Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
| A11 |
Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Coneix i sap aplicar les eines informàtiques i audiovisuals de producció periodística
| | A11 |
Domina la teoria i la pràctica de la producció de gèneres periodístics complexos (entrevista, reportatge, documental, debat…).
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
Coneix la teoria i la pràctica de l’organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció genères interpretatius, opinatius i/o d'autor |
|
Crònica i crítica |
mitjans escrits, televisió, ràdio i internet |
Els macrogenères opinatius |
editorial, articles de fons, les vinyetes, les cartes al director |
L'entrevista |
Per entretenir i de caràcter |
l'entrevista |
El tema, els portagonistes, les preguntes, relació entrevistador/a-entrevistat/ada, la producció |
L'entrevista a la ràdio |
Tipologia i estructura |
L'entrevista a la televisió |
Els recursos expressius, la comunicació no verbal, els recursos dramàtics, la realització |
L'entrevista escrita |
Tipologies, estructura, l'entradeta, el procés d'elaboració, el titular |
Gèneres de debat o polèmica |
El moderador/a, els convidats/des |
El cara a cara |
A la televisió i a la ràdio |
El debat |
A la televisió i a la ràdio |
La tertúlia |
A la televisió i a la ràdio |
El reportatge |
Característiques i tipologies, la producció, escollir el tema i els protagonistes |
El reportatge escrit |
El reportatge en premsa diària, en els suplements de cap de setmana, a internet. Altecedents històrics. Estructura i titular. La infografia i la imatge |
El reportatge d'investigació |
|
El reportatge a la ràdio |
|
El reportatge a la televisió |
|
El documental |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
12 |
20 |
32 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
18 |
20 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
16 |
20 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
20 |
38 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
16 |
20 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
32 |
42 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de totes les temàtiques de l'assignatura. Metodologies de treball. Planificació de totes les pràctiques. Introducció bibliografia bàsica. |
Sessió Magistral |
Donar a conèixer els diferents gèneres interpretatius i opinatius que podem trobar en tot tipus de suport mediàtic. |
Pràctiques de camp/sortides |
Els alumnes hauran de demostrar els coneixements que han adquirit a les classes teòriques mitjançant la realització de diverses pràctiques fora del campus universitari. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es posarà a prova als alumnes amb diversos exercicis pràctics a l'aula. |
Pràctiques a laboratoris |
Els alumnes hauran de demostrar els coneixements que han adquirit a les classes teòriques mitjançant la realització de diverses pràctiques als platós i als laboratoris de ràdio. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
A l'aula s'analitzaran diversos casos per ampliar el coneixement sobre els diferents gèneres. |
Atenció personalitzada |
En aquesta assignatura és imprescindible l'atenció personalitzada amb els alumnes per corregir les males pràctiques en la realització dels diferents gèneres. |
Descripció |
Al llarg del curs, els professors de l'assignatura programaran diferents tutories personalitzades per fer un seguiment de l'evolució de l'alumne.La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l'estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Els alumnes hauran de realitzar diversos reportatges per a televisió, ràdio i premsa que seran avaluats. |
50% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Els alumnes hauran de realitzar diversos exercicis de gèneres escrits a l'aula. |
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Els alumnes hauran de realitzar diverses pràctiques als platós i als laboratoris de ràdio. |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes han d'anar superant satisfactòriament totes les pràctiques i exercicis especificats al pla de treball. Un estancament o una regressió en les matèries experimentals indicaran un suspens i l'obligació per part de l'alumne de presentar-se a l'examen teòric i pràctic de la segona convocatòria. És obligatori assistir a les correccions i a les tutories presencials. Com ja s'esmenta, la segona convocatòria consistirà en un examen de tota la matèria amb exercicis teòrics i pràctics. . |
Bàsica |
Balsebre, A; Mateu, M; Vidal, D, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, Madrid, 1998
Benavides, J.L; Quintero, C, Escribir en prensa, Pearson, Madrid, 2004
Álex Grijelmo, El estilo del periodista, Taurus, Madrid, 2007
Joan Úbeda, Reportatge de televisió: el model americà, Íxia Llibres, Barcelona, 1992
Jaume Vilalta, El reportero en acción, Comunicación activa, Barcelona 2007
Jaume Vilalta, El espíritu del reportage, Comunicación activa, Barcelona, 2006
|
|
Complementària |
Mariano Cebrián Herreros, Géneros informativos audiovisuales, Ciéncia, Madrid, 1992
Blanca de la Torre i Esther Llauradó, Una imatge val més..., Pòrtic, Barcelona, 1999
Sonia F. Parrat, Introducción al reportaje: antecedentes, actualidad y perspectivas, Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 2003
Maria Nieves García, La entrevista, Fragua, Madrid, 2006
José Luis Martínez Albertos, Curso general de redacción periodistica, Thomson, Madrid, 2002
Javier Mayoral (coordinador), Redacción periodista en televisión, Síntesis, Madrid, 2008
Arturo San Agustín, M'agrada que em faci aquesta pregunta: l'entrevista en premsa, Pòrtic, Barcelona, 1999
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12244007 | TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12244006 | COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12244102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|