IDENTIFYING DATA 2022_23
Subject (*) APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONALITAT Code 11605101
Study programme
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyament d'Idiomes (2009)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Prerequisites
Department Psicologia
Coordinator
DUEÑAS RADA, JORGE MANUEL
E-mail nuria.voltas@urv.cat
jorgemanuel.duenas@urv.cat
Lecturers
VOLTAS MORESO, NÚRIA
DUEÑAS RADA, JORGE MANUEL
Web
General description and relevant information
L'assignatura aporta una mirada psicològica a l’estudi dels processos educatius escolars a l’etapa de secundària. Analitza els factors psicològics de naturalesa personal, interpersonal i contextual implicats en l’ensenyament i aprenentatge dels continguts escolars.

Competències
Type A Code Competences Specific
  Professionalitzador
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC2 CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
Type C Code Competences Nuclear

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Conèixer els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en aquesta etapa. AP7
Reconèixer les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. AP7
Aplicar els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i les disfuncions del desenvolupament i aprenentatge en el context educatiu. AP2
Planificar, gestionar i evaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades. BC2

Continguts
Topic Sub-topic
Mòdul 1. Psicologia del desenvolupament 1. Principis generals del desenvolupament humà i la seva relació amb els processos d'ensenyament-aprenentatge.

2. El desenvolupament durant l'adolescència i els seus efectes en el comportament.

3. El desenvolupament adolescent en la forma de pensar i afrontar problemes.

4. Desenvolupament humà en l'adolescència i la diversitat.

5. Desenvolupament cognitiu de l'adolescent.
6. El desenvolupament de la identitat.
7. L'amistat i les relacions personals.
Mòdul 2. Construcció del coneixement escolar. 1.Tipus de continguts escolars.

2. Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge.
Mòdul 3. La interacció i clima social a l'aula. 1. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius.



Mòdul 4. Els components motivacionals, afectius i relacionals implicats en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. 1.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d'aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies motivadores a l'aula.

2. La representació que l'alumne té de si mateix: autoconcepte, autoconcepte acadèmic i autoestima.




Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
1 10 11
 
Resolució de problemes, exercicis
27 30 57
Projectes
4 10 14
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 14 16
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries En la primera sessió virtual de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis Resolució grupal dels problemes pràctics i dels exercicis proposats, en relació als continguts de la l'assignatura.
Projectes Treballs que realitza l'estudiant emulant l'exercici professional.
Atenció personalitzada El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. En aquest sentit, es procurarà fer el retorn qualitatiu comentat tant del procés de treball com dels productes lliurats.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis
Projectes
Description
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats.

Avaluació
  Description Weight
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes pràctics i dels exercicis proposats en relació als continguts de l'assignatura.
50%
Projectes Desenvolupament d'un projecte educatiu. Els estudiants han de relacionar el procés evolutiu dels adolescents amb els diferents processos d'ensenyament-aprenentatge amb l'objectiu de crear propostes creatives, pràctiques i reals en entorns educatius. 20%
Proves objectives de tipus test En aquestes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits en la matèria.
Cal obtenir mínim un 5,00 per aprovar l'assignatura.
30%
 
Other comments and second exam session

Part teòrica: S'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test (examen) i es correspon amb un 30% de la nota final.

Part pràctica: S'avaluarà mitjançant els treballs individuals i grupals (50%) i un projecte (20%) es correspon amb un 70% de la nota final.

IMPORTANT:

1) Es necessita tenir aprovades les dues parts per aprovar l'assignatura.

2) No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors.

3) Per aprovar l'assignatura, tant en primera com en la segona convocatòria, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) tant en la resolució de problemes i exercicis com a les proves objectives de tipus test. És a dir, és necessari aprovar la part teòrica i pràctica per separat per tal que pugui efectuar-se el càlcul de la nota final. Aquesta nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en la resolució de problemes, exercicis (50%), Projecte (20%) i en la prova objectiva de tipus test (30%).

4) Pel que fa a la 2a convocatòria:

- Part teòrica: Examen mitjançant una prova objectiva tipus test en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5.00 al primer examen o bé es compti amb un no presentat al primer examen.

-Part pràctica: Es podrà presentar un treball individual que implicarà realitzar una exposició oral, en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5,00 en primera convocatoria.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat.


Fonts d'informació

Bàsica García Madruga, J. A.; Delval Merino, J., Psicología del desarrollo I, 2019, Uned publicaciones
Santrock, John, Psicología de la educación, 2019, McGraw-Hill Interamericana
Álvarez Justel, Josefina, La tutoría en secundaria, 2017, Educatio Siglo XXI
Pedro Mª Uruñuela, La gestión del aula: Todo lo que me hubiera gustado saber cuando empecé a dar clase, 2019, Narcea Ediciones

Complementària Coll, C. Monereo, C. , Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. , 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso. , 2005 , Barcelona: Grao
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
Mayer, R.E , Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall

Revistes especialitzades en Psicologia del'Educació que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologia de l'Educació:

The international journal of educational psychology (IJEP)

https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/ijep/

British Journal of Educational Psychology

http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0
Contemporary Educational Psychology
http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description
Cultura y Educación
http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home
Dialogic Pedagogy Journal
http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1
Educational Psychology
http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp
Educational Psychology Review
http://www.springerlink.com/content/1573-336X
European Educational Research Journal
http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html
Human Development
http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome
Infancia y Aprendizaje
http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home
Instructional Science
http://www.springerlink.com/content/1573-1952
Revista de Educación
http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion
Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education
http://www.tcrecord.org

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.