DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ESCRIPTURA CREATIVA Codi 12244203
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Prerequisits
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Avís important: si no t'agrada llegir i escriure, si no t'agraden o no t'interessen els llibres, aquesta optativa no és per a tu.</p><p>Escriure és una habilitat fonamental per a qualsevol comunicador/a, especialment en els àmbits del Periodisme, la Publicitat i les Relacions Públiques, però també en el món audiovisual.&nbsp;</p><p>L'assignatura Escriptura Creativa pretén consolidar i ampliar aquesta habilitat en l'alumnat del programa formatiu de grau en Comunicació, amb un enfocament centrat en l'elaboració de textos d'extensió i complexitat diversos, partint d'una reflexió teòrica i conceptual que es complementa amb un programa d'exercicis i lectures.&nbsp;</p><p>L'assignatura no només incideix en els coneixements i les habilitats purament escripturals, sinó que també aborda aspectes íntimament relacionats amb aquests, relatius a qüestions de drets d'autor i al procés de producció, circulació i consum de llibres (indústria editorial).</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Reconeix en un text característiques que el configuren com a tal en lingüística textual
Reconeix en un text elements que constitueixen la ideologia del discurs
Reconeix recursos literaris que figuren en un text
Aplica recursos literaris a l’escriptura
Coneix textos d’escriptors-periodistes clàssics i actuals en llengua catalana, d’Antoni Rovira i Virgili a Quim Monzó
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Escriptura creativa? Definicions i aproximacions al fet d’escriure. Conceptes i terminologia
2. La “dificultat” de l'escriptura: com afrontar la síndrome de la pàgina (o la pantalla) en blanc
3. La generació d’idees, l’estructura i la composició
4. L’estil i el vocabulari
5. Tècniques de reproducció del discurs aliè: cita, paràfrasi, diàleg literari i monòleg interior
6. L'art de la descripció literària
7. Els punts de vista narratius
8. El temps en la narració
9. L’art de la traducció
10. Drets d'autor i propietat intel·lectual
11. Com publicar: des del blocaire a l’editor professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
CT5
28 29 57
Treballs
A4
CT5
0 38 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
CT5
30 20 50
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Sessions presencials a l'aula, presentació de conceptes, teories i coneixements diversos.
Treballs Elaboració de dues ressenyes obligatòries de sengles llibres. Elaboració d'un projecte d'obra literària que tindrà un lliurament parcial i un final, segons calendari que es farà públic oportunament.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Programa d'exercicis setmanals que l'alumnat farà pel seu compte, a partir de les explicacions i instruccions del professor.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a petició de l'estudiant. Es farà preferiblement de forma presencial, si la situació sanitària ho perment, o bé a distància, mitjançant videoconferència.

Atenció personalitzada
Descripció
s'atendrà a l'alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal, de forma presencial i/o virtual.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
CT5
Lectura de dos llibres i elaboració de sengles ressenyes crítiques 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
CT5
Exercicis pràctics a càrrec de l'alumnat 50%
Proves objectives de tipus test
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació consta de tres blocs:

a) Examen dels coneixements i conceptes presentats a les sessions magistrals i al dossier de lectures de suport: 30% de la nota final.

b) Lectura obligatòria de dos llibres de la “Bibliografia complementària i per a les ressenyes” i elaboració de sengles ressenyes crítiques: 20% de la nota final.

Caldrà lliurar les ressenyes en les dates indicades al calendari que es proporcionarà a principi de curs i d'acord amb els requisits que es faran públics a l'espai moodle de l'assignatura. Les ressenyes es puntuaran amb una escala de 0 a 10 i la nota corresponent a aquest bloc sortirà de la mitjana aritmètica de la qualificació de les dues ressenyes. Les ressenyes lliurades fora de termini rebran una penalització d'un punt a la nota que obtinguin.

c) Pràctiques: 50% de la nota final.

Per aprovar l'assignatura caldrà haver lliurat almenys el 75% dels exercicis programats. Els exercicis no lliurats no es podran recuperar. Per a cada exercici es penjarà a moodle un document d'instruccions. Els lliuraments es faran obligatòriament via moodle. La nota corresponent a aquest bloc sortirà de la mitjana aritmètica de la qualificació dels exercicis presentats. L'alumnat que faci el 100% de les pràctiques programades tindrà una bonificació de 0,5 punts en la nota final de l'assignatura.

Avaluació continuada i segona convocatòria

En avaluació continuada caldrà aprovar cada una de les parts per separat (examen, mitjana aritmètica de les ressenyes, mitjana aritmètica de les pràctiques) per fer mitjana. En cas que una o més parts no assoleixin una qualificació de 5, o l'alumne/a no les hagi presentat, s'hauran de recuperar en segona convocatòria. En segona convocatòria es farà mitjana ponderada dels tres blocs, independentment de si s'han aprovat per separat o no.


Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principi de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent