Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A4 |
Pren consciència de la importància de la dimensió no verbal en l’eficàcia de la comunicació interpersonal i mediada de caràcter audiovisual
Es familiaritza amb els conceptes bàsics de l’anàlisi de la comunicació no verbal
Domina les tècniques bàsiques d’autocontrol dels aspectes no verbals del propi discurs
Aconsegueix una adequada correspondència i sintonia entre les dimensions verbals i no verbals de la comunicació
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Comunicació no verbal: conceptes bàsics i dimensió social.
2. Proxèmica (pública, social, personal i íntima) i Cronèmica.
3. El tacte i el contacte (Aspectes físics: químic, dèrmic i tèrmic).
4. Cinèsica: Gestualitat (categories del gest, codificació i diferencies culturals)
5. Cinèsica: Expressió facial (la mirada, el somriure, el rostre). La màscara.
6. Cinèsica: Expressió corporal (moviment, postures, tensió/relaxació muscular, equilibri)
7. Elements paralingüístics: la veu (projecció, to, intensitat, timbre), la claredat, la velocitat, les pauses, els silencis, l’èmfasi, la fluidesa, la respiració, sons emocionals i fisiològics, vacil·lacions, sons paralèxics.
8. Els adaptadors
9. Aparença personal: el vestuari, el llenguatge dels complements, la higiene, l’estilisme i el color.
10.Urbanitat, conducta protocolària.
|
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
5 |
20 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Simulació |
|
10 |
15 |
25 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
10 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
20 |
0 |
20 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Proporcionar als alumnes els coneixements teòrics necessaris per a una adequada utilització de la comunicació no verbal. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'execució d'exercicis pràctics comuns permetran l'entrenament i el coneixement dels propis recursos personals. |
Simulació |
Interpretar el paper de venedor d'un producte, inventat pel propi alumne, amb posterior debat per part de la resta de companys.
Interpretar el portanveu d'una institució, comunicant nota de premsa i posterior torn de preguntes per part de la resta de companys.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Escenificar un debat, amb moderador, dos bàndols i un grup d'observadors que analitzaran posteriorment la comunicació no verbal dels ponents i les seves habilitats comunicatives. |
Presentacions / exposicions |
Una presentació de tema lliure, entre 3 i 5 minuts, en un espai fora de l'aula (en un teatre o a la sala de graus de la facultat), amb entrada oberta al públic en general. |
Atenció personalitzada |
L'execució dels exercicis pràctics individuals permetran l'anàlisi i la crítica personalitzada. |
descripción |
L'execució dels exercicis pràctics individuals permetran l'anàlisi i la crítica personalitzada, ja sigui de forma presencial com a través del Moodle o qualsevol altre mitjà electrònic.
L'horari per l'atenció personalitzada presencial serà després de la classe. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Simulació |
|
Una prova de presentació pública d'un producte i posterior debat.
Representar el portaveu d'una institució, amb comunicat de premsa i posterior debat.
|
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Participació d'un debat públic, a l'aula, defensant la pròpia postura. |
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Una presentació individual al final del semestre, de tema lliure, entre els 3 i els 5 minuts.
Es realitzarà en un espai fora de l'aula, amb públic general, i d'entrada lliure.
|
30% |
Proves pràctiques |
|
Lectura pública on s'avaluarà projecció de veu i vocalització. |
5% |
Otros |
|
Exàmen teòric amb visualització d'imatges, a fí d'avaluar la capacitat d'observació i d'anàlisi de la comunicació no verbal. Està permesa la utilització d'apunts i material escrit per aquesta prova individual. |
50% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Segona convocatòria per superar les proves pendents d'aprovar, ja que es guarden les notes de les proves aprovades en 1a. convocatòria. El % serà el corresponent a les proves pendents que se superin, i que se sumarà a les proves aprovades anteriorment. |
Bàsica |
|
Bibliografia -LORENZO GARCIA, José. Comunicación no verbal.
Periodismo y medios audiovisuales. Editorial Universitas, S.A. Madrid. 2000. -FORNER Àngel Comunicació no verbal.. Barcelona. Ed.
Graó de Serveis Pedagògics.1987. -TURCHET,Philippe. El llenguatge del cos. Lleida.
Pagès Editors. 2006. -FAST,Julius. El lenguaje del cuerpo. Barcelona.
Editorial Kairos.1971. -SERRANO, Sebastià. Signes, llengua i cultura.
Barcelona. Edicions 62. 2001. -SERRANO, Sebastià. El regal de la comunicació.
Barcelona. Ara llibres, S.L. 2003. -DAVIS, Flora. La comunicación no verbal. Madrid.
Alianza Editorial. 1976. -BALANDIER, Georges. El poder en escenas. Barcelona.
Editorial Paidós. 1994. -COHEN, David. El lenguaje corporal en las relaciones.
Barcelona. Editorial Hispano Europea. 2002. -COLL, GELABERT I MARTINELL. Diccionario de gestos
con sus giros más usuales. Madrid. Edelsa, Grupo Didascalia, S.A. 1990. -FÀBREGAS, Josep. El arte de leer el rostro.
Barcelona. Ed. Martinez Roca. 1993. - BITTI CORTESI, Ricci. Comportamiento no verbal y
comunicación . Madrid. Ed. Gustavo Gili. 1980. -BERGER, Erika. El lenguaje erótico del cuerpo.
Barcelona. Ediciones Elfos. 1990. -GEDDES & GROSSET. El lenguaje del cuerpo.
Barcelona. Ed. Robin Book. 1996. -GUIX, Xavier. Ni m’explico, ni m’entens. Barcelona.
Grup Editoral Norma. 2006. |
Complementària |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12244102 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12244007 | COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12244102 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12244007 | COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12244102 |
|
|
Otros comentarios |
És recomanable la pràctica de parlar en públic. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|