, MIREIA
MORELL GONZALO, MARTINA
GÁMEZ PÉREZ, MARIA TERESA
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante

Conèixer la diversitat i les necessitats educatives de l'alumnat. Conèixer les manifestacions dels trastorns del desenvolupament i dificultats d'aprenentatge per poder detectar les necessitats a l'aula i saber intervenir i coordinar amb els altres professionals


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A10 Presenta una actitud crítica sobre les pràctiques a l'aula amb la finalitat d'optimitzar la tasca docent.
Coneix els principis, fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat i l'escola inclusiva
Dissenya recursos organitzatius, metodològics i materials per respondre a les necessitats educatives a l'aula infantil i primària.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
tema Subtema
1. La diversitat i les necessitats educatives de l'alumnat 1.1. Principis educatius de l'escola inclusiva
1.2. Evolució històrica
1.3. Normativa de l'atenció a l'alumnat
1.4. Atenció a les necessitats educatives de l'alumnat
2. Bases conceptuals de les dificultats d'aprenentatge i trastorns del desenvolupament 2.1. Les classificacions i el diagnòstic
2.2. Els factors causals i predisponents
2.3. La interdisciplinarietat i la coordinació
3. Trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat 3.1. Terminologies i classificacions
3.2. Manifestacions clíniques i detecció a l’aula
3.3. Factors de risc o causes
3.4. Intervenció psicoeducativa
3.5. Altres intervencions
4. Trastorns d'aprenentatge 4.1 Problema de lectura, escriptura i càlcul: descripcions i diagnòstic
4.2. Avaluació
4.3. Intervenció psicoeducativa
5. Trastorns de l'Espectre Autista 5.1. Terminologies i classificacions
5.2. Manifestacions clíniques i detecció a l’aula
5.3. Factors de risc o causes
5.4. Intervenció psicoeducativa
6. Trastorns de la parla i del llenguatge 6.1. Terminologies i classificacions
6.2. Manifestacions clíniques i detecció a l’aula
6.3. Factors de risc o causes
6.4. Intervenció psicoeducativa

7. Discapacitat intel·lectual 7.1. Terminologies i classificacions
7.2. Manifestacions
7.3. Factors de risc o causes
7.4. Intervenció psicoeducativa

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A10
35 50 85
Presentacions / exposicions
B6
C3
6 25 31
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A10
15 15 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A10
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentar l'assignatura, els seus continguts i mètodes d'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels continguts fonamentals
Presentacions / exposicions Presentacions orals amb suport tecnològic de temes d'interès en la matèria
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada Atenció d'alumnes durant l'horari d'atenció.

Atenció personalitzada
descripción

Atenció individualitzada i/o en grup de dubtes sobre continguts, el.laboració de treballs i/o exposicions.

A principi de curs, s'especificarà l'horari d'atenció del professorat.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
B6
C3
Presentació oral en format tecnològic que es realitzarà en grup.
A l'inici de curs s'especificarà els punts que es valoraran i els temes que es treballaran.
2
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A10
Es plantejaran diferents casos pràctics relacionats amb el contingut de l'assignatura que permetin reflexionar a l'alumne sobre els coneixements que està adquirint.
Aquestes activitats s'hauran de presentar a través del moodle.
CAMPUS SESCELADES: També es realitzaran auto-avaluacions de forma continuada en les sessions de seminaris sobre el contingut treballat a classe. Per grups, els alumnes hauran d'entregar preguntes d'auto-avaluació per cadascun dels temes de l'assignatura. L'entrega d'aquestes preguntes correspondrà
al 10% de la nota total de l'assignatura. La resolució del cas pràctic esmentat anteriorment, correspon al 10% de la nota total de l'assignatura.
2
Proves mixtes
A10
Donat que cada campus té una temporització diferent, cada seu realizarà una metodologia d’avaluació diferenciada:
CAMPUS SESCELADES: A través d’examen mixte amb preguntes tipus test (els errors penalitzen) i la resolució d’un cas pràctic.
Hi haurà dos exàmens, un al finalitzar la assignatura i un de recuperació per qui no hagi arribat al 5.
CAMPUS TERRES DE L’EBRE: A través d’un examen de desenvolupament i la resolució d’un cas pràctic.
Hi haurà dos exàmens, un al finalitzar l’assignatura i un de recuperació per a qui no hagi arribat al 5.
CAMPUS BAIX PENEDÈS: A través d’un examen mixt de preguntes curtes i cas pràctic, en el que s’avaluarà tant la part pràctica com la teòrica.
Hi haurà 2 exàmens parcials (un al desembre i l’altre al març), un examen global i un examen de recuperació al març-abril per a qui no hagi arribat al 5.
6
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per superar l'assignatura s'ha d'haver aprovat l'examen teòric (amb una nota igual o superior a 5). La suma de totes les activitats amb pes a la nota (examen + exposicions + supòsits pràctics) també ha de ser superior a 5.

Pels que suspenguis l'examen hi haurà una segona convocatòria. No hi ha segona convocatòria de les altres activitats d'avaluació.

D'acord amb la normativa vigent el professorat podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades i formatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les classes i de les proves avaluades i seran d'obligat compliment per a l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica García Sanchez J.N, Dificultades del desarrollo, Pirámide, 2007
Lou M.A., López N., Bases psicopedagógicas de la educación especial, Pirámide, 1999
Belloch, A.;Sandín, B., Ramos, F., Manual de Psicopatología II., Ed Mc Graw Hill, 2020
Jané M.C. , Llenguatge i psicopatologia de la infantesa i l'adolescència, Universitat autònoma de Barcelona, 2001
Mena Pujol B., El alumno con TDAH, Jassen, 2006
Galligó M., El aprendizaje y sus trastornos: consideraciones psicológicas y pedagógicas, CEAC, 2003
Soutullo C., Convivir con niños y adoelscentes con trastorno por déficit de atención e hiperactividad, Panamericana, 2008
Orjales I., Déficit de atención con hiperactividad : manual para padres y educadores, CEPE, 1999
Cardona M.C., Diversidad y educación inclusiva, Pearson, 2005
Sánchez A., TorresJ., Educación especial I y II, Pirámide, 1998
American Psychiatric Association, DSM-5. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Panamericana, 2014
Martos, J., Ayuda, R., Freire, S., González, A. y Lorente, M., Trastornos del espectro autista de alto funcionamiento: otra forma de aprender., Editorial CEPE, 2011
Ezpeleta, L. i Toro, J., Psicopatología del desarrollo, Pirámide, 2014
Juan Luis Castejón Costa, Dificultades y Trastornos del Aprendizaje en Infantil y Primaria, Editorial Club Universitario, 2011
Castejón, J. L. & Navas, L., Dificultades y trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria (Edición adaptada y ampliada)., Editorial Club Universitario., 2017

Complementària González Manjón D., Las Dificultades de aprendizaje en el aula , Edebé, 2002
Miranda A., Fortes C., Gil M.D., Dificultades del aprendizaje de las matemáticas : un enfoque evolutivo, Archidona, 2000
Comellas M.J., Dificultats d'aprenentatge: diversos referents d'èxit , Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
Orjales I., Claves para afrontar la vida con un hijo con TDAH : "Mi cabeza... es como si tuviera mil pies" , Pirámide, 2009
Orjales I., Polaino A, Programas de intervención cognitivo-conductual para niños con déficit de atención con hiperactividad , CEPE, 2002
VVAA, Manual de Psicología Clínica de la Infancia y la Adolescencia. Bases para una nueva especialidad., Ed Mc Graw Hill, 2021
Janin, B., Vasen, J., Fusca, C., Dislexia y dificultades de aprendizaje. Aportes desde la clínica y la educación.Dislexia y dificultades de aprendizaje. Aportes desde la clínica y la educación., Noveduc, 2017
Aguilera, A. (coord.), Introducción a las Dificultades del Aprendizaje, Ed Mc Graw Hill, 2004

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.