DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) TEORIA DE LA IMATGE Codi 12244108
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura de Teoria de la Imatge es planteja l'estudi de les dimensions comunicatives dels discursos visuals i audiovisuals. Per assolir aquest objectiu, l'assignatura planteja l'aplicació a l'estudi i a l'anàlisi de les imatges d'una teoria d'inspiració semiòtica. </p><div> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p> <p class="MsoNormal">&nbsp;</p></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòria semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. 1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge 2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat 3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat 4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
CT4
1 0 1
Sessió Magistral
A2
37 0 37
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
8 15 23
Debats
A2
CT4
CT5
8 22 30
Treballs
A2
CT4
1 28 29
Activitats d’auto seguiment
A2
1 0 1
Atenció personalitzada
A2
CT4
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
2 26 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora.
Debats Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula.
Treballs Realització per part dels alumnes i de les alumnes de l'anàlisi d'una imatge seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques.
Activitats d’auto seguiment Els i les estudiants han d'intervenir en els glossaris proposats per les professores. En ells han d'aportar exemples visuals i/o audiovisuals i referències bibliogràfiques.
Atenció personalitzada Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció

La professora destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

 



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT5
Els i els estudiants hauran d'assistir i realitzar a, com a mínim, 7 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals proposats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. 25%
Treballs
A2
CT4
Realització per part dels i de les estudiants de l'anàlisi d'una imatge seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. 40%
Activitats d’auto seguiment
A2
Els i les estudiants han d'intervenir en els glossaris proposats per la professora. En ells han d'aportar exemples visuals i/o audiovisuals i referències bibliogràfiques. Aquesta activitat és optativa i permet assolir la qualificació màxima a l'assignatura. 10%
Proves de desenvolupament
A2
Al final de l'assignatura els i les estudiants hauran de testar l'assoliment dels conceptes teòrics mitjançant la realització d'un test. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura, els i les estudiants hauran de realitzar un treball individual que consistirà en l'anàlisi d'una imatge aplicant els conceptes teòrics clau de l'assignatura (40% de la nota), hauran de realitzar un test sobre els conceptes teòrics de l'assignatura (25% de la nota) i hauran de participar, com a mínim, en 7 de les 8 pràctiques de grup que es duran a terme a la classe (25% de la nota). Les persones que vulguin arribar a la nota màxima podran participar al llarg del curs en l'elaboració de tres glossaris (10%).

Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4, en cadascuna de les activitats d'avaluació realitzades. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de proves d'avaluació. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les proves, l'assignatura queda suspesa i el dia de la segona convocatòria caldrà lliurar o realitzar la prova suspesa/es. En cas que l'estudiant no es presenti a alguna de les proves, l'assignatura s'avaluarà com a "no presentada" i el dia de la segona convocatòria es podrà lliurar la prova o proves no presentades. Les proves suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar el dia de la segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les proves avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota.

L'assignatura s'aprova amb un 5.

En segona convocatòria els i les estudiants hauran de lliurar o realitzar les activitats no lliurades o suspeses.


Fonts d'informació

Bàsica APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent