DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL Codi 12234008
Ensenyament
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L’objectiu de l’assignatura és el coneixement de les línies fonamentals de l’evolució històrica desde 1945, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permeti entendre els processos que han dut a la societat actual. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l’evolució històrica del segle XX, en especial l’entramat ideològic, social i polític que permet entendre els processos que han conduït a la societat actual
Analitza la percepció d’aquesta evolució històrica per part dels contemporanis dels fets, així com la interpretació i la reconstrucció posterior per part dels intermediaris culturals i polítics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA:

1.- EL MÓN EL 1945. Un nou mapa mundial. L’Europa dividida. Àsia. La difícil restitució dels imperis colonials.

2.- CREIXEMENT ECONÒMIC, CONSENS I CONSTRUCCIÓ DE L’ESTAT DE BENESTAR A EUROPA

3.- LA URSS I ELS SEUS ESTATS SATÈLITS EUROPEUS. LES DEMOCRÀCIES POPULARS.

4.- LA GUERRA FREDA. FASES.

5.- LA LLARGA DESCOLONITZACIÓ I ELS SEUS CONFLICTES. ÀSIA I ÀFRICA.

6.- CHINA POPULAR DES DE 1949 FINS A 1989.

7.- CRISIS ECONÒMIQUES I CRISI DE L’ESTAT DEL BENESTAR. LA PROGRESSIVA HEGEMONIA DEL PARADIGMA NEOLIBERAL.

8.- ELS CONFLICTES DEL SEGLE XXI.

9.- LA NOVA ETAPA DE LA GLOBALITZACIÓ. DESAFIAMENTS ACTUALS. ESTATS UNITS, CHINA POPULAR, UNIÓ EUROPEA

10.- ELS DESAFIAMENTS A LA DEMOCRÀCIA: POPULISMES DE DRETA I D’ESQUERRA. NEOFEIXISMES. ELS NOUS RÈGIMS POPULISTES AL MÓN.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT5
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT5
10 15 25
Sessió Magistral
A1
32 5 37
Atenció personalitzada
2 5 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Realització de treballs, presentacions, ressenyes i altres activitats fora de l'aula per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura dins l'aula.
Sessió Magistral Explicacions del professor a classe
Atenció personalitzada Entrevistes individuals del professor amb els alumnes per plantejar el seguiment de l'assignatura i la orientació del treball de recerca.

Atenció personalitzada
Descripció

S'atendrà a l'alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres questions relacionades amb l'aSSignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle, etc)


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
CT5
DOS EXAMENS 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
CT5

TREBALL EN GRUP
40%
Altres  

ASSISTENCIA

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

DOS EXAMENS PARCIALS. HI HAURA RECUPERACIONS DURANT LES CLASSES.

UN TREBALL EN GRUP.

AVALUACIO CONTINUADA. SI ALGU VOL EXAMEN FINAL CAL QUE HO DIGUI AL PRINCIPI DE LES CLASSES.


Fonts d'informació

Bàsica Ebrey, et al, A History of World Societies (vol. C): 1775 to the Present, Bedford, 2015

Castells, Manuel: Redes de indignación y Esperanza, Alianza Editorial, Madrid, 2012

Fontana, Josep: Por el bien del Imperio. Una historia del Mundo desde 1945, Pasado y presente, Barcelona, 2011.

Fuentes, Juan Francisco i La Parra, Emilio: Historia universal del siglo XX, Síntesis, Madrid, 2008.

Hobsbawm, Eric: Historia del siglo XX: 1914-1991, Crítica, Barcelona, 2008.

Keylor, William R.: A World of Nations, Oxford University Press, New York - Oxford, 2009.

Judt, Tony: Postguerra: una historia de Europa desde 1945, Taurus, Barcelona, 2006.

Judt, Tony: Pensar el siglo XX, Taurus, Barcelona, 2012.

Procacci, Giuliano: Historia general del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001.

Ucelay Da Cal, Enric i Veiga, Francesc, La fi del segon mileni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelkona: 1994, Planeta.

Watson, Peter, Historia intelectual del siglo XX, Barcelona: Crítica, 2002.

Complementària Piketty, Thomas, El capital al segle XXI, RBA, 2014
Eley, Geof, Un mundo que ganar, Crítica, 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent