Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A4 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana. |
| A8 |
Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
| A11 |
Conèixer i aplicar a les aules les tecnologies de la informació i de la comunicació. Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cívica i a la riquesa cultural. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Coneix els principis i bases per a la didàctica de les matemàtiques a l'etapa.
Valora el treball en matemàtiques en relació a la construcció del pensament racional en l'alumne de primària.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i sap justificar-les. Analitza i valora les propostes didàctiques elaborades per els altres.
| | A4 |
Coneix i sap gestionar els recursos adequats a cada nivell i a difernts capacitats dels alumnes.
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Manisfesta posseir les estratègies per promoure la competència matemàtica en els alumnes:planificació, recursos i conclusió.
| | A8 |
Posseeix competències matemàtiques bàsiques ( numèriques, càlcul, resolució de problemes, geomètriques, tractament d'informació i representacions gràfiques)
| | A10 |
Coneix, valora i sap dissenyar situacions d'aprenentatge que relacionen les matemàtiques amb altres àrees del currículum i amb aplicacions a situacions de la vida quotidiana.
Sap analitzar i reflexionar sobre les pràctiques de l'aula per innovar i millorar la tasca docent.
Manifesta haver adquirit els hàbits i les destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu, així com la capacitat per promoure'l entre els estudiants
| | A11 |
Coneix i sap utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
|
Topic |
Sub-topic |
TEMA 1. El currículum de Matemàtiques a Primària
El currículum actual. Blocs de contingut i processos. Principis per a la didàctica a l'etapa. Les competències matemàtiques a desenvolupar. Les fonts de coneixement. Els estàndards curriculars (nctm) i els estàndards comuns per a les matemàtiques(nctm). Altres fonts d'informació (bibliografia, pràctica a l'aula, xarxa...) |
El currículum.
Conceptes i nomenclatura a utilitzar.
L'adquisició de competència matemàtica
La seqüenciació dels aprenentatges.
Blocs de contingut. Processos i competències. Criteris d’avaluació. Elements per
dissenyar i presentar una Unitat Didàctica (UD) en aquesta àrea.
El treball de formació inicial en aquesta assignatura: Competència matemàtica i competència didàctica dels mestres Conceptes i nocions bàsiques de la didàctica del llenguatge numèric a l'etapa. Inici a disseny d'activitats d'aula ( plantejaments adients i formes de presentació d'UD). Valoració d'activitats ja dissenyades (textos, pràctica escolar...) |
Tema 2. El treball de resolució de problemes al llarg de l’etapa
|
Els problemes i la competència matemàtica. Problemes i exercicis. Els problemes aritmètics bàsics i la resolució des de mètodes propis a mètodes experts. Recursos. Altres tipus de problemes. Activitats de recerca i d’experimentació matemàtica. |
TEMA 3. Dels nombres naturals a les fraccions i els nombres decimals
3.1 La mesura de magnitudes lineals
3.2 Usos de les fraccions: la relació part/tot; les particions de les unitats de mesura; punts a la recta. Altres usos de la fracció: quocient entre dos enters. La fracció com a raó.
3.3 Concepte i ús de nombres decimals. Operacions amb decimals. La divisió amb quocient decimal. |
La quantificació de magnituds contínues. Tria d'unitats de mesura i partició d'aquestes (precisió)
Contextos d'ús de fraccions i estratègies de representació. Habilitats de càlcul i resolució de situacions amb fraccions.
De les fraccions al nombre decimal (valor de posició de les xifres)
Càlcul amb nombres decimals. La divisió decimal.
|
Tema 4. Els inicis del raonament proporcional a Primària
4.1 Els nombres relatius. Activitats i problemes de raonament proporcional.
4.2 Noció i càlculs de percentatges.
|
El quocient com a nombre mixt. El raonament proporcional. Noció i càlcul de percentatge.
Els raonaments amb fraccions i % exigibles als mestres. (Problemes amb fraccions i percentages) Contextos d'ús de la noció de %. Problemes quotidians. El % i les fraccions senzilles. |
TEMA 5. Elements bàsics de didàctica de l’Estadística i noció de probabilitat
Classificació i tipus de dades per treballar a Primària. Taules i altres diagrames. Gràfics de freqüència. Escales i la noció de mitjana aritmètica. Jocs i nocions bàsiques de probabilitat.
Problemes i activitats de estadística i probabilitat pels mestres. |
Estadística descriptiva. Recollida i representació de dades.
Taules de doble entrada i diagrames de Venn.
Lectura d’informació en gràfics: Gràfics de freqüència, Diagrama de barres, Diagrama de sectors. Altres gràfics.
Idea de distribució estadística. Lectura de valors.
Mesures d’una distribució: moda, mitjana i mediana.
La noció i càlcul simple de probabilitat d’un esdeveniment: Succés segur, possible, impossible.
Mesura de la probabilitat.
Jocs en els que intervé l’atzar per a l'aula. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
5 |
8 |
13 |
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
30 |
54 |
84 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
12 |
17 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
Presentació i valoració de les diferents fonts d'informació per treballar l'assignatura.
Valoració bibliogràfica.
Estudi i valoració del currículum actual.
Nivells a assolir pels alumnes als diferents cicles d'Educació Primària. |
Sessió Magistral |
Exposició per part dels professors dels items de coneixement bàsics de cada tema.
( Treball mitjançant connexió telemàtica degut a la pandèmia)
Estudi i valoració crítica per part dels alumnes.
Debats al voltat de temes específics ( ús habitual de la calculadora, processos de comprensió i mecanització, etc.) |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Elaboració, de manera individual en alguns casos i d'altres en forma de grup, de materials i activitats d'aprenentatge.
Justificació de les decisions presses.
Comprensió i posició crítica de manuals impressos. |
Atenció personalitzada |
Presentació i defensa de projectes d'activitat per les aules de Primària. |
Description |
Els alumnes tenen dret a consultar amb el professor sempre que vulguin, durant l'horari establert al respecte.
En aquest curs caldrà tenir en compte les modificacions que la pandèmia obligarà a prendre i que es comunicaran al moodle de l'assignatura. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves escrites (1 2): Anàlisi didàctica i elaboració d'activitats d'aprenentatge.
Per tant mitjançant proves escrites de caràcter teòric-pràctic (Ex.elabora activitats per a...) s'avaluarà el 50% de l'assignatura.
|
50%
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Treballs resolució de problemes
Treball en grup (MUD)
Treball didàctic de les fraccions
Treball d'Estadística
|
15%
15%
7.5%
7.5% |
Others |
|
Treball amb alumnes de Primària |
5% |
|
Other comments and second exam session |
La prova parcials cal aprovar-la. Es repetirà la prova que no arribi a la qualificació de 5. La part pràctica de l'assignatura té dos requeriments: assistència al 80% de les sessions pràctiques (Classe SEMINARI) i aconseguir aprovar les activitats que són d'avaluació. SEGONA CONVOCATÒRIA ELs alumnes que no han superat l'assignatura durant l'avaluació continuada, part pràctica de treballs i aprovar el examen, a la segona convocatòria hauran de realitzar un examen de contingut que suposarà el 50% de la nota final. Es completarà aquesta amb els resultats de la part pràctica entregada amb anterioritat a l'examen final. O bé, a criteri del professorat es podrà fer repetir alguna d'aquestes parts, per la qual cosa es deixarà un espai temporal dintre del mes de juny. |
Bàsica |
NCTM . Versió GenCat, Estàndards Comuns, 2012, GenCat
NCTM, Comom Core, NCTM, 2010 EEUU
GenCat. Dept. d'Ensenyament, Competències Bàsiques de l'àmbit matemàtic, 2912, GenCat
Segovia I. Rico L., Matemáticas para maestros de Educación Primaria , Ed. Pirámide, 2009
C. Fosnot i d'altres, YoungMathe. at work:constructing multiplicaton und division, 2001, EEUU
, http://fi.uu.nl/en.cat, ,
, http://nlvm.usu.edu, ,
Didàctica de les matemàtiques, SUMA, ,
Didàctica de les matemàtiques, UNO, ,
E. Castro, editor, Didáctica de la Matemática en la educación Primária, 2001, Síntesis
NCTM, Principios i Estandares pra la educación matemática, 2003, Thales ( Sevilla)
Dept. D'Ensenyament. GenCat, Currículum de Primària, 2015,
Carmen Chamorro y otros, Didáctica de las matemáticas para Primária, 2003, Prentice Hall
, , ,
NCTM, Addition und Subtraction, 2011, EEUU
NCTM, Multiplication und Division, 2011, EEUU
C.Fosnot i d'altres, Young Mat. at worlk:constructing fractions,decimals i %, 2002, EEUU
Marja van der Heuven-Pnahulzer, Children learn Mahematics, 2001, Holanda
|
|
Complementària |
|
|
|
Other comments |
Es recomana fer un seguiment acurat de les activitats pràctiques de l'assignatura ( Classes de seminari) |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|