DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) RECURSOS PER ATENDRE LA DIVERSITAT A PRIMÀRIA Código 11234206
Titulación
Grau en Educació Primària (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
MOLINA ROLDAN, SILVIA
Correo-e silvia.molina@urv.cat
judith.navas@urv.cat
Profesores/as
MOLINA ROLDAN, SILVIA
NAVAS MARTORELL, JUDITH
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta matèria ofereix una visió dels recursos amb els quals compta l'escola des de l'òptica de la inclusió educativa per atendre l'alumnat a l'etapa d'Educació Primària.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que atenguin a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans que conformin els valors de la formació ciutadana.
 A6 Conèixer l'organització dels col•legis d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les singulars necessitats educatives dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'educació primària.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat.
 A6 Coneix els principis, els fonaments, referents ideològics i normatius de l'atenció a la diversitat.
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament-aprenentatge.
Analitza críticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
tema Subtema
1. El paper dels mestres en el marc de l'escola inclusiva 1.1. Marc conceptual i normatiu
1.2. Treball en xarxa
1.3. El mestre d'educació especial
2. Mesures i suports d'atenció educativa 2.1. Mesures i suports universals
2.2. Mesures i suports addicionals
2.3. Mesures i suports intensius
2.4. Pla de suport individualitzat (PI)
3. Recursos educatius digitals inclusius 3.1. Creació, selecció i avaluació de recursos

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A6
11 5 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B6
10 8 18
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
2 8 10
Treballs
B5
B6
C2
C3
3 10 13
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de tipus test
A4
A6
C3
2 12 14
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, competències, continguts i avaluació.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis d'anàlisi i resolució de casos pràctics.
Presentacions / exposicions Presentació/vídeo-presentació del treball teòric-pràctic.
Treballs Realització d'un treball teòric-pràctic vinculat a la pràctica docent en el marc de l'escola inclusiva.
Atenció personalitzada Tutories d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción

Tutories d'atenció a l'alumnat sobre qualsevol aspecte relacionat amb l'assignatura.

Contactar amb el docent a través del correu electrònic: monica.sanroma@urv.cat

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
B6
Exercicis d'anàlisi i resolució de casos pràctics. 40%
Presentacions / exposicions
B6
C2
C3
Presentació/vídeo-presentació del treball teòric-pràctic. 10%
Treballs
B5
B6
C2
C3
Realització d'un treball teòric-pràctic vinculat a la pràctica docent en el marc de l'escola inclusiva. 30%
Proves objectives de tipus test
A4
A6
C3
Prova tipus test 20%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria


Cal superar totes les parts de l'assignatura per separat per a aprovar la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica Rose, D. Meyer, A., Teaching Every Student in the Digital Age: Universal Design for Learning, 2002, https://www.cast.org/products-services/resources/2

Complementària Lázaro, JL.; Estebanell, M. & Tedesco JC, Inclusión y cohesión social en una sociedad digital, 2015, http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2459
Ainscow, M., Developing inclusive education systems: what are the leversfor change?, 2005, https://doi.org/10.1007/s10833-005-1298-4
Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Improving Schools, Developing Inclusion, 2006, https://doi.org/10.4324/9780203967157
Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiale, Formación del profesorado para la educación inclusiva PERFIL PROFESIONAL DEL DOCENTE EN LA EDUCACIÓN INCLUSIVA, 2012, https://www.european-agency.org/sites/default/file
Booth, T. & Ainscow, M., Index for inclusion: Developing learning and participation in schools, 2002, https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20En
Dept. Ensenyament, De l’escola inclusiva al sistema inclusiu, 2015, http://educacio.gencat.cat/ca/departament/publicac
Dept. Ensenyament, Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, 2017, https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?docu

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.