DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12254001
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
MESTRES EMILIÓ, ALBERT
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
katarzyna.baran@urv.cat
geraintpaul.rees@urv.cat
cristina.garciac@urv.cat
albert.mestres@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
REES , GERAINT PAUL
GARCÍA CARDIEL, CRISTINA
MESTRES EMILIÓ, ALBERT
Web http://http://moodle.urv.cat/moodle/course/view.php?id=64513
Descripció general i informació rellevant <p> Durant el PRIMER QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en dos grups en HORARI DE TARDA.&nbsp; &nbsp;</p><p>Durant el SEGON QUADRIMESTRE el grup de Llengua i Literatura Catalanes s'impartirà també en HORARI DE TARDA.</p><p>Continguts del PRIMER QUADRIMESTRE: Coneixement panoràmic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i narratologia. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre.&nbsp;</p><p>Continguts del SEGON QUADRIMESTRE: Per a les estudiants del Grau de Llengua i Literatura Catalanes consistirà en un estudi monogràfic i comparatiu de l'obra de Mercè Rodoreda des de la perspectiva de la teoria literària i de la literatura comparada.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodológics de la literatura i crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. CONCEPTES FONAMENTALS




2. PANORAMA D'ALGUNES DE LES PRINCIPALS TEORIES DEL SEGLE XX (I): FORMALISME, ESTRUCTURALISME, ESTÈTICA DE LA RECEPCIÓ.



3. PANORAMA D'ALGUNES DE LES PRINCIPALS TEORIES DEL SEGLE XX (II):TEORIA CRÍTICA, FEMINISME, ESTUDIS CULTURALS i POSTCOLONIALS.
1.1 Definició dels conceptes de "Teoria Literaria" i de "Literatura Comparada". De "literarietat" i de "literatura nacional". Nocions de "clàssic" i de "cànon".

1.2 La interpretació del text: corrents teòriques i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura. El concepte de "intertextualitat".





2.1 El formalisme rus
2.2 Roman Jakobson i la "funció poètica"
2.3 Roland Barthes y "La mort de l'autor"
2.4 H. R. Jauss i l'"Estètica de la recepció".


3.1 L'Escola de Frankfurt.
3.2 Crítica feminista: Toril Moi, Irigaray, Gilbert y Gubar
3.3 Estudis Culturals
3.4 Estudis postcolonials: Edward Said, Jamaica Kincaid.
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE GRAU LLENGUA I LIT. CATALANES: ESTUDI MONOGRÀFIC DE L'OBRA DE MERCÈ RODOREDA DES DE LA TEORIA LITERÀRIA I LA LITERATURA COMPARADA.






1. CONSTRUCCIO D'UNA IMATGE D'AUTOR





2. L'ENUNCIACIÓ i l'ESPAI A L'OBRA DE RODOREDA




3. JOCS INTERXTEXTUALS




*** Per aprovar l'assignatura s'han d'haver llegit les novel·les: La plaça del Diamant, El carrer de les Camèlies i Mirall Trencat, així com una selecció de contes que s'anunciaran a l'inici del curs. És opcional però recomanable la lectura de: La mort i la primavera, Quanta, quanta guerra i de Viatges i flors. Es recomana començar a llegir les novel·les durant l'estiu i el primer trimestre per tal de poder dur a terme una anàlisi crítica de les obres i així poder llegir bibliografia crítica durant el 2n quadrimestre.

1.1 La Plaça del Diamant i la seva versió cinematogràfica.
1.2 Bordieu i la sociologia de la literatura
1.3 Una altra Rodoreda? Processos de canonització de només una part de l'obra.










2.1 L'"escriptura parlada" als contes, La plaça del Diamant i El Carrer de les Camèlies.
2.2 Veu de la innocència, l'abjecció i l'exili. Teories feministes.
2.3 Mirall Trencat: Una metahistòria de la novel·la moderna.
2.4 El Carrer de els Camèlies i l'impossible "flâneur" femení.



3.1 Rodoreda i els Clàssics: de la Biblia a Proust.
3.2 Entre l'alta cultura i la cultura de masses: modernisme i avantguarda.
3.3 Intertextos literaris, pictòrics i cinematogràfics a La mort i la primavera. La noció de camp cultural.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
CT3
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT3
20 55 75
Seminaris
A2
CT3
36 40 76
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
CT3
4 10 14
Proves objectives de preguntes curtes
A2
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques sobre els continguts de l'assignatura. És obligatori fer les lectures teòriques i literàries del curs.


SEGON QUADRIMESTRE: Explicacions sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. L'assistència a classe és obligatòria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària PRIMER QUADRIMESTRE: Lectura i comentari de textos tant teòrics com pràctics per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.

SEGON QUADRIMESTRE: Es dedicaran a relacionar els conceptes teòrics amb els casos pràctics, a través del comentari de textos i l'exercici de la crítica, l'anàlisi i la interpretació de casos concrets.
Seminaris PRIMER QUADRIMESTRE: Aplicació dels coneixements al comentari de textos d'un dossier.

SEGON QUADRIMESTRE: lectura i comentari de textos de les novel·les i narracions curtes seleccionades. Així como de la bibliografia crítica específica.

Atenció personalitzada Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 la tutoria podrà ser presencial o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). En tot cas, sigui presencial o virtual, hauré de ser sempre ens uns horaris establerts.

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A2
CT3

PRIMER QUADRIMESTRE:
Una prova de desenvolupament (escrita) de comentari de text sobre les lectures obligatòries i els temes teòrics que s'hi relacionen proposats al programa. S'ha de treure un mínim de 10% sobre 20% perquè aquesta prova sumi.

SEGON QUADRIMESTRE: (Només Grau de Català)
Una prova de desenvolupament (escrita) de comentari de text sobre les lectures obligatòries i els temes teòrics que s'hi relacionen proposats al programa. Prova puntuada sobre el 60% de la nota.

20% (1Q)


60% (2Q)
Proves objectives de preguntes curtes
A2
PRIMER QUADRIMESTRE:
Dues proves telemàtiques d'avaluació contínua via moodle sobre les nocions teòriques bàsiques estudiades durant el curs i les lectures obligatòries. Cada examen es puntuarà sobre 40%. Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim del 50% entre els dos examens. Aquells alumnes que els assoleixin amb un 70% podran accedir a la prova escrita de desenvolupament per millorar la nota i premiar, si s'escau, l'excel·lència.


SEGON QUADRIMESTRE (Només Grau de Català):
Dues proves telemàtiques d'avaluació contínua via moodle sobre les nocions teòriques bàsiques estudiades durant el curs i les lectures obligatòries. Cada examen es puntuarà sobre 10% i la màxima nota que es podrà obtenir entre els dos serà del 20%.
80% (1Q)




20% (2Q)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observació global: La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos quadrimestres amb un mínim de 5 a cada part.

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit o telemàtic i hi entrarà la matèria treballada durant el curs. Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los aprovats tots dos.


Fonts d'informació

Bàsica Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Planeta, 2014
Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220, 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984
Jordi Llovet i altres, Teoría literaria y literatura comparada, Barcelona, Ariel, 2005
Terry Eagleton, Una introducción a la teoria literaria, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 1983
Vítor Manuel de Aguiar e Silva, Teoría de la Literatura, Madrid, Gredos, 1986

SEGON QUADRIMESTRE:

Es proporcionarà bibliografia i altres materials a classe.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
PER TAL D'APROVAR L'ASSIGNATURA CALDRÀ HAVER APROVAT TOTS DOS QUADRIMESTRES PER SEPARAT AMB UNA NOTA MÍNIMA DE 5 A CADA QUADRIMESTRE. Els/les alumnes hauran de llegir els textos corresponents a cada sessió PRÈVIAMENT A LA CLASSE per tal que es pugui dur a terme el debat de grup. En cas d'un possible confinament, s'haurà de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs. EL PLAGI en els treballs i exàmens invalida els textos presentats, suposa un 0 a tota l'assignatura i la impossibilitat de presentar-se a 2a convocatòria. La normativa de la URV també contempla que la professora pugui denunciar l'estudiant que ha plagiat al rectorat. En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit o telemàtic de la part suspesa en l'avaluació continuada. *** Per a les estudiants del Grau de Llengua i Literatura Catalanes i per tal d'aprovar l'assignatura al segon quadrimestre s'han d'haver llegit les novel·les: La plaça del Diamant, El carrer de les Camèlies, La mort i la primavera, Quanta, quanta guerra... i Mirall Trencat, així com una selecció de contes que s'anunciaran a l'inici del curs. Es recomana començar a llegir les novel·les durant l'estiu i el primer quadrimestre per tal de poder dur a terme una anàlisi crítica de les obres i així poder llegir bibliografia crítica durant el 2n quadrimestre.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent