DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT Codi 12244219
Ensenyament
Grau en Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
nahirvalentina.jimenez@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
JIMÉNEZ ROJAS, NAHIR VALENTINA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p class="MsoNormal">Periodisme Especialitzat és una assignatura orientada a fer periodisme de qualitat, escrit i audiovisual. Té un caràcter pràctic que es focalitza en la realització i la producció periodística sobre temes culturals i socials de proximitat. El camp de treball prioritari és l’entorn territorial immediat, amb un enfocament especial en realitats rurals. Es tracta d’un curs de periodisme avançat, amb un enfocament amb els gèneres informatius interpretatius: l’entrevista, el reportatge i el microdocumental. Les sessions a l’aula estan pensades a mode de consell de redacció i seguiment dels projectes pràctics que els estudiants han de realitzar. Els estudiants desenvolupen projectes amb una qualitat òptima per a la publicació i difusió. Al llarg del curs cal treballar en lectures, visionat de documentals i de reportatges audiovisual. L’estudiant conrea llavors gèneres en format audiovisual (entrevista breu i de personatge), sonor (microdocumental social) i escrit (reportatge literari).</p></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els aspectes bàsics de les grans tipologies de temes científics que generen interès periodístic
Adquireix els coneixements i les tècniques necessàries per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte en els àmbits científic i social
Desenvolupa el sentit ètic i de responsabilitat social a l’hora d’enfrontar-se a la cobertura periodística en temes científics controvertits
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
A. El camp de treball: l’entorn

1. Territori, ruralitat i medi ambient
2. Reptes socials: educació, sanitat, treball, habitatge.
3. Agroalimentació, energia, turisme: debats oberts
4. L’entorn cultural: dèficits i oportunitats
B. Narratives: eines 5. El punt de vista, la mirada
6. Personatges, llocs, temps
7. Diàlegs, reportar coses dites.
8. Espais i iniciatives d’interès
C. Gèneres i peces: fruits 9. L’entrevista de personatge
10. Reporterisme i documental sonor
11. El reportatge social i cultural
12. El relat curt periodístic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
CT6
CT7
10 20 30
Presentacions / exposicions
A7
CT6
CT7
10 25 35
Treballs
A7
CT6
CT7
15 55 70
Atenció personalitzada
3 5 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
A7
CT6
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura, així com els seus continguts.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut del curs a través de classes teòriques, comentaris de lectures i visionats de documentals, vídeos i altres recursos audiovisuals.
Presentacions / exposicions En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individualment i/o en grup.
Treballs Els treballs puntuables consisteixen a realitzar una entrevista, un micro documental i un reportatge literari.
Atenció personalitzada Durant el curs s'ofereixen tutories personalitzades per preparar els treballs i les exposicions.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.

A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A7
CT6
CT7
Pràctiques 70%
Proves objectives de preguntes curtes
A7
CT6
Examen 20%
Altres  

Assistència

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

IMPORTANT: és obligatori assistir a les conferències programades

Els estudiants que no superin o no realitzin les proves en 1a convocatòria hauran de fer un examen final i lliurar totes les pràctiques en 2a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Bibliografia

 

Andrés Cabello, Sergio (2021) La España en la que nunca pasa nada. Akal: Madrid.

Casasús, Josep M. (1986) Lliçons de periodisme en Josep Pla. Destino: Barcelona.

Cerarols, Rosa i Nogué, J. (ed.) L’altre món rural. Reflexions i experiències de la nova ruralitat catalana. Tigre de Paper. Manresa.

Cerdà, Paco (2017) Los últimos. Voces de la Laponia española. Pepitas de calabaza. Logroño.

Chiape, Doménico (2010) Tan real como la ficción. Herramientas narrativas en el periodismo. Barcelona: Laertes.

Chillón, Albert (1999) Literatura y periodismo: una tradición de relaciones promíscuas. Publicacions UAB. Bellaterra.

Del Molino, Sergio (2016) La España vacía. Viaje por un país que nunca fue. Madrid. Turner.

Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (2022) Agenda Rural de Catalunya: https://www.desenvolupamentrural.cat/agenda-rural-catalunya

Duch, Gustavo (2021) Cuentos del progreso. Conversaciones con el pastor. Pol·len Edicions. Sant Cugat del Vallés.

Dunyó, Pol (2021) Estripar la terra. Contra les mentides del món rural. Raig Verd: Barcelona.

Herrscher, Roberto (2012) Periodismo narrativo. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Lloret, Ton (2021) Repoblem. L’any que vam tornar al poble. Cossetània. Tarragona.

Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (2022) Reto Demográfico:https://www.miteco.gob.es/es/reto-demografico/temas/

Palau, Dolors i Cuartero, Antonio (2018) El periodisme narrativo español y latinoamericano: influencias, temáticas, publicaciones y puntos de vista de una generación de autores. Revista Latina de Comunicación Social, 73: 961-979.

Peñafiel, Carmen y Rekondo, Guillermo ( 2021) Nuevos modelos y paradigmas de la información: Desafíos y oportunidades del periodismo. Dykinson: Madrid.

Rodríguez, Jorge (2010) Periodismo literario: naturaleza, antecedentes, paradigmas y perspectivas. Fragua: Madrid.

Rodríguez, Jorge (2012) Contar la realidad. El drama como eje del periodisme literario. 451 Editores: Madrid.

Taibo, Carlos (2021) Iberia vaciada. Despoblación, decrecimiento, colapso. Libros de la catarata: Madrid.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL/12244008
FONAMENTS DEL PERIODISME/12244104
TEORIA I ANÀLISI DE LES PRÀCTIQUES PROFESSIONALS EN PERIODISME/12244111
GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244112
GÈNERES INTERPRETATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244113
PERIODISME A INTERNET/12244115
 
Altres comentaris
Es recomana mantenir una actitud proactiva i crítica, una visió holística que connecti els continguts de l'assignatura amb la resta de continguts del grau.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent