Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. |
1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
|
Tema 2. Sintaxi: La percepció de la imatge |
2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
|
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat |
3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
|
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat |
4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions pressuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
37 |
0 |
37 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
15 |
23 |
Debats |
|
8 |
22 |
30 |
Treballs |
|
1 |
28 |
29 |
Activitats d’auto seguiment |
|
1 |
0 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
26 |
28 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora. |
Debats |
Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula. |
Treballs |
Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis d'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. |
Activitats d’auto seguiment |
Els i les estudiants han d'intervenir en els glossaris proposats per la professora. En ells han d'aportar exemples visuals i/o audiovisuals i referències bibliogràfiques. |
Atenció personalitzada |
Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques. |
Descripció |
Les professores destinaràn temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar.
A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial o virtual, per correu electrònic, Moodle...).
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Els i les estudiants hauran d'assistir i realitzar a, com a mínim, 7 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals proposats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. |
25% |
Treballs |
|
Realització per part dels i de les estudiants de l'anàlisi d'una imatge seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. |
40%
|
Activitats d’auto seguiment |
|
Els i les estudiants han d'intervenir en els glossaris proposats per la professora. En ells han d'aportar exemples visuals i/o audiovisuals i referències bibliogràfiques. Aquesta activitat és optativa i permet assollir la qualificació màxima a l'assignatura. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Al final de l'assignatura els i les estudiants hauran de testar l'assolliment dels conceptes teòrics mitjançant la realització d'un test. |
25%
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants hauran de realitzar un treball individual que consistirà en l'anàlisi d'una imatge aplicant els conceptes teòrics clau de l'assignatura (40% de la nota), hauran de realitzar un test sobre els conceptes teòrics de l'assignatura (25% de la nota) i hauran de participar, com a mínim, en 7 de les 8 pràctiques de grup que es duran a terme a la classe (25% de la nota). Les persones que vulguin arribar a la nota màxima podran participar al llarg del curs en l'elaboració de tres glossaris (10%). Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4, en cadascuna de les activitats d'avaluació realitzades. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i el dia de la segona convocatòria caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En cas que l'estudiant no es presenti a alguna de les proves, l'assignatura s'avaluarà com a "no presentada" i el dia de la segona convocatòria es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar el dia de la segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota. L'assignatura s'aprova amb un 5. En segona convocatòria els i les estudiants hauran de lliurar o realitzar les activitats no lliurades o suspeses. |
Bàsica |
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|