DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Código 12244104
Titulación
Grau en Periodisme (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CÀMARA TURULL, MARC
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Correo-e enric.castello@urv.cat
alexanderjose.hernandez@urv.cat
marc.camara@urv.cat
Profesores/as
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, ALEXANDER JOSÉ
CÀMARA TURULL, MARC
Web
Descripción general e información relevante

Fonaments del periodisme és un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció de lperiodisme avui, conceptes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística,la influència de les relacions públiques o els canvis en les narratives periodístiques . Els estudiants s’inicien en la producció de pecesperiodístiques. Sense deixar de conèixer “l'ortodòxiaperiodística”, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn de complexitat. És una assignatura pensada per idirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Coneix i sap aplicar correctament els fonaments del llenguatge escrit aplicat als diversos gèneres periodístics
 A7 Coneix els drets i deures professionals del periodista tal com els recull la legislació vigent i el codi deontològic
Analitza i interpreta l'actualitat periodística des d'un punt de vista crític a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum de productes periodístics
Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
A. Bases teòriques i criteris periodístics A1. La professió periodística
A2. Els gèneres en periodisme
A3. Els criteris de noticiabilitat
A4. Ètica periodística i codi deontològic
B. Estil i escriptura periodística B1. L’estil periodístic
B2. Estructura de la notícia: titulació
B3. Citar fonts en periodisme escrit
B4. Declaracions en l'audiovisual
B5. Estil a les xarxes socials

C. Periodisme a la xarxa C1. Podcast radiofònic
C2. Videobloc
C3. Social media
C4. Fake news, viralització


D. Producció i tendències D1. Les rutines de producció
D2. Agències i gabinets
D3. Els límits del periodisme
D4. Noves formes i productes

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A4
A7
8 0 8
Sessió Magistral
A4
A7
30 40 70
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
CT5
45 55 100
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A7
5 40 45
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Classes on es transmet contingut de l'assignatura. Les sessions són complementades amb lectures.
Pràctiques de camp/sortides L'estudiant ha de treballar també autònomament per cobrir esdeveniments o preparar les pràctiques de redacció, locució i producció
Atenció personalitzada Preparació de práctiques i comentaris

Atenció personalitzada
descripción

 El professorat destinarà temps per comentar pràctiques i avaluacions.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
CT5
Práctiques de redacció, locució i producció 70%
Proves mixtes
A7
Tests de coneixements i lectures 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Cal aprovar teoria i pràctica per separat. L'estudiant realitza un test d'actualitat que té repercussió a l'avaluació final. Cal obtenir com a mínim un 4 al test de coneixements per a superar l'assignatura. En la segona convocatòria cal realitzar els tests i pràctiques que no s'hagin fet o superat a la primera i un examen.


Fonts d'informació

Bàsica

En el Campus virtual es donaran lectures i recursos on-line per preparar els temes.

 

Alsius, S., & de Carreras i Serra, L. (1998). Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic.

Burgueño, J. M., González Urbaneja, F. (2010). Cuestión de confianza:La credibilidad, el último reducto del periodismo del siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.

Canovaca, E. (2020) El periodisme digital amb valor. Claus per a la sostenibilitat de la premsa. UJI, UPF UAB i UV: Castelló, Barcelona, Bellaterra i València.

Carrillo, N. (2013) El periodismo volátil. ¿Cómo atrapar la información política que se nos escapa? Barcelona: Editorial UOC.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Laertes: Barcelona.

Cobo, S. (2012) Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: UOC.

Comas, E. (2009). La ràdio en essència: Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos.

Cuní, J. (1999). La ràdio que triomfa: L'abecedari d'això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic.

de Carreras, Lluís (2008) Las normas jurídicas de los periodistas. Derecho español de la información. Barcelona: UOC.

Ferré, C. (2013) Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: Ediuoc.

Grijelmo, A. (2014) El estilo del periodista. Taurus. Barcelona

Huertas, A. i Perona, J. J. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: La radio. Barcelona: Bosch.

Izuzquiza, F. (2019) El gran cuaderno del podcasting. Cómo crear, difundir y monetizar tu podcast. Kailas: Madrid.

Jiménez, R. (2016) Cien casos. La ética periodística en tiempos de precariedad. Barcelona: Edicions de la UB.

Jiménez, S. (2008). La creatividad en los informativos radiofónicos: Pautas para elaborar informaciones atractiva. Madrid: Fragua.

López, M. (2004). Cómo se fabrican las noticias: Fuentes, selección y planificación (Nueva ampl ed.). Barcelona: Paidós.

Mestres, J. M, Costa, J., Oliva, M., Fité, R. (2000) Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos. EUMO, Universitat de Barcelona, UPF i Associació de Mestres Rosa Sensat: Barcelona.

Mico, J.L. i Coll, P. (2019) Newsjacking posdigital. El secuestro de noticias en la estrategia de comunicación. Barcelona: EdiUOC.

Ortega, F., i Humanes, M. L. (2000). Algo más que periodistas: Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.

Orrantía, A. (2019) Diez claves para contar buenas historias en podcast. Barcelona: EdiUOC.

Pérez, S. (2017) Periodismo y redes sociales. Barcelona: EdiUOC.

Randall, D. (1999). El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Sáez, A. (2015) El periodisme després de Twitter. Notes per repensar l’ofici. València: 3i4.

Tascón, M. (2012) Escribir para internet. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Torre, B. i Llauradó, E. (1999).

Una imatge val més: La feina de l'ENG-videoperiodista

. Barcelona: Pòrtic.

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12244010
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12244007
 
Otros comentarios
Les mancances en l'expressió oral i escrita tenen conseqüències en l'avaluació de les proves. Als estudiants que no tinguin un mínim nivell se'ls requerirà que treballin autònomament les qüestions d'ortografía, gramàtica o estil pertinents.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.