Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
| A10 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Entén i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experiemntals ( Física, química, biologia i geologia)
| | A2 |
Promou el pensament científic i l'experimentació.
Coneix detalladament el currículum escolar de les ciències experimentals.
Utilitza l'estructura de les metodologia científica a l'hora de dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals del currículum de l'educació primària.
Desenvolupa i avalua continguts del currículum escolar de les ciències experimentals de l'educació primària mitjançant recursos didàctics adequats.
Analitza la mútua influència entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductas ciutadanes adequades, per procurar un futur sostenible.
| | A10 |
Aplica la metodologia científica com un camí per a trobar respostes als fenòmens habituals estudiats per les ciències experimentals.
Promou el pensament científic i l’experimentació.
Utilitza l’estructura de la metodologia científica al dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals del currículum de l’Educació Primària.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Presentació de l'assignatura. Natura de la ciència. |
SUBTEMA 1.1.- Introducció de l’assignatura. Presentació dels reptes que els alumnes hauran d'afrontar; temporització, metodologies i criteris d’avaluació que es faran servir.
Análisi de les proves de competències bàsiques de l'àrea "Coneixement del Medi Natural" que els alumnes de 6è curs d'educació primària realitzen.
SUBTEMA 1.2.- Com funciona la ciència? Natura de la ciència, gestió de la incertesa i la importància de les evidències. |
Tema 2. Introducció al Mètode Científic i al Procés de Disseny en Enginyeria. |
SUBTEMA 2.1.- Què és "el mètode científic"?
SUBTEMA 2.2.- La importància de les preguntes a la indagació científica. Hipòtesi i la seva comprovació. el disseny experimental i les seves variables. Representació gràfica de resultats.
SUBTEMA 2.3.- Les diferències i similituds entre la Ciència i la Enginyeria en el procés de construcció de la competència científica.
SUBTEMA 2.4.- Procés de Disseny en Enginyeria. La importància de la pluja d'idees i el treball col·laboratiu en la generació de prototips. |
Tema 3. Aprenentatge basat en indagacions. |
SUBTEMA 3.1.- “inquiry-based learning” (aprenentatge basat en indagacions). Observacions, plantejament d’interrogants i la cerca de respostes. Articles sobre experiències.
SUBTEMA 3.2.- Disseny d'una activitat seguint la metodologia de l'aprenentatge basat en indagacions. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
Sessió Magistral |
|
11 |
15 |
26 |
Pràctiques a laboratoris |
|
8 |
9 |
17 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
7 |
9 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0.5 |
1.5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El objetivo de este tipo de actividades es el de orientar el trabajo durante el curso. |
Sessió Magistral |
La finalidad de las sesiones magistrales es la de desarrollar los aspectos teóricos necesarios para llevar a cabo el estudio de casos. |
Pràctiques a laboratoris |
La finalidad de las sesiones de laboratorio es la de desarrollar los aspectos prácticos de laboratorio necesarios para poder llevar a cabo los supuestos prácticos. |
Presentacions / exposicions |
Planteamiento de una situación real en la que ha de trabajar el estudiante para dar una solución argumentada a esta situación real. |
Treballs |
Desarrollo práctico de parte del contenido teórico de la asignatura. |
Atenció personalitzada |
La atención personal tiene como finalidad corregir los errores del enfoque del trabajo del alumno, aclarar dudas conretas, orientar la forma de enfocar las tareas, etc. |
Descripció |
Trabajo de apoyo y orientación individualizada del alumnado. Los alumnos podrán solicitar esta atención mediante correo electrónico. Si el algún alumno presenta alguna necesidad educativa especial, por favor, que lo exprese a la profesora para poder las adaptaciones necesarias.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Consisteixen en el lliurament d'activitats tant individuals com grupals on es resolguin les tasques de laboratori.
|
30% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació oral a l'aula d'activitats dissenyades per a treballar seguint l'aprenentatge basat en indagacions
|
30% |
Proves mixtes |
|
Proves on s'avaluarà el contingut tant teòric com pràctic tractat al llarg de l'assignatura |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal de superar l'assignatura en primera convocatòria és obligatori entregar tots els treballs, assistir a les pràctiques de laboratori i obtenir una nota mínima de 5 a la prova escrita. Es tindrà en compte l'actitud de l'alumne al llarg de l'assignatura per tal de modular la nota final. En segona convocatòria, les deficiències es podran superar mitjançant una prova d'aplicació i la nota màxima que es pot obtenir és un 5 en la qualificació final. Es contempla una avaluació (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura entre el dia 4 de setembre i el 24 de setembre de 2022. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu. Els alumnes que no segueixin l'avaluació continuada tindran dret a dues convocatòries, exceptuant aquells que hagin abandonat l'avaluació continuada. La nota en segona convocatòria serà com a màxim de 5 punts. Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin entregat les activitats d'avaluació només podran presentar-se a l'examen de recuperació (Segona convocatòria). Quins alumnes poden acollir-se al pla alternatiu? - Alumnes que presentin un contracte laboral que faci incompatible l'assistència a l'assignatura amb l'horari laboral. - NO s'acceptaran alumnes que al·leguin incompatibilitat horària amb altres assignatures. En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. D'acord la normativa vigent, en cas de detectar plagis, entenent plagi com l'intent d'engany a un professor/a, l'assignatura quedarà automàticament suspesa sense dret a una segona convocatòria a més de procedir segons normativa de la Universitat Rovira i Virgili a la possible obertura d'expedient. |
Bàsica |
Arthur Kornberg, Contes de microbis, Ed. Reverté, 2012
Mary Luz Durango Zapata, La microbiología en la escuela, Universidad Nacional de Colombia, 2012
Rochel Gelman, Kimberley Breneman, Gay Macdonald, Moises Roman , Preschool Pathways to Science (PrePS): Facilitating Scientific Ways of Thinking, Talking, Doing, and Understanding , Paul H Brookes Pub Co , 2009
Ingrid Chalufour, Karen Worth , Discovering Nature with Young Children: Part of the Young Scientist Series, Redleaf Press , 2003
Izquierdo, M.; Aliberas, J. , Pensar, actuar i parlar a la classe de ciències, Servei de Publicacions UAB, 2004
Rosa M. Pujol, Didáctica de la ciencias en la educación primaria, Síntesis , 2003
Enric Ramiro i Josep Ferrer, La maleta de la ciència.: 60 experiments d'aire i aigua i centenars de recursos per a tothom, Graó, 2010
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée , Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia , Morata, 1999
Suzanne R. Gellens, Building brains: 600 activity ideas for young children, Redleaf Press, 2013
Fermín María González García, El mapa conceptual y el diagrama UVE. Recursos para la enseñanza superior en el siglo XXI., Narcea, 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I/11234110 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I/11234112 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11234105 |
|
|
Altres comentaris |
En aquesta assignatura es treballaran conceptes sobre l'ensenyament-aprenentatge de les matemàtiques, així com es tractaran projectes efectuats en l'àrea de didàctica de les ciències socials. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|