Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Utilitzar tècniques avançades de producció, realització en directe, animació, muntatge i postproducció de productes audiovisuals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Desenvolupa coneixements bàsics de les possibilitats sonores d’una gravació
Desenvolupa coneixements bàsics de les possibilitats fotogràfiques d’una gravació
Coneix les possibilitats tècniques bàsiques per a registrar el so en localitzacions d’interiors i exteriors
Coneix les possibilitats tècniques bàsiques per a registrar imatges en localitzacions d’interiors i exteriors
Aprèn les possibilitats de postproducció i disseny de so digital
Aprèn les possibilitats de postproducció d’imatge digital
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
La càmera (Part 1)
|
La llum com a matèria primera.
El cercle de colors
Complementarietat
Evolució històrica de la càmera i els suports
Camera obscura
Shutter i diafragma
Profunditat de camp
L'òptica
Angulars i teles
Lluminositat, números f
Distorsió rectes
Balanç de blancs
L'histograma
El ccd cmos |
La càmera (Part 2) |
Codecs i ratios de compressió
Guany i ISO nadiu
Entrellaçat vs. progressiu
Cel·luloide vs. digital
L'enquadrament
Angles i valors de pla
Subexposició i sobreexposició
Exposició idònia per vídeo digital
La distribució de la llum en el pla
Jerarquies d'atenció
La importància del moviment en pla
Tipus de moviment
El cervell reptilià |
La captació del so |
El so com a ona
Les còniques, propietats reflectants llum i so
Tipus de micròfon
Direccionalitat
Perxes
Equips inalàmbrics
Ubicació del micròfon
Separació càmera-micròfon
Tècniques stereo
Diversificació fonts
Paravents
Vu-meters |
La font de llum |
El sol i el reflector
Tipus de focus
Fresnel, Quartz, Spot, leds... fluorescents
Temperatura de color
Tècniques bàsiques
Tipus de llum: llum dura, llum difosa
Llum principal, llum de farciment, contra, llum puntual
La posició de la llum |
Entre la font de llum i l'objecte |
Banderes
Gelatines de correcció
Gelatines d'expressió
Doble trama, transparències, persianes...
Llums variables
Us de difusors i gelatines.
Filtres correcció
Llum rebotada. Porex, reflectors, miralls.
Llei inversa del quadrat
El fotòmetre
Filmació nocturna
|
L'objecte |
Maquillatge i pintura
Coordinació amb direcció d'art
Les superfícies com a filtre
El "matabrillos"
"Forillos" i falsos fondos
L'engany 3D, 2D
Efectes teatrals
Doble exposició
Filmació per composició, substitució de cels, decorats imaginaris.
Mates, chroma, luma keys.
La profunditat del pla
Bidimensionalitat vs. il·lusió de tridimensionalitat
Els objectes davant de l'objecte
El punt de fuga
Espai vs. espai fílmic |
Entre l'objecte i la càmera |
Filtres
Polaritzadors
Difusors
Fum, filtres de boira
El balanç de blanc com a filtre
Baixa definició
Nd's
Superfícies reflectants o refractants
Doble trama (moiré i usos creatius del moiré)
Filtres de colors per foto en color
Filtres pintats |
Filmar en blanc i negre |
Utilització de filtres de colors i polaritzadors per fotografia en blanc i negre
Visionat en blanc i negre per veure equilibri luminància
-Satantango (Tarr)
-The Servant (Losey)
-Persona (bergman)
-La mujer de las dunas (Teshigahara)
-A bout de souffle (Godard)
-El tercer hombre (Reed)
-El Proceso (Welles)
-Hilda (Charles Vidor)
-La bella y la bestia (Cocteau)
-Otto e mezzo (Fellini)
-Dead Man (Jarmusch) |
Revisió de treballs 1 |
Revisió, visionat crític i comentari dels treballs realitzats a classe fins el moment. |
Direcció de fotografia experimental |
El cinema com a música (Ruttman, Vertov, Duchamp)
L'abstracció (Fischinger, Richter, Léger, Moholy Nagy)
La fisicitat del medi (Brakhage)
La presència de l'artifici (Terayama, Shinoda)
La presència del que mira (Jonas Mekas)
L'alteració de l'espai temps (Maya Deren)
L'alteració de la llum (ValdelOmar)
L'alteració de la durada (Warhol)
L'alteració del so (Mara Mattushka)
Etcéteres. |
Ginys i accessoris de càmera |
Dimmers
Torxes LED
Trípodes
Sliders
Monopeus
Estabilitzadors
Gymbals
Grues
Cablecam
Drones
Perfils de color |
Aprenent de la pintura |
Relació entre pintura i direcció de foto
Recrear la llum
Esquemes d'il·luminació de rostres
Filmar la pintura, els diàlegs entre diferents llenguatges
Greenaway-Rembrandt (Nightwatching)
Clouzot-Picasso (Le Mystère Picasso)
Jarman-Caravaggio (Caravaggio)
Erice-López (El sol del membrillo)
Ruiz-Klimt (Klimt)
Tarkovski-Rublev (Andrei Rublev) |
Fotografia publicitària |
Tècniques de fotografia publicitària
Exemple bàsic
Exemple retro
Exemple vanguardista
Exemples de treballs professionals amb esquemes d'il·luminació. |
Títols de crèdit / La relació entre so i imatge |
La integració o separació dels crèdits
Les tipografies
Animacions
La preponderància del so
Muntatge a temps i a contratemps
|
La utilització simbòlica de la imatge |
Què és un símbol? Símbol vs. metàfora.
El ritme de la imatge
El color com a informació
saturació del color
la llum com a informació
L'ombra com a informació
La hipnosi
La imatge específicament cinematogràfica
Tipus de relació de la filmació amb la realitat
Noció de veritat en el pla (Dreyer)
La filmació de l'atrocitat
Qui és la càmera?
La relació de la càmera amb allò filmat. |
Revisió de treballs 2 |
Revisió, visionat crític i comentari dels treballs realitzats durant el curs.
Cloenda |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
42 |
18 |
60 |
Sessió Magistral |
|
14 |
70 |
84 |
Treballs |
|
1 |
1 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Contingut de l'assignatura
Plantejament bàsic
Sistema d'avaluació
Bibliografia
Creació de grups
Tria del fil conductor de les pràctiques.
Sistema acumulatiu de requisits tècnics de les pràctiques.
Mecànica de les pràctiques |
Pràctiques de camp/sortides |
Visites a l'estudi de grabació i sortides a l'exterior amb les càmeres i resta d'equip fotogràfic per tal de posar en pràctica els coneixements teòrics adquirits. |
Sessió Magistral |
Contingut teòric de l'assignatura. |
Treballs |
Filmació en grup
Serà una ficció d'uns 10 minuts de durada a triar entre tres opcions: un curtmetratge de creació pròpia, una recreació d'un fragment d'una sèrie o pel·lícula, un episodi de la websèrie Mà Trencada.
Filmació individual
Serà una peça de caràcter documental d'uns 5 minuts.
La peça de ficció, sigui quina sigui la seva modalitat, haurà d'incloure, al llarg de la seva durada, 12 requisits tècnics i un document escrit que especifiqui on s'han aplicat. A banda, cadascuna de les dues entregues de material per visionar que tindran lloc al llarg del curs, hauran d’incloure almenys 4 d’aquests requisits, és a dir, que 8 dels 12 requisits s’entregaran al llarg del curs.
|
Atenció personalitzada |
Els alumnes que desitgin parlar personalment amb el professor o fer suggerències sobre els continguts del curs poden fer-ho al llarg de tot el quadrimestre, demanant tutoria o bé directament a classe. |
Descripció |
Els alumnes poden sol·licitar parlar personalment amb el professor quan ho creguin convenient. Els alumnes poden també portar les seves càmeres a classe i consultar qualsevol dubte que tinguin. S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de
resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs
s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Aplicació pràctica dels continguts teòrics de l'assignatura |
85% |
Treballs |
|
Treball escrit analitzant i aplicant temes relacionats amb els continguts del curs. |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació L'avaluació es basarà en les següents entregues, totes elles són condició sine qua non per aprovar: -Entregues al llarg del curs - 25% de la nota final (Entrega sinopsi, escaleta i llista de producció episodi ficció (2,5%) / Entrega guió i pla de rodatge episodi ficció (10%) / Entregasinopsi i plantejament fotogràfic documental individual (2,5%) / Entregues de plans amb requisits per visionats a classe (10%) -Treball de grup (ficció) (30% de la nota final). Es valorarà l'esforç de producció, el compliment dels 12 requisits tècnics i qualitat general de la proposta. -Treball documental individual (25% de la nota final). A banda de l'aplicació de les matèries explicades a classe, es valorarà l'interès com a peça, risc i valor de producció de les propostes.-Treball a classe i assistència (20% de la nota final) Pel que fa a la segona convocatòria, no hi haurà cap diferència pel que fa a l'avaluació i s'hauran d'entregar els mateixos treballs. Es desaconsella matricular-se a l'assignatura si no es pot assistir a les classes o no es té disponibilitat per treballar en grup.
|
Bàsica |
Ricardo Aronovich, Exponer una historia : la fotografía cinematográfica, 1997, Gedisa
Schaefer, Dennis, Maestros de la luz : conversaciones con directores de fotografia, 1998 , Plot
Martínez Abadía, José, Manual básico de técnica cinematográfica y dirección de fotografía , 2000 , Paidós
Bergman, Ingmar, Persona, 2001, Filmax
F.W. Murnau, Fausto, 2002, Divisa
Tarr, Béla, Béla Tarr: trilogía inédita, 2006, Fnac
Wenders, Wim, El cielo sobre Berlín, 2003, Filmax
Trier, Lars Von, Europa, 2001, Filmax
Rouch, Jean, La Pyramide Humaine, 2008, Intermedio
Guerín, José Luis, En Construcción, 2002, Planeta
Fosse, Bob, Lenny, 2003, MGM
Wai, Wong Kar, In the mood for love, 2046, 2001-2005, Araba Films
Tarkovski, Andrei, Sacrificio, 2006, Cameo Media
Maya Deren, Meshes of the Afternoon, ,
Agnes Varda, Los espigadores y la espigadora, ,
Jonas Mekas, As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses Of Beauty, ,
Roy Anderson, Songs from the Second Floor, ,
Víctor Erice, El espíritu de la colmena, ,
Mara Mattuschka, Selected Works, ,
Akiura Kurosawa, Dersu Uzala, ,
Werner Herzog, Fata Morgana, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
AULA DE POSTPRODUCCIÓ: IMATGE I SO/12234210 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
AULA DE POSTPRODUCCIÓ: IMATGE I SO/12234210 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GÈNERES I FORMATS AUDIOVISUALS/12234112 | HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115 | NARRATIVA I GUIÓ AUDIOVISUAL/12234111 | ESCRIPTURA CREATIVA/12234203 | FOTOGRAFIA DOCUMENTAL I PUBLICITÀRIA/12234205 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|