DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) GLOBALITZACIÓ, CULTURA I SOCIETAT Código 12234206
Titulación
Grau en Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Correo-e enric.castello@urv.cat
Profesores/as
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripción general e información relevante

Aquest curs es realitza en anglès i té un to reflexiu. El curs està enfocat als debats actuals sobre la globalització i els seus impactes culturals i socials. L’assignatura proposa una aproximació teòrica a conceptes com el ‘xoc de civilitzacions’, ‘la societat líquida’, ‘la postmodernitat’, ‘el postnacionalisme’, ‘la cultura de consum’, o el ‘cosmopolitisme’. Els estudiants desenvolupen els seus avenços sobre lectures i l’anàlisi cultural (cinema i mitjans) amb un domini sobreaquests conceptes i una llista d’autors. Els estudiants apliquen aquest coneixement sobre un ventall d’assajos a produir (escrits i audiovisuals).Aquesta és una assignatura especialment dirigida als estudiants que tinguin objectius d’investigació en els camps de la cultura i els mitjans, en un entorn internacional. L’anglès és la llengua habitual per a les comunicacions, els lliuraments d’activitats, pràctiques i contribucions a classe. Així, s’espera un bon domini de l’anglès (B2-C1) per a poder seguir el curs. El curs també pressuposa habilitats per a la producció de mitjans, incloent fotografia i edició de vídeo curt.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
S'introdueix en els conceptes sociològics per explicar la realitat social
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Un món globalitzat 1.1. Un xoc de civilitzacions?
1.2. Multiculturalitat, concepte i crítica.
1.3. Societats plurals i identitats nacionals
2. Un món líquid 2.1. Posmodernitat y societat líquida
2.2. Cosmopolitisme
2.4. Cultura de consum
3. Cultures híbrides 3.1. World culture
3.2. Cultura transnacional i hibridació
3.3. Deterritorialització
4. Poder global 4.1. Hegemonia i riscs globals
4.2. Poder tou i geopolítica de la cultura
4.3. Temps de pandèmia

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
3 0 3
Sessió Magistral
A1
CT1
CT7
30 10 40
Treballs
A1
CT1
5 30 35
Presentacions / exposicions
A1
CT1
5 10 15
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
2 19 21
Proves pràctiques
A1
CT7
4 30 34
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Assaig/Producció
Presentacions / exposicions Exposicions a classe
Atenció personalitzada El seguiment tutoritzat de la feina de l'estudiant

Atenció personalitzada
descripción

El curso cuenta con diversas tutorías para resolver dudas de las prácticas.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A1
CT1
Assaig sobre les temàtiques tractades 30%
Proves mixtes
A1
Examen 30%
Proves pràctiques
A1
CT7
Producció: àudio, vídeo, slide 30%
Otros  

És important l'assistència i participació a classe

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria


Els estudiants han de lliurar els treballs en el calendari estipulat. Per a la segona convocatòria els estudiants han de lliurar els mateixos treballs i afegir el pes de l'assistència i participació a l'examen (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Aronzyck, M (2013) Branding the nation. The global business of national identity. Oxford & New York: Oxford University Press.

Auge, M. (2002) In the metro. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bauman, Z. (2003) Liquid love. Cambridge: Polity Press.

Bauman, Z. (2007) Liquid times. Cambridge: Polity Press.

Beck, U (1994) Reflexive modernization. Stanford (CA): Stanford University Press.

Beck, U (2004) World at risk. Cambridge: Polity Press.

Billig, M. (1995) Banal nationalism. London & Thousand Oaks (CA): Sage.

Bohlman, Ph. (2002) World music. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Castells, M. (2013) Communication power. Oxford. Oxford University Press.

Denninson, S. & Lim, S. H. (2006) Remapping World Cinema. Identity, culture and politics. Londres: Wallflower Press.

Duricková, N. & Newman, K. (2010) World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Erikssen, Th. H. (2014) Globalization. Key Concepts. London: Bloomsbury.

Featherstone, M. (1991) Consumer culture and postmodernism. London: Sage.

Fukuyama, F. (1992) The end of history and the last man. New York: Avon books.

Hopper, P. (2007) Understanding cultural globalization. Cambridge. Polity Press.

Huntington, S. P. (1996) The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York, Simon & Schuster, 1996.

Kymlicka, W. (1999) Multicultural citizenship. A liberal theory of community rights. Oxford: Claredon.

Lule, J. (2012) Globalization and the media. Lanham: Rowman and Littlefield.

Martel, F. (2010) Mainstream : enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde. Paris: Flammarion.

Nye, J. (2004) Soft-power. The means to sucess in world politics. New York: Public Affairs.

Storey, J. (2004) Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Athens: The University of Georgia Press.

Turner, G. & Tay, J. 2009  (eds) Television Studies After TV. Understanding television in the Post-Broadcast era. London: Routledge.

Žižek, S. (2011) Living in the End Times. London: Verso.

 

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12234004
 
Otros comentarios
L'assignatura implica un coneixement de l'anglès que permeti la lectura, l'escriptura i la conversa fluïda a classe (B2-C1). Es requereix un domini mitjà de producció audiovisual.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.