DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE L'EDUCACIÓ MUSICAL, VISUAL I PLÀSTICA II Código 11234115
Titulación
Grau en Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Pedagogia
Coordinador/a
MACAYA RUIZ, ALBERT
Correo-e albert.macaya@urv.cat
mariacinta.mata@urv.cat
montserrat.canela@urv.cat
laura.rodriguezt@urv.cat
Profesores/as
MACAYA RUIZ, ALBERT
MATA BALLESTÉ, MARIA CINTA
CANELA GRAU, MONTSERRAT
RODRÍGUEZ TRIGUERO, LAURA
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
 A8 Mantenir una relació crítica i autònoma respecte dels sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
 A10 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l entre els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A2 Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
 A8 Comprèn els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i socials de les arts.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
 A10 Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Valora les propostes creatives pròpies dels llenguestes artístics i aplicar els criteris d'originalitat i innovació en les pròpies produccions plàstiques i musicals.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
Bloc I: L'educació artística a Primària. 1. Les arts en el context escolar: aspectes específics i interdisciplinarietat en els llenguatges artístics. Vies per a concreció didàctica de projectes artístics integrats a educació primària
2. Processos, tècniques i recursos per al desenvolupament de projectes artístics integrats a educació visual i plàstica i musical
Bloc II: Educació visual i plàstica i la seva didàctica. 1. L'Educació visual i plàstica en l'educació primària. Estructuració curricular de l'àrea i vies per a l'interdisciplinarietat.
2. Les arts visuals a l'escola

Bloc III: Educació musical i la seva didàctica. 1. L'Educació musical en l'educació primària. La practica a les escoles i les demandes de l'Administració. Anàlisi del Currículum en l'àrea d'Educació Musical. Competències pròpies de l'àrea. Estructuració curricular de l'àrea i vies
per a l'interdisciplinarietat.
2. Música i moviment, Llenguatge Musical, Formació Instrumental, Formació Vocal.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A1
A10
C3
10 10 20
Pràctiques a laboratoris
A1
A10
C3
10 10 20
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
10 10 20
Atenció personalitzada
12 0 12
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries presentació dels continguts de la materia, introducció als aspectes interdisciplinars de l'educació visual i plàstica i l'educació musical.
Sessió Magistral presentació de temes al grup amb supert visual i/o sonor.
Pràctiques a laboratoris desenvolupament de propostes pràctiques a les aules específiques d'educació visual i plàstica i música. reflexió sobre casos, disseny i debat de situacions didàctiques en educació artística (musical i visual/plàstica)
Treballs realització, seguiment i avaluació de treballs de caracter interdiscipinar a partir de temes o problemes
Atenció personalitzada seguiment del treball autònom de l'alumne, individualment o en petits grups.

Atenció personalitzada
descripción
seguiment individualitzat del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A2
A10
B3
B4
C3
C4
Recerca de referents i recursos per a l'elaboració del projecte artísitic. Tractament del tema escollit a les arts visuals i musicals, recursos aplicables al propi projecte creatiu.

planificació i elaboració d'un projecte artísitic entorn d'un tema triat pels alumnes que desenvolupi de forma creativa les possibiliats dels llenguatges musical i visual.

Elaboració i presentació davant el grup-classe d'una proposta didàctica centrada en les arts visuals i musicals sobre el tema triat per al projecte artísitc interdisciplinar.

25%




50%



25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.

L'avaluació serà continua i constarà d'una nota global amb les aportacions dels dosblocs: Ensenyament i aprenentatge de la música i de l'educació visual plàstica. Per superar la matèria hauran d'estar tots dos aprovats. Els treballs en grup poden ser qualificats amb co-avaluació dels companys/es de grup.

Donat el caràcter pràctic dels blocs que conformen la matèria, les classes són presencials, amb una assistència mínima del 80%.

Prèvia a la nota final de la matèria, en cas de no comptar amb l'aprovat es pot optar a una recuperació.

Cas de no comptar amb l'assistència suficient es perdrà el dret a l'avaluació continuada i caldrà anar a una segona convocatòria consistent en un examen sobre els continguts de la materia.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica

Acaso, M. (2009): La Educación artística no son manualidades : nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid : Los Libros de la Catarata, cop.

Acaso, M. , Belver, M. , Nuere, S. , Moreno, M. C. , Ávila, N. (2011): Didáctica de las artes y la cultura visual. Madrid: Akal

Adams, E. (2007): My square mille. Cardiff: Design Comission for Wales

Alsina, P. Et alt. ( ): 7 ideas clave. La competencia cultural y artística. Barcelona: Graó

AAVV (2007): La educación artística en la escuela. Barcelona: Graó

Balada, M. (1999): Educació visual i plàstica. Eds. 62, Barcelona

Bosch, E. (2009): Un lloc anomenat escola. Barcelona: Graó

Chalmers, F. Graeme (2003): Arte, educación y diversidad cultural . Barcelona, Paidós

Efland, A. (2004): Arte y Cognición. Barcelona: Octaedro Editorial

Efland, A. D., FREEDMAN, K., STUHR, P. (2003): La educación en el arte posmoderno. Paidós, Barcelona.

Eisner, E. W. (1995): Educación de la visión artística. paidós, Barcelona.

Glaver, J. (   ): Niños compositores (4 a 14 años). Barcelona: Graó

Gardner, H. (1996): Educación artística y desarrollo humano. Paidós,

Barcelona.

Hargreaves, J. (1994): Infancia y educación artística. Morata, Madrid.

Hernandez, F. (2010): Educación y cultura visual. Octaedro, Barcelona.

Hernández, F. (2007): Espigador@s de la Cultura Visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona, Octaedro

JUANOLA, R. , et alt. (1999): Art, cultura, educació : idees actuals entorn de l'educació artística . Lleida, ICE de la Univestitat de Lleida.

JUANOLA, R., CALBÓ, M. I VALLÈS, J. (2006): Educació del patrimoni visions interdisciplinàries arts, cultures, ambient Girona, Documenta universitaria.

Marin, R. (coord.)(2003): Didáctica de la educación artística. Madrid: Pearson,.

Mathews, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. Barcelona: Paidós.

Parsons, M. J. (2002): Como entendemos el arte. Barcelona: Paidós

Pringle, E. (2002): The role of artists in sites for learning. Londres: Arts Council

urlgrafia

transversalia

www.transversalia.net

boletin educart

http://www.ub.edu/boletineducart/boletineducart

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Tarragona

http://mamtpedagogic.altanet.org/

Servei pedagògic del Museu Nacional d’Art de Catalunya

http://www.mnac.es/serveis/ser_esc_programes.jsp?lan=001

Servei pedagògic del Museo Centro de Arte Reina Sofia

http://www.museoreinasofia.es/s-educacion/educacion.php

Servei pedagògic de la Fundació Miró

http://www.bcn.fjmiro.cat/

Servei pedagògic del Museu d’Art Modern de Nova Iork

http://www.moma.org/education/

web de Caixafòrum

http://obrasocial.lacaixa.es/centros/caixaforumbcn_ca.html

xtec escola oberta, àrea de visual i plàstica

http://www.xtec.net/recursos/plastica/index.htm

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.