DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL Codi 12224008
Ensenyament
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant

L’objectiu de l’assignatura és el coneixement de les línies fonamentals de l’evolució històrica des de 1945, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permeti entendre els processos que han dut a la societat actual.



Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA:

1.- EL MÓN EL 1945. Un nou mapa mundial. L’Europa dividida. Àsia. La difícil restitució dels imperis colonials.

2.- CREIXEMENT ECONÒMIC, CONSENS I CONSTRUCCIÓ DE L’ESTAT DE BENESTAR A EUROPA

3.- LA URSS I ELS SEUS ESTATS SATÈLITS EUROPEUS. LES DEMOCRÀCIES POPULARS.

4.- LA GUERRA FREDA. FASES.

5.- LA LLARGA DESCOLONITZACIÓ I ELS SEUS CONFLICTES. ÀSIA I ÀFRICA.

6.- CHINA POPULAR DES DE 1949 FINS A 1989.

7.- CRISIS ECONÒMIQUES I CRISI DE L’ESTAT DEL BENESTAR. LA PROGRESSIVA HEGEMONIA DEL PARADIGMA NEOLIBERAL.

8.- ELS CONFLICTES DEL SEGLE XXI.

9.- LA NOVA ETAPA DE LA GLOBALITZACIÓ. DESAFIAMENTS ACTUALS. ESTATS UNITS, CHINA POPULAR, UNIÓ EUROPEA

10.- ELS DESAFIAMENTS A LA DEMOCRÀCIA: POPULISMES DE DRETA I D’ESQUERRA. NEOFEIXISMES. ELS NOUS RÈGIMS POPULISTES AL MÓN.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT5
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT5
10 15 25
Sessió Magistral
A1
CT5
20 5 25
Atenció personalitzada
2 5 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats fora de l'aula per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura dins l'aula.
Sessió Magistral Explicacions del professor a classe
Atenció personalitzada Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca.

Atenció personalitzada
Descripció

S'atendrà a l'alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres questions relacionades amb l'assignatura. La tutotira podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial , per correu electrònic, Moodle, etc)


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT5
Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats relacionades amb la temàtica de l'assignatura, fora de l'aula per part de l'estudiant. 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT5

Altres  

ASSISTENCIA

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria


CAL APROVAR ELS DOS EXAMENS. ES FARAN RECUPERACIONS.

EL TREBALL ES FARÀ EN GRUP.

L'ALUMNAT POT OPTAR PER AVALUACIO CONTINUADA O PER EVALUACIO FINAL. HA DE COMUNICAR AL PRINCIPI DE LES CLASSES SI NO VOL AVALUACIO CONTINUADA.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària Eley, Geof, Un mundo que ganar, Crítica, 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent