DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ARTS VISUALS: EXPERIÈNCIES. PROTAGONISTES I USOS Codi 12214241
Ensenyament
Grau en Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Quart 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant

Visió de l'art des d'una perspectiva nova que té en compte cóm incideix l'art en la societat. Es treballarà sobre la cultura i el consum social de la imatge, els promotors i artistes, les audiències i els receptors, i les funcions de l'art al llarg de la història fins l'actualitat. 


Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
I. La història de l'art en la societat Cultura i consum social de la imatge.
II. Promotors i artistes. El món Antic i el món Medieval.
El món Modern i el món Contemporani.
III. Audiències i receptors. El món Antic i el món Medieval.
El món Modern i el món Contemporani.
IV. La producció artística al llarg del temps. L'art com eina política.
L'art com eina religiosa.
V. Altres funcions de l'art. Art i poder.
Art i memòria.
VI. Conclusions. La nova Història de l'Art.

Atenció personalitzada
Descripció

Durant el curs 2022-23 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.


Fonts d'informació
Bàsica
  • Arias Guillén, Fernando, "Enterramientos reegios en Castilla y León (c. 842-1504). La dispersión de los espacios funerarios y el fracaso de la memoria dinástica", Anuario de Estudios Medievales, 45/2, 2015.
  • Aurell, Martin, "L'art comme propagande royale? Henri II, Aliénor d'Aquitaine et leurs enfants (1154-1204), Hortus Artium Medievalium, 21, 2015.
  • Boto Gerardo y Lozano Esther, "Les lieux des images historiées dans les galeries du cloître de la cathédrale de Tarragone. Une approche de la périodicité de l'espace et de la topographie du temps", Cahieers de civilisation médiévale, 56, 2013.
  • Boto Gerardo, Serrano Marta y McNeill, John (eds.), merging Naturalism. Contexts and Narrativs in European Sculpture 1140-1220, Turnhout, 2020.
  • Carrero, Eduardo, "Catedral y liturgia medievales. la definición funcional del espacio y sus usos", O clero secular medieval e as suas catedrais. Novas perspectivas e abordagens, Lisboa, 2014.
  • Domenge Mesquida, "Arquitectura palatina del reino de Mallorca. Símbolos de poder para una efímera dinastía", Anales de Historia del Arte, 23, 2013.
  • Español, Francesca, "El Córrer les armes. Un aparte caballeresco en las exequias medievales hispanas", ANuario de Estudios Medievales, 37/1, 2007.
  • García de Castro, César, "Las arquitecturas pintadas de Santullano (Oviedo). Sobre monaquismo, aniconismo, adopcionismo y otros ismos"; Codex Aquilarensis, 31, 2015.
  • Kessler, Herbere, "The object as subject in Medieval Art", The Haskins Society Journal, 23, 2011.
  • Molina, Joan, "La memoria visual de una dinastía. pedro IV el Ceremonioso y la retórica de las imágenes en la Corona de Aragon (1336-1387)", Anales de Historia del Arte, 23, 2013.
  • Palazzo, Éric, "Relics, Liturgical Space, and the Theology of the Church", Treasures of Heaven. Saints, Relics and Devotion in Medieval Europe, London, 2010.- Panofsky, Erwin, Three Essays on Style, London, s/a
  • Schmitt, Jean-Claude, "La pluralité interprétative: entre textes et images", Les conférences du Collège de France, 2010.
  • Serrano, Marta, "De modo qualier Reges Aragoum coronabuntur. Vsual, Material and Textual Evidences during the Middle Ages", en Arts, 9 (1), 2020.
  • Sureda Marc, "Les liex de la Vierge. Notes de topo-liturgie mariale en Catalogne (XI-XV siècles), COllectrion Histoire de l'Art, 5, 2013.
Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent