DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL Código 12224103
Titulación
Grau en Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
WILLEM , CILIA MARGARETA MICHAEL
MONTAGUT CALVO, MARTA
Correo-e marta.montagut@urv.cat
cilia.willem@urv.cat
ester.sanchez@urv.cat
eric.villagrasa@urv.cat
Profesores/as
MONTAGUT CALVO, MARTA
WILLEM , CILIA MARGARETA MICHAEL
SÁNCHEZ LLAURADÓ, ESTER
VILLAGRASA ARNER, ERIC
Web
Descripción general e información relevante

L'assignatura planteja l'adquisició d'uns coneixements bàsics del llenguatje audiovisual, tant en el terreny teòric com en el terreny pràctic.

ATENCIÓ: s'ofereix la possibilitat de cursar la part teòrica d'aquesta assignatura en anglès. En un grup matrícula s'impartirà la matèria teòrica, els exemples i les anàlisis dels fragments audiovisuals en anglès (una hora setmanal). En canvi, tant les pràctiques com les proves (presentacions i exàmens) es poden desenvolupar en anglès, en català o en castellà. L'alumne, a l'hora de matricular-se, haurà de decidir en quina llengua vol cursar l'assignatura (Grup 1 = anglès; Grup 2 = Català). Places limitades en ambdós grups, per ordre de matrícula. 




Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Dominar l’aplicació de les eines i els programes informàtics de creació de continguts textuals i audiovisuals.
 A6 Produir productes audiovisuals persuasius aplicant la gramàtica específica del so i de la imatge en moviment, dominant els aspectes bàsics de la producció, el guionatge, el muntatge i la postproducció de programes i productes audiovisuals de caràcter publicitari.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
 A6 Construeix productes visuals i sonors, independentment del seu gènere
Adquireix hàbits de treball col·laboratiu de simulació professional en què es valori tant el procés com el resultat final
Adquireix les bases del llenguatge audiovisual en matèria d'espai visual, planificació i espai sonor, composició, muntatge i utilització retòrica
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1.- Introducció general Imatge i so 1.1.-Pla
-Distància de càmera
-Angle de càmera
-Fora de Camp: visual/sonor
1.2.-Posada en escena
-Composició
1.3.-Espai sonor
-Elements de la banda sonora
2.- Moviments de càmera -Enquadrament en moviment
-Tipus de moviment de càmera
-Edició dins del pla
-Espai i moviment
3.- Llenguatge sonor 3.1.-Paraula
-To, Intensitat i timbre
-Color de la veu
-Construcció melòdica
-Aplicació paraula/imatge o només paraula
3.2.- Efectes Sonors
-Font sonora/objecte sonor
-Del naturalisme a l'expressionisme
3.3.-Música
-Diegètica // Extradiegètica
-Usos descriptius, narratius i/o retòrics
-Polisemitisme
3.4.- Construcció espai sonor
-Plans sonors
-Registre
-Edició mescles
3.5.-Silenci
3.6 .-Radio y podcasting. Nuevos formatos, viejos recursos
4.- Video Digital 4.1. - Principis bàsics del vídeo digital
4.2.- Compressió i optimització del vídeo digital
4.3 - Vídeo interactiu i vídeo online
5.- Composició 5.1 Posada en escena:
-Tipología
-Elements i perspectiva
5.2.-Il•luminació
-Il•luminació de tres punts
-Sistemas de registre i textures: del Super 8 al video digital
-Blanc i Negre, escala de grisos i color
-Tipus de lents
5.3 Posada en Escena: altres elements de la composició
6.-Espai Fílmic 6.1-Idiosicràsia de l'espai. Característiques de l'espai i els decorats.
6.2-Funcions de l'espai.
6.3-L'Espai com a component de projecció.
7.- Muntatge 5.1.-Transicions
5.2.-Montage
-L'efecte Kuleshov
-Racord i continuitat
-La regla dels 180º
-Pla i contrapla
5.3.-El temps i la narració
8.-Guió i producció: aspectes bàsics 8.1.- Guió
-Procés
-Tipologia
8.2 Producció
-Audiovisual
-Televisiva
-Altres formats
-Rols professionals
-Fases de la producció

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
20 10 30
Pràctiques a laboratoris
A3
50 80 130
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A3
CT5
22 20 42
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves mixtes
A3
8 8 16
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: ojectius, metodologia, calendari de pràctiques
Sessió Magistral Aproximació analítica als elements del llenguatge audiovisual amb la idea d'aprendre a reconèixer els seus diferents elements en qualsevol producte audiovisual, i saber utilizar-los a posteriori en les pràctiques professionals.
Pràctiques a laboratoris Posada en pràctica els elements del llenguatge audiovisual que s'analitzen en les sessions magistrals.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Visionat de fragments audiovisuals basats en la materia impartida durant la sessió magistral, amb anàlisi col·laboratiu entre el professor i l'alumnat dels diferents casos projectats.
Atenció personalitzada Visualització comentada i correcció de les pràctiques de laboratori amb els estudiants.

Atenció personalitzada
descripción

Es desenvoluparan sessions grupals amb els diferents equips de treball en què s'organitzin les pràctiques per discutir les propostes i avaluar conjuntament els resultats. 




Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a laboratoris
A3
Aplicació dels coneixements adquirits a les classes magistrals a través de la realitzacio d'exercicis practics. Assistència obligatòria 70% de la nota final
Proves mixtes
A3
Examen final on s'avalua el nivell de coneixements adquirits durant el curs a través de l'analisi de fragments audiovisuals i preguntes breus sobre el temari. 30% de la nota final
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Nota final i segona convocatòria
Per tal de superació l'assignatura cal aprovar tant la part teòrica com la pràctica per separat. La nota pràctica és una mitjana entre totes les practiques. No es repetiran les pràctiques a segona convocatòria.

En cas que l'estudiant no pugui seguir l'avaluació continuada, haurà de posar-se en contacte amb les professores de l'assignatura abans de l'1 de novembre per tal de pactar una avaluació alternativa i única. Si no avisa abans d'aquesta data no tindrà dret a acollir-se a aquest tipus d'avaluació. En l'avaluació única l'estudiant haurà de lliurar totes les pràctiques de l'avaluació continuada de manera individualment, i s'haurà de presentar directament als exàmens finals.


Fonts d'informació

Bàsica S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000
D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995
S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005
G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010
E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010

E. Sikov, Film Studies, Columbia University Press, 2010

G. Mercado, La visión del cineasta, Anaya Multimedia, 2010

Manovich, Lev , El lenguaje de los nuevos medios de comunicación, Paidós, 2005

S. Katz, Plano a plano, de la idea a la pantalla, Plot, 2000

D. Bordwell y K. Thompson, El arte cinematográfico, Paidós, 1995

S. Katz, Rodando: la planificación de secuencias, Plot, 2000

Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, 2004

Otero, J.M., El cine en Internet, Fundación Instituto Universitario de Investigación José Ortega y Gasset, 2010

Pladevall, T., Eterno cine versus vídeo... ahora digital, , 2002

Willem, C. , La Web Audiovisual, Laertes, 2009

, www.streamingmedia.com, ,

, http://openvideoalliance.org, ,

, http://forum.sorensonmedia.com, ,

, www.datacompression.info, ,

, http://provideocalition.com, ,

Balsebre, Armand, El lenguaje radiofónico, Catedra, 1998

Arheim, Rudolf, Estética Radiofónica, Gustavo Gili,

Benet, Vicente J. (2004). La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Barcelona, Paidós

Complementària Arhemim, Rudolf, Estética radiofónica, Gusrtavo Gili,
Television Studies, Miller, Toby, BFI,

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.