DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) ART DEL SEGLE XX Código 12214111
Titulación
Grau en Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL PALLARÉS, JORGE ANGEL
Correo-e
Profesores/as
Web
Descripción general e información relevante Estudi de la Història general de l'Art des dels inicis de les Avanguardes històriques fins a la fi del segle XX
Como consecuencia de la extinción del plan de estudios que estas cursando, en esta asignatura sólo tendrás derecho a examen. Para conocer la fecha de realización del examen, consulta el apartado de horarios de las asignaturas. En caso que necesites solicitar convocatoria extraordinaria, recuerda que para poder matricular este derecho a examen, deberás presentar una solicitud en la secretaría de tu Campus/Centro.

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a l'art del segle XX. 1.1. Antecedents de les avantguardes històriques: l'impressionisme, el puntillismo i el post-impressionisme.
1.2. Les primeres avantguardes: cubisme, expressionisme, fauvisme, futurisme.
2. Avantguardes d'entreguerres
2.1. Marcel Duchamp: l'object trouvé, un canvi de paradigma artístic
2.2. De del Dadá al surrealisme.
2.3. Una trobada entre art, artesania i disseny: els rumbs de la Bauhaus.
3. L'art durant la guerra
4. Art pop (pop-art)
4.1. Nord Amèrica.
4.2. Europa.
4.3 Espanya i Catalunya.
4.4 L'art pop en el context internacional.
5. Entre la tecnologia i l'art 5.1. Art cinètic.
5.2. Art òptic (op-art).
6. Experiències més enllà de l'objecte 6.1. Environment, happening, performance.
6.2 Fluxus
7. De la desmaterialització de l'objecte cap al concepte 7.1. Art conceptual.
7.2. Els conceptualismes del sud
8. Art dels mitjans
8.1. Videoart, videoinstallacions
8.2 Art reactiu
8.3 Obres procesuales, tecnologies obsoletes i canvis en els models de finançament de l'art
8.4 La preservació a través del canvi
9. Art digital 9.1. Duchamp digital: el cas Commodore AMIGA
9.3 Art interactiu
9.4 Art robòtic
9.5 El glitch - l'error com una forma d'expressió artística
9.6 Net.art o art en xarxa
9.7 Bioart i els debats ètics de l'art cap a la fi del segle.
10. Un segle de canvis 10.1 El rol de l'artista
10.2 Públics i participació: el naixement del interactor
10.3 Art-recerca i recerca artística: nous rols per a l'art en la cultura digital.
10.4 Metodologies i mètodes: altres aproximacions a l'estudi de les històries de l'art

Atenció personalitzada
descripción

Durant el curs 2022-23 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.


Fonts d'informació
Bàsica

ALSINA, Pau: Arte, ciencia y tecnología. Barcelona, Editorial UOC, 2007.

CABANNE, P.: El Arte Del Siglo Veinte. Barcelona, Polígrafa, S.A.,1983.

CROW, Thomas,  El esplendor de los sesenta, Madrid, Akal, 2001.

DANIELS, Dieter: Artists as Inventors and Invention as Art: A Paradigm Shift from 1840 to 1900. En D. Daniels & B. U. Schmidt (Eds.), Artists as Inventors. Inventors as Artist. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag, 2008.

DANTON, Arthur C.,  Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, Barcelona, Paidós, 1999.

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

ELKINS, J.: On Some Limits of Materiality in Art History. 31: Das Magazin Des Instituts Für Theorie, 12(Special issue Taktilität: Sinneserfahrung als Grenzerfahrung, edited by S.Neuner and J. Gelshorn), pp. 25–30, 2008.

GIANNETTI, Claudia: Estética digital. Sintopía del arte, la ciencia y la tecnología. Barcelona, ACC l’Angelot, 2002.

GOLDMAN,S. (1989) Images of Technology in Popular Films : Discussion and Filmography. Science, technology and Human Values, Vol. 14, No. 3 pp. 275-301

GRAU, Oliver: Virtual Art: From Illusion to Immersion, MIT Press/Leonardo  Book Series, 2003.

GUASCH, Anna Mª.,  El arte último del siglo  XX,  Madrid, Alianza, 2000.

KWASTEK, K.; Hamilton, K. Slow Media Art - Seeing Through Speed in Critiques of Modernity. Acoustic Space, No 12 (Techno Ecologies II), 2014.

MARCHAN FIZ, Simón,  Del arte objetual al arte de concepto, Madrid, Akal, 1994.   

POPPER, F.: From Technological ti Virtual Art. Cambridge Mass.: MIT Press, 2007.

RAMÍREZ, Juan Antonio y CARRILLO, Jesús (eds),Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid, Cátedra, 2004.

SEREXHE, B. (Ed.). Digital Art Conservation.Theory and Practice in the Conservation of Digital Art. The Project digital art conservation. Ambra |V, Vienna, 2013.

WILSON, Steven:. Information arts : intersections of art, science, and technology. Cambridge Mass.: MIT Press, 2002.

Complementària

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.