DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LLENGÜES I LECTO-ESCRIPTURA I Codi 11274104
Ensenyament
Grau en Educació Infantil (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
OLIVA RAMAL, ALBERT
Adreça electrònica albert.oliva@urv.cat
Professors/es
OLIVA RAMAL, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant <div>Aquesta assignatura pretén abordar l'evolució del llenguatge a l'educació infantil per tal de crear, reproduir i aplicar situacions d'ensenyament i aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Marc teòric. Terminologia bàsica. 1.1. Currículum.
1.2. Projecte Educatiu.
1.3. Pla lingüístic de centre.
1.4. Programació.
1.5. Avaluació.
2. Bases psicolingüístiques de l'adquisició de la llengua. 2.1. Teories de l'adquisició.
2.2. Desenvolupament lingüístic dels infants.
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies. 3.1. Comunicació.
3.2. Llenguatge.
3.3. Parla.
4. La immersió lingüística. 4.1. Introducció a la llengua vehicular d'aprenentatge.
4.2. Llengua i context.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
16 0 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
5 16 21
Presentacions / exposicions
A6
12 39 51
Treballs
A6
9 29 38
Debats
A6
2 7 9
Atenció personalitzada
A6
0 4 4
 
Proves mixtes
A6
2 7 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les activitats introductòries consisteixen en la presentació del curs en relació amb els continguts teòrics i pràctics, la metodologia, els treballs i les activitats a realitzar i els criteris d'avaluació.
Sessió Magistral La sessió magistral consisteix en l’exposició i explicació dels continguts teòrics del curs. També, en la presentació, exemplificació i reflexió d’aquests continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària consisteix en la realització de pràctiques relatives al procés d'ensenyament de la comprensió lectora i de l'escriptura.
Presentacions / exposicions Les presentacions i exposicions dels diferents grups consisteixen en la comunicació d’aspectes significatius dels seus projectes i continguts teòrics treballats a tota la classe.
Treballs La realització de treballs suposa la producció escrita de projectes per a una aula del nivell i pretén sintetitzar la reflexió de l'estudiant al mateix temps que servir de compilació del material treballat i desenvolupat.
Debats El debat consisteix a l’argumentació sobre conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada es realitzarà per a orientar a l'alumne en el desenvolupament del treball per projectes i en les activitats individuals que es realitzin. També, per a orientar a l'estudiant en el seguiment de l'assignatura. Finalment, respondrà a les demandes dels dubtes dels estudiants que no puguin treballar en classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es realitzarà per a orientar a l'alumne en el desenvolupament del treball per projectes i en les activitats individuals que es realitzin. També, per a orientar a l'estudiant en el seguiment de l'assignatura. Finalment, respondrà a les demandes dels dubtes dels estudiants que no puguin treballar en classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents. En qualsevol cas, es fixarà a través de tutories amb cita prèvia i en hores fora de classe.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
La resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament tindran una avaluació continuada. També, els exercicis i les activitats de realització a l'aula. En tots dos casos, serà proporcional a l'entitat de la tasca.
Es tindrà en compte l'assistència i participació a classe.
20%
Presentacions / exposicions
A6
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
L'assistència a les presentacions serà obligatòria.
30%
Treballs
A6
Els treballs consistiran en la realització i la presentació de projectes proposats per al nivell. En aquests, es valorarà la seva correcta seqüenciació i realització, l'adequació de les activitats, la creativitat, la implicació en el projecte de cada membre del grup, la seva correcta coordinació, la qualitat final i la correcció en la presentació.
10%
Debats
A6
El debat consisteix en un exercici de reflexió i argumentació sobre conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies. 10%
Proves mixtes
A6
S'avaluaran els coneixements teòrics, l'anàlisi i el seu plantejament.
L'assistència a la prova serà obligatòria.
30%
Altres  

-

-
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La concreció de la metodologia de l'assignatura es recolza en les següents decisions metodològiques:

-La conformació de grups d'estudiants per a la realització de les propostes didàctiques plantejades en l'assignatura.

-La concepció d'una avaluació formativa i sumativa per a cadascuna de les propostes didàctiques. La sumativa constituïda pels següents components: l'autoavaluació de cada estudiant amb un valor de fins al 15% del pes de la qualificació final, l'avaluació entre els diferents integrants del grup amb un valor de fins al 35% i, finalment, l'avaluació a càrrec del professor amb pes de fins al 50% de la qualificació final.

-La realització i lliurament de les propostes didàctiques dins del termini i en la forma escaient. En aquest sentit, tota proposta didàctica presentada fora del termini estipulat tindrà una penalització del 25% del total de la qualificació. No s'acceptarà cap lliurament un cop superats els cinc dies de la data límit. En aquest últim cas, l'estudiant i/o el grup percebran una qualificació d'absent que s'inclourà en la mitjana general de qualificacions.

-La justificació mitjançant certificat vàlid de la impossibilitat de realitzar alguna de les propostes didàctiques sol·licitades i per a situacions de força major establertes per la normativa vigent. En defecte d'això, la proposta no serà avaluada pel professor.

-L'assistència obligatòria a la prova mixta.

-L'existència d'una segona convocatòria de la prova mixta prèviament pactada amb els/les estudiants i solament per a aquells casos que van suspendre la primera i/o no van poder assistir per raons de força major degudament justificades. La segona convocatòria no es contempla com a opció per a pujar nota i la seva qualificació màxima serà de cinc.

-La realització de propostes didàctiques extres a les estipulades que, per necessitat, el responsable de l'assignatura consideri pertinents.

-La possibilitat de realitzar un pla alternatiu, prèviament acordat amb el responsable de l'assignatura, només per causes excepcionals de força major degudament justificades. Aquest pla suposa la sol·licitud de l'excepció en un període no superior als quinze dies des de l'inici del dictat de l'assignatura, la realització individual de cadascuna de les propostes didàctiques i l'assistència obligatòria a la prova mixta.

-L'aplicació de la política lingüística de la URV.

-L'aplicació de la normativa acadèmica vigent de la universitat per a les carreres de grau i màster.


Fonts d'informació

Bàsica

Aboal López, M.; Pérez Castro, S. & Arana Caballero, R. (2015). Didáctica de la Lengua Española en Educación Infantil. UNIR Editorial.

Avendaño, F. C. y Miretti, M. L. (2013). El desarrollo de la lengua oral en el aula: estrategias para enseñar a escuchar y hablar. Homo Sapiens Ediciones.

Bigas Salvador, M. & Correig Blanchar, M. (eds.) (2001). Didáctica de la lengua en Educación Infantil. Editorial Síntesis.

Bruner, J. (1995). El habla del niño. Cognición y desarrollo humano. Ediciones Paidós Ibérica.

Cassany, D.; Luna, M. & Sanz, G. (2003). Enseñar Lengua. Graó.

Clemente Estevan, R. A. (2000). Desarrollo del lenguaje. Manual para profesionales de la intervención en ambientes educativos. Ediciones Octaedro.

Cuetos Vega, F. (2012). Neurociencia del Lenguaje. Bases neurológicas e implicaciones clínicas. Editorial Médica Panamericana.

Cuetos Vega, F.; González Álvarez, J. & Vega Rodríguez, M. de (2018). Psicología del lenguaje. Editorial Médica Panamericana.

Cornadó, J. M. (2019). Com programar a educació infantil? Deixar constància de les intencions educatives. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/infantil/bibliografia/Z.-COM-PROGRAMAR.pdf

Departament d’Ensenyament (s.d.). Guia per a l’elaboració del projecte lingüístic de centre. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://xtec.gencat.cat/web/.content/projectes/plurilinguisme/projectelinguistic/documents/guia_projecte_linguistic.pdf

Departament d’Ensenyament (s.d.). Projecte lingüístic. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/plurilinguisme/sobre/projecte-linguistic/

Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa (2004). L’Ús del llenguatge a l’escola: propostes d’intervenció per a l’alumnat amb dificultats de comunicació i llenguatge. Servei de Difusió i Publicacions. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/monografies/us-llenguatge-escola/lus_llenguatge_lescola.pdf

Fernández Lozano, P. (1996). Modelos sobre la adquisición del lenguaje. Didáctica. Lengua y Literatura, (8), 105-116. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA9696110105A

Gervilla Castillo, Á. M. (2014). Didáctica Básica de la Educación Infantil. Conocer y comprender a los más pequeños. Narcea, S.A. De ediciones.

Gràcia, M.; Sánchez-Cano, M.; Galván-Bovaira, M.-J. & Galve, R. (2012). Com ensenyem a parlar el nostre alumnat? Formació des de la metodologia conversacional. Àmbits de psicopedagogía, 36, 35-39. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://ambitsaaf.cat/article/view/1241

Hernández Rojas, G. (1999). Paradigmas en psicología de la educación. Ediciones Paidós Ibérica.

Instituto de Estudios Catalanes (2021). Diccionari de la llengua catalana. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://dlc.iec.cat/

Miretti, M. L. (2003). La lengua oral en la educación inicial. Homo Sapiens.

Muñoz Marrón, E. y Periáñez Morales, J. A. (2013). Fundamentos del aprendizaje y del lenguaje. Editorial UOC.

Navarro Pablo, M. (2003). Adquisición del lenguaje. El principio de la comunicación. Cauce. Revista de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 26, 321-347.

Plataforma per la llengua. L’ONG del català (2018, setiembre 17). La inmersión lingüística en Cataluña un modelo eficaz y de éxito. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://www.plataforma-llengua.cat/media/upload/pdf/immersio-cast_1537173291.pdf

Sánchez-Cano, M. (2001). Aprendiendo a hablar con ayuda. Milenio.

Serra, M.; Serrat, E.; Solé, R.; Bel, A. & Aparici, M. (2000). La adquisición del lenguaje. Editorial Ariel.

Servei de Currículum d’Educació Infantil i Primària (2020). Orientacions per a l'avaluació. Educació infantil, segon cicle. Servei de Currículum d’Educació Infantil i Primària. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/orientacions-avaluacio-infantil-2cicle.pdf

Servei d’Ordenació Curricular d’Educació Infantil i Primària (2012). Currículum i orientacions. Educació infantil, primer cicle. Servei de Comunicació i Publicacions. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0080/bfd2cd16-10d5-4103-aba2-ee9744b2399d/Curriculum-Infantil-0-3.pdf

Servei d’Ordenació Curricular d’Educació Infantil i Primària (2015). Orientacions per a l’avaluació. Educació infantil, primer cicle. Servei de Comunicació i Publicacions. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/orientacions-avaluacio-infantil-1cicle.pdf

Servei d’Ordenació Curricular d’Educació Infantil i Primària (2016). Currículum i orientacions. Educació infantil, segon cicle. Servei de Comunicació i Publicacions. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-infantil-2n-cicle.pdf

Subdirecció General de Llengua i Plurilingüisme (2018). El modelo lingüístico del sistema educativo de Cataluña. El aprendizaje y el uso de las lenguas en un contexto educativo multilingüe y multicultural. Servei de Comunicació i Publicacions. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/monografies/model-linguistic/model-linguistic-Catalunya-CAS.pdf

Vila, I. (1990). Adquisición y desarrollo del lenguaje. Graó.

 

Complementària

Aparici Aznar, M. & Igualada, A. (eds.) (2018). El desarrollo del lenguaje y la comunicación en la infancia. Editorial UOC.

Álvarez Muro, A. (2011). Oralidad y cotidianidad. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://elies.rediris.es/elies15/cap11.html 

Bandura, A. (1987). Pensamiento y Acción. Fundamentos sociales. Martínez Roca.

Benedet Álvarez, M. J. (2006). Acercamiento neurolingüístico a las alteraciones del lenguaje. Aplicaciones a la clínica. Volumen II Alteraciones del procesamiento del lenguaje. Editorial EOS.

Bonals, J. & Sánchez-Cano, M. (coords.) (2007). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Graó.

Captan, D. (1992). Introducción a la neurolingüística y al estudio de los trastornos del lenguaje. Visor Distribuciones.

Climent Roca, S. i Mateu Fontanals, J. (Coord.) (2009). L’estructura de les llengües. FUOC.

Cruse, A. (2000). Meaning in language: an introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford University Press.

Escandell Vidal, M. V. (Coord.) (2009). El lenguaje humano. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Hernández Piña, M. F. (1980). Las relaciones entre pensamiento y lenguaje según Piaget, Vygotsky, Luria y Bruner. Anales de la Universidad de Murcia (Filosofía y Letras), pp. 69-90

Juárez Sánchez, A. & Monfort, M. (2001). Estimulación del lenguaje oral. Un modelo interactivo para niños con necesidades educativas especiales. Entha Ediciones.

Lamiquiz, V. (1985). El contenido lingüístico. Del sistema al discurso. Editorial Ariel.

Ollivier, B. (1999). Comunicar para enseñar. Hachette.

Ong, W. J. (1987). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Fondo de Cultura Económica.

Ormrod, J. E. (2005). Aprendizaje humano. Pearson Educación.

Paltridge, Brian & Phakiti Aek (2015). Research Methods in Applied Linguistics. A practical resource. Bloomsbury.

Perera, J.; Nussbaum, L. & Millán, M. (eds.) (2003). L'educació lingüística en situacions multiculturals i multilingües. Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona.

Pimienta Prieto, J. H. (2007). Metodología constructivista. Guía para la planeación docente. Pearson Educación.

Pinker, S. (2007). Cómo funciona la mente. Colecciones destino.

Pradilla Cardona, M. À. & Marí Mayans, I. (coords.) Un marc sociolingüístic igualitari per a la llengua catalana. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Recuperado 16 de junio de 2022, de https://llengua.gencat.cat/web/.content/temes/pacte-nacional-per-la-llengua/enllacos/PNL-informe.pdf

Reyzábal, M. V. (1997). La comunicación oral y su didáctica. Editorial La Muralla.

Siguan Soler, M.; Vila Mendiburu, I. & Colomina Álvarez, R. (1986). Metodologia per a l’estudi del llenguatge infantil. EUMO.

Skinner, B. F. (1981). Conducta verbal. Editorial Trillas.

Smith, E. E. & Kosslyn, S. M. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Pearson Educación.

Valencia, C. (2011). Del análisis crítico del discurso y las ideologías. Forma y Función, Vol. 24, N° 2, 145-169. Recuperado 16 de junio de 2022, de http://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/38475

Vila, I.; Siqués, C. & Roig, T. (2006). Llengua, escola i immigració: un debat obert. Graó.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent