Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix de quina manera aborda la psicologia l’estudi científic dels processos mentals subjacents al comportament humà, tenint en compte els models teòrics i metodològics d’aquesta disciplina
Comprèn el funcionament bàsic del psiquisme humà, els seus fonaments biològics i la seva dimensió social
Es familiaritza amb els principals conceptes teòrics i procediments d’investigació utilitzats en l’estudi dels processos psicològics bàsics
Reconeix la importància dels factors psicològics i dels seus condicionants biològics i socials en l’àmbit de les ciències de la comunicació
Projecta els coneixements psicològics adquirits en els diversos camps aplicats de les ciències de la comunicació (publicitat, periodisme, comunicació audiovisual)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I. Introducció i conceptes generals. |
Tema 1. La psicologia com a ciència.
Tema 2. Models psicològics de la conducta humana.
|
Unitat temàtica II. Basses psicobiològiques de la conducta. |
Tema 3. Estructura i funció del sistema nerviós. Filogènia i ontogènia. Herència i ambient. |
Unitat temàtica III. Processos psicosocials bàsics. |
Dimensió cognitiva:
Tema 4. Sensació, percepció i atenció.
Tema 5. Aprenentatge i memòria.
Tema 6. Intel·ligència.
Tema 7. Pensament i Llenguatge
Dimensió emocional:
Tema 8. Motivació i emoció.
Tema 9. Personalitat i trastorns psicològics.
Dimensió social:
Tema 10. Societat i cultura. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
32 |
40 |
72 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
30 |
42 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
-Prendre contacte amb els alumnes i copsar el nivell de coneixements que aquests tenen respecte a la matèria a impartir.
-Presentació de l’assignatura.
|
Sessió Magistral |
- Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
- Realització d'exercicis teòrics/pràctics i anàlisis de casos particulars.
- Visionat de vídeos il·lustratius dels conceptes teòrics exposats.
- Resolució de dubtes i debat crític dels materials.
- Realització de qüestionaris de comprensió de continguts a classe. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
- Realització d'experiments psicològics classics i casos pràctics a l'aula i posterior discussió.
|
Atenció personalitzada |
-Facilitació d'atenció directa i personalitzada a l'alume al llarg del curs per tal que aquest tingui l'oportunitat de plantejar preguntes relacionades amb la matèria impartida a classe i resoldre dubtes. |
Descripció |
En l'horari d'atenció l'alumne tindrà l'oportunitat de plantejar problemes concrets i discutir els dubtes que puguin sorgir durant el desenvolupament de l'assignatura, en referència tant als continguts teòrics com pràctics. També serà un espai de retroalimentació i comunicació bidireccional del que tant alumnes com professor se'n podran veure beneficiats.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
A través de la realització dels exercicis i resolució de problemes, l'alumne podrà aplicar la teoria apresa durant les sesions magistrals. |
20% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
A través d'aquests suposits pràctics l'alumne podrà resoldre casos relacionats amb la matèria impartida durant les sessions magistrals.
|
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Tots els coneixements assolits pels alumnes a teoria i pràctiques s'avaluaran a partir de proves d'opció múltiple, és a dir, proves objectives tipus test. Sempre seran amb tres opcions de resposta i els errors restaran puntuació. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La part de teoria té un pes del 60% de la nota final i es pot aprovar per avaluació continuada o bé fent l'examen final de teoria (juny). A meitat del temari de teoria farem un primer examen parcial que avaluarà els continguts impartits fins a la data de l'examen, i a final de curs farem un segon parcial amb els continguts de la segona part del curs. La nota de teoria serà la mitjana aritmètica de la nota obtinguda als dos parcials (espot suspendre un si es compensa amb la nota de l'altre). Els/les estudiants que arribin al 5 amb aquesta mitjana ja tindran aprovada la part de teoria. Els/les estudiants que no arribin a l'aprovat tenen una última oportunitat en l'examen final del curs (2a convocatòria), que inclourà preguntes de tota la teoria impartida durant el curs. Aquest examen de segona convocatòria serà tipus test i tindrà aproximadament 40 preguntes (les respostes errònies resten seguint la fórmula habitual). Per aprovar l'examen s'ha d'arribar a una puntuació de 5. La part pràctica (40%) tindrà dos components. Un 15% de la nota de pràctiques es valorarà mitjançant qüestionaris implementats a Moodle, que inclouran preguntes de les pràctiques fetes cada setmana presencialment. Aquests qüestionaris s'obriran i tancaran la mateixa setmana que es fa la pràctica. El 25% restant s'avaluarà mitjançant diferents tasques individuals i col·laboratives en una activitat de pràctiques la qual s'informarà en la presentació del curs. La nota final de l'assignatura serà la mitjana ponderada de la nota de teoria (60%), la nota dels qüestionaris (15%) i la nota de l'activitat col·laborativa (25%). Per poder sumar la nota de pràctiques, tots els alumnes han de superar la part teòrica amb una puntuació mínima de 5. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Delgado, M.L., Fundamentos de Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2013.
Díaz, D., Izquierdo, E. y Bajo, M., Psicología de la comunicación, Última edición., Madrid: Centro de Estudios Financieros, 2017.
Lahey, B., Introducción a la Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Mc Graw-Hill, 2009.
Myers, D.G., Psicología, Última edición., Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2005.
Morris, C.G., Introducción a la Psicología, Última edición., México: Prentice Hall, 2001.
|
|
Complementària |
Goldstein, E.B., Sensación y percepción, Última edición., México: International Thomson Editores, 1999.
LEAHEY, T. H., Historia de la Psicología, Última edición. , Madrid: Prentice-Hall.
Domjan, M. , Principios del aprendizaje y la conducta, Última edición. , México: International Thomson Editores.
Pinker, S., El instinto del lenguaje, , Madrid: Alianza, 1996.
Feist, J., Feist, G. J., y Roberts, T., Teorías de la personalidad, Última edición, México: McGraw-Hill, 2014
Myers D.G. y Twenge, J.M., Psicología social, Última edición, México: McGraw-Hill, 2019
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|