Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Educació Primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Reconeix l'aportació religiosa al patrimoni cultural
| | A2 |
Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Coneix el currículum escolar de l'educació artística, en les seves vessants plàstiques, audiovisual i musical.
Adquireix recursos per fomentar la participació durant tota la vida en activitats musicals i plàstiques, dins i fora de l'escola.
Desenvolupa i avalua continguts de forma eficaç, mitjançant recursos didàctics apropiats i adquireix les competències corresponents.
Demostra capacitat d'anàlisi i síntesi en exercicis preparats.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
- Les disciplines socials.
- Finalitats de l'ensenyament de les ciències socials.
- L'adquisició de les nocions socials.
- Mètodes i recursos.
- Els conceptes clau.
- La investigació educativa.
- Educació i patrimoni.
- Reflexió sobre la pràctica educativa.
- El disseny curricular.
- El treball a l'aula des de les diverses disciplines socials: activitats pràctiques.
- Les sortides fora de l'aula. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
19 |
20 |
39 |
Seminaris |
|
11 |
35 |
46 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
15 |
35 |
Treballs |
|
9 |
40 |
49 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
25 |
36 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'alumne del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Sessió Magistral |
Reflexió sobre els conceptes essencials de la Didàctica de les Ciències Socials. Explicació pautada de les idees fonamentals de les disciplines socials que han de ser aplicades a l'aula. |
Seminaris |
Formació sobre els problemes socials a resoldre per una professionalització didàctica, buscant iniciatives pràctiques. |
Pràctiques a laboratoris |
Comprensió efectiva del tractament de les disciplines socials a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius. |
Treballs |
Reflexió sobre les Pràctiques Externes i el treball per projectes. Domini exhaustiu del disseny curricular. El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula. Formació en educació i patrimoni. Comentaris de lectures. Context adient amb l'entorn proper. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumnat realitzarà un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multivariades. |
Pràctiques de camp/sortides |
Preparació i execució real de diverses possibles sortides a l'entorn urbà de Tortosa. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de conceptes i ajuda en l'aplicació dels coneixements. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme en horaris d'atenció a l'alumnat, de forma presencial o telemàtica, sol·licitant cita prèvia a nuria.gil@urv.cat i també en horari de laboratori i de seminari a l'aula. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Reflexió sobre les Pràctiques Externes i el treball per projectes. Domini exhaustiu del disseny curricular (es reprendrà el supòsit pràctic treballat a l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals II). El tractament de la literatura científica aplicada a l'aula. Formació en valors i patrimoni. Comentaris de lectures. Lligam amb l'entorn proper. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Treballs 50% Proves de desenvolupament i proves pràctiques 50%
És imprescindible lliurar tots els treballs establerts en les dates fixades per a poder aprovar l'assignatura, així com la participació al moodle lliurant totes les tasques elaborades. Per a superar l'assignatura s'ha d'aprovar també el conjunt dels exàmens: un mínim de 2,5 punts sobre 5.
La segona convocatòria és una prova global dels exàmens de magistral, seminari i laboratori (5 punts) i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Les notes dels treballs realitzats durant tot el curs són inalterables en aquesta segona convocatòria. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació, i que aprovi, li baixarà un punt a la nota final, però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5. És molt important l'assistència a classe, així com la participació i l'actitud reflexiva, respectuosa, tolerant, col·laborativa i plural. La participació oral es portarà a terme en un registre formal i acadèmic. Els estudiants hauran de mostrar un bon nivell d'habilitats comunicatives. No és permès l'ús del mòbil, a excepció del requeriment d'ús didàctic a l'aula. |
Bàsica |
ALONSO ARENAL, S. [et al.], Didáctica de las ciencias sociales para la educación primaria, 2010, Pirámide
COMA, L. i SANTACANA, J., Ciudad educadora y patrimonio, 2010, Trea
DEAN, J., Ensenyar història a Primària, , Zenobita edicions
FELIU, M. i HERNÀNDEZ, X., 12 ideas clave. Enseñar y aprender historia, , Graó
HERNÀNDEZ, F. X., Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia., 2007, Graó
, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, ,
, Revista Cuadernos de Pedagogía, ,
, Revista Investigación en la Escuela., ,
PAGÈS, J., i SANTISTEBAN, A., Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials., 2011, Bellaterra: UAB
PRATS, J. [et al.], Didáctica de la geografía y la historia., 2011, Barcelona: Graó
TREPAT, C.A. i COMES, P., El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales., 1998, ICE-UB / Graó
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11244111 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS II/11244111 | ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES II/11244106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|