Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions. |
|
AP2 |
Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre. |
|
AP3 |
Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada. |
|
AP4 |
Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants. |
|
AP5 |
Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible. |
|
AP6 |
Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal. |
|
AP7 |
Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes. |
|
AP10 |
Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC4 |
CT4. Treballar en equips multidisciplinaris i en contextos complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Conèixer el valor cultural i educatiu de la tecnologia |
AP1 AP10
|
|
|
Saber contextualitzar el continguts del currículum de Tecnologia i saber dissenyar unitats didàctiques |
AP3 AP4
|
|
|
Saber seleccionar i elaborar materials didàctics adaptats als diferents nivells educatius i a la diversitat de l'alumnat que permetin fomentar el pensament crític, l'autonomia personal, la capacitat de lideratge, la creativitat i el valor de l'esforç. |
AP2 AP3 AP6
|
|
|
Saber desenvolupar estrategies docents que promoguin la comunicació efectiva a l'aula tant entre els propis alumnes com entre els alumnes i el professor |
AP7
|
|
|
Conèixer les principals característiques del projecte tecnològic i saber aplicar la metodologia docent d'aprenentatge basat en projectes |
AP2 AP4 AP6
|
|
|
Saber identificar el potencial pedagògic de les TIC i saber-les incorporar de manera eficaç en l'ensenyament-aprenentatge de la tecnologia |
AP2 AP3 AP5 AP6
|
|
|
Analitzar noves tecnologies i la seva possible incorporació al currículum |
AP1 AP3 AP4
|
BC4
|
|
Construir un enginy seguint i documentant el procés tecnològic |
AP3
|
|
|
Tema |
Subtema |
Orientacions didàctiques per a l'aprenentatge i ensenyament de la Tecnologia |
Models d'ensenyament-aprenentatge
L'estructuració i seqüenciació de continguts
El paper del professor
Avaluació dels processos d'aprenentatge i de la pràctica docent |
L'ús de les TIC en el procés d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia |
|
La selecció disseny i elaboració de materials didàctics |
|
Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia |
Programació de la unitat didàctica
L'organització de l'espai i el temps
Les activitats al taller: construcció d'un enginy |
La incorporació al currículum de tecnologies punteres |
|
Construcció d'enginys a l'aula-taller |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
|
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
28 |
40 |
Sessió Magistral |
|
8 |
4 |
12 |
Treballs |
|
2 |
3 |
5 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
8 |
0 |
8 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
40 |
130 |
170 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves orals |
|
5 |
0 |
5 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descobriment dels interessos i motivacions dels alumnes
Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació |
Debats |
Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes de treballs. Caldrà lliurar també una part escrita. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Treballs |
Realització de treballs seguint el guió proporcionat per la professora |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Xerrades amb ponents amb experiència en l'àmbit de la docència a secundària |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Realització de projectes seguint el guió proporcionat per la professora |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes de manera individualitzada |
|
Treballs |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Descripció |
En cas de dubte en la realització dels diferents projectes i treballs és convenient que contacteu amb la professora de l'assignatura, preferentment via correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Participació a l'aula ordinària o virtual en els diferents temes de discussió que es proposin.
Es tindrà en compte el grau d'atenció i les aportacions fetes a les exposicions/presentacions dels companys de l'aula. |
5%-10% |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral dels treballs |
20%-30% |
Treballs |
Treballs diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.
Alguns dels treballs seran activitats que es faran durant les hores de classe.
Hi haurà treballs individuals i en grup |
5%-10% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Projectes diversos que estaran relacionades amb el quefer professional del professorat de secundària.
Els projectes es faran en grup.
Pot haver-hi una o més proves escrites sobre els projectes realitzats. |
40%-60% |
Proves orals |
Exposicions orals de treballs. |
20%-30% |
Proves objectives de tipus test |
Proves tipus test sobre els projectes exposats per altres membres del grup-classe o bé sobre les exposicions de ponents externs |
5%-10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. Alguns dels treballs pot ser que es facin conjuntament amb les assignatures: ${1}iLa docència de la tecnologia en el context social${1}i i ${1}iLa tecnologia a secundària${1}i En l'avaluació de tots els treballs escrits un 20% de la seva nota correspondrà a la qualitat de la redacció i un altre 10% a l'ús correcte de les regles ortogràfiques. Per a poder ser avaluat, l'alumne ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions presencials. |
Bàsica |
David Cervera (coord), Didàctica de la Tecnologia, 1a (2010), Graó
David Cervera (coord), Tecnología : complementos de formación disciplinar , 1a (2010), Graó
Susana Leliwa, Enseñar educación tecnológica en los escenarios actuales , 1a (2008), Comunicarte
|
|
Complementària |
Carlos María Marpegán, María Josefa Mandón, Juan Carlos Pintos, El placer de enseñar tecnología : actividades de aula para docentes inquietos, 2009, Novedades Educativas
Baigorri (coord), Enseñar y aprender tecnología en la educación secundaria, 1997, ICE : Horsori
edited by John Eggleston, Teaching and learning design and technology : a guide to recent research and its applications, 2000, Continuum
Mercedes Esteban y Nazareth Echart (coord), Ciencia, tecnología y educación : soluciones educativas en torno a la adquisición de una cultura científica y tecnológica : seminario organizado por las Fundaciones Iberdrola, Europea Sociedad y Educa, 2004, Fundación Iberdrola
John Aitken, Tecnología creativa : recursos para el aula, 1994, Ministerio de Educación y Ciencia : Morata
Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico, 1998, Tébar
Josep M. Mateo-Sanz, Agustí Solanas, Dolors Puigjaner, Carme Olivé, Refining Statistical Problems: a hybrid problem-based learning methodology to improve students' motivation, 2010, International Journal of Engineering Education
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LA DOCÈNCIA DE TECNOLOGIA EN EL CONTEXT SOCIAL/11605119 | LA TECNOLOGIA EN SECUNDÀRIA/11605118 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|