Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2. Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Objectives |
Competences |
Conèixer els processos psicològics bàsics i els factors personals i interpersonals de l'aprenentatge i les seves dificultats en aquesta etapa. |
AP7
|
|
|
Reconèixer les bases teòriques de l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. |
AP7
|
|
|
Aplicar els coneixements adquirits per identificar i col·laborar en el disseny, tractament i avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge i les disfuncions del desenvolupament i aprenentatge en el context educatiu. |
AP2
|
|
|
Planificar, gestionar i evaluar el seu propi procés d'aprenentatge, prenent consciència dels objectius personals i resolent estratègicament les dificultats trobades. |
|
BC2
|
|
Topic |
Sub-topic |
Mòdul 1. Psicologia del desenvolupament |
1. Principis generals del desenvolupament humà i la seva relació amb els processos d'ensenyament-aprenentatge.
2. El desenvolupament durant l'adolescència i els seus efectes en el comportament.
3. El desenvolupament adolescent en la forma de pensar i afrontar problemes.
4. Desenvolupament humà en l'adolescència i la diversitat.
5. Desenvolupament cognitiu de l'adolescent.
6. El desenvolupament de la identitat.
7. L'amistat i les relacions personals. |
Mòdul 2. Construcció del coneixement escolar. |
1.Tipus de continguts escolars.
2. Aprendre a aprendre. Regulació i gestió de l’activitat d’aprenentatge personal i grupal. Les estratègies d’aprenentatge. |
Mòdul 3. La interacció i clima social a l'aula. |
1. La interacció professor-alumne i entre alumnes. Representacions mútues i expectatives. La configuració de les relacions entre factors motivacionals, afectius i relacionals més favorable per a realitzar aprenentatges significatius.
|
Mòdul 4. Els components motivacionals, afectius i relacionals implicats en l'aprenentatge escolar, i l'ajuda educativa. |
1.Tipus de metes amb què un alumne s'implica en les tasques d'aprenentatge. Orientacions motivacionals de l'estudiant i enfocaments en l’aprenentatge escolar. Estratègies motivadores a l'aula.
2. La representació que l'alumne té de si mateix: autoconcepte, autoconcepte acadèmic i autoestima.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Activitats Introductòries |
|
1 |
10 |
11 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
27 |
30 |
57 |
Projectes |
|
4 |
10 |
14 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
14 |
16 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió virtual de classe es presentarà la guia docent, el funcionament de l'assignatura i, el sistema i instruments d'avaluació.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució grupal dels problemes pràctics i dels exercicis proposats, en relació als continguts de la l'assignatura. |
Projectes |
Treballs que realitza l'estudiant emulant l'exercici professional. |
Atenció personalitzada |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant i en l'oferiment d'ajuda per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge. En aquest sentit, es procurarà fer el retorn qualitatiu comentat tant del procés de treball com dels productes lliurats. |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
Projectes |
|
Description |
El sentit de l'atenció personalitzada és promoure l'avaluació formativa i formadora del procés d'ensenyament i aprenentatge. Es concreta en el seguiment del treball individual i d'equip de l'estudiant, en l'oferiment d'ajuda educativa per a l'autoregulació del seu procés d'aprenentatge i en el retorn qualitatiu comentat tant del seu procés de treball com dels productes lliurats. |
|
|
Description |
Weight |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes pràctics i dels exercicis proposats en relació als continguts de l'assignatura.
|
50% |
Projectes |
Desenvolupament d'un projecte educatiu. Els estudiants han de relacionar el procés evolutiu dels adolescents amb els diferents processos d'ensenyament-aprenentatge amb l'objectiu de crear propostes creatives, pràctiques i reals en entorns educatius. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
En aquestes proves s'avaluen els continguts teòrics impartits en la matèria.
Cal obtenir mínim un 5,00 per aprovar l'assignatura. |
30% |
|
Other comments and second exam session |
Part teòrica: S'avaluarà mitjançant una prova objectiva tipus test (examen) i es correspon amb un 30% de la nota final. Part pràctica: S'avaluarà mitjançant els treballs individuals i grupals (50%) i un projecte (20%) es correspon amb un 70% de la nota final. IMPORTANT: 1) Es necessita tenir aprovades les dues parts per aprovar l'assignatura. 2) No es guardarà cap nota ni d'examen ni de treballs per als cursos posteriors. 3) Per aprovar l'assignatura, tant en primera com en la segona convocatòria, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) tant en la resolució de problemes i exercicis com a les proves objectives de tipus test. És a dir, és necessari aprovar la part teòrica i pràctica per separat per tal que pugui efectuar-se el càlcul de la nota final. Aquesta nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en la resolució de problemes, exercicis (50%), Projecte (20%) i en la prova objectiva de tipus test (30%). 4) Pel que fa a la 2a convocatòria: - Part teòrica: Examen mitjançant una prova objectiva tipus test en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5.00 al primer examen o bé es compti amb un no presentat al primer examen. -Part pràctica: Es podrà presentar un treball individual que implicarà realitzar una exposició oral, en aquells casos en què s'hagi obtingut una nota inferior a 5,00 en primera convocatoria. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
García Madruga, J. A.; Delval Merino, J., Psicología del desarrollo I, 2019, Uned publicaciones
Santrock, John, Psicología de la educación, 2019, McGraw-Hill Interamericana
Álvarez Justel, Josefina, La tutoría en secundaria, 2017, Educatio Siglo XXI
Pedro Mª Uruñuela, La gestión del aula: Todo lo que me hubiera gustado saber cuando empecé a dar clase, 2019, Narcea Ediciones
|
|
Complementària |
Coll, C. Monereo, C. , Psicología de la educación virtual. Enseñar y aprender con las tecnologías de la información y la comunicación. , 2008, Madrid:Morata
Cubero, R., Perspectivas constructivistas. La intersección entr e el significado, la interacción y el discurso. , 2005 , Barcelona: Grao
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll Dalton, S. & Yamauchi, L. A., Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, incl usión y armonía en las aulas y las escuelas., 2002, Barcelona:Paidós
Mayer, R.E , Psicología de la educación : enseñar para un aprendizaje significativo , 2004, Madrid: Prentice Hall
|
Revistes especialitzades en Psicologia del'Educació que publiquen habitualment treballs i investigacions d'interès per a la Psicologia de l'Educació: The international journal of educational psychology (IJEP) https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/ijep/ British Journal of Educational Psychology http://www.bps.org.uk/publications/journals/bjep/bjep_home.cfm?&redirectCount=0 Contemporary Educational Psychology http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622811/description Cultura y Educación http://www.fia.es/revistas/culturayeducacion/home Dialogic Pedagogy Journal http://diaped.soe.udel.edu/dp-map/?reload=1 Educational Psychology http://www.tandf.co.uk/journals/online/0144-3410.asp Educational Psychology Review http://www.springerlink.com/content/1573-336X European Educational Research Journal http://www.wwwords.co.uk/EERJ/index.html Human Development http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=JournalHome Infancia y Aprendizaje http://www.fia.es/revistas/infanciayaprendizaje/home Instructional Science http://www.springerlink.com/content/1573-1952 Revista de Educación http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion Teachers College Record. The Voice of Scholarship in Education http://www.tcrecord.org |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|