DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) DIALECTOLOGIA CATALANA Codi 12254123
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
NAVARRO GÓMEZ, PERE
Adreça electrònica pere.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO GÓMEZ, PERE
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Descripció i estudi de les varietats dialectals de la llengua catalana.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix les varietats dialectals, sociolingüístiques i estilístiques de la llengua catalana.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I INTRODUCCIÓ. QUÈ ÉS LA DIALECTOLOGIA? 1. Introducció. Història de la dialectologia
2. Quin interès té l’estudi de la dialectologia
3. Concepte i classe de dialectes
3.1. Factors de diferenciació entre els dialectes
3.2. Factors d’anivellament entre els dialectes
4. Modalitats de la dialectologia
4.1. Criteri cronològic
4.2. Criteri geogràfic
4.3. Criteri sistemàtic
4.4. Criteri social
4.5. Criteri cultural
4.6. Criteri generativista
5. Criteri geogràfic
5.1. Preparació del qüestionari
5.2. Recollida de material: treball de camp
5.3. Representacions cartogràfiques
6. La dialectologia catalana. Divisió i nomenclatura dels dialectes catalans.
II DIALECTES I SUBDIALECTES DEL BLOC ORIENTAL 1. Català nord-oriental
1.1. Rossellonès
1.2. Capcinès
2. Català sud-oriental
2.1. Septentrional de transició
2.2. Central
2.3. Tarragoní
2.4. Salat de la Costa Brava
2.5. Xipella
3. Català insular o balear
3.1. Menorquí
3.2. Mallorquí
3.3. Eivissenc i formenterer
3.4. Altres parlars insulars
4. Català alguerès
III DIALECTES I SUBDIALECTES DEL BLOC OCCIDENTAL 1. Català nord-occidental
1.1. Ribagorçà
1.2. Pallarès
1.3. Lleidatà
1.4. Tortosí
1.5. Transició occ./or.
1.5. Altres parlars
2. Català sud-occidental o valencià
2.1. Valencià septentrional
2.2. Valencià central
2.3. Valencià meridional
2.4. Valencià mallorquí

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A9
CT6
CT7
41 48 89
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
CT6
CT7
14 39 53
Treballs
A9
CT6
CT7
14 39 53
Atenció personalitzada
1 0 1
Presentacions / exposicions
A9
CT6
CT7
10 13 23
 
Proves objectives de preguntes curtes
A9
CT6
CT7
2 0 2
Proves de desenvolupament
A9
CT6
CT7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o videoconferència.
Presentacions / exposicions Exposició per part de l' alumnes de continguts que complementen els camps del temari.

Atenció personalitzada
Descripció

S’atendrà a l'alumnat en tutoria individualitzada o grupal per tal de resoldre dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
CT6
CT7
Treball de recerca 33%
Proves objectives de preguntes curtes
A9
CT6
CT7
Preguntes curtes relacionades amb el temari impartit a classe 33%
Proves de desenvolupament
A9
CT6
CT7
Comentari de text 34%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret ales convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

La segona convocatòria serà igual que la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

ALEGRE, M. (1991): Dialectologia catalana. Barcelona, Ed. Teide.

CHAMBERS, J. K. i P. TRUDGILL (1994): La dialectologia. Madrid, Ed. Visor Libros.

COLOMINA, J. (1999): Dialectologia catalana. Introducció i guia bibliogràfica, Alacant, Universitat d’Alacant.

GIMENO, F. (1990): Dialectologia y sociolingüística españolas, Alacant Universitat d’Alacant.

MARTÍ, J. (coord.), (1995): Coneguem els nostres parlars, Barcelona, CIRIT.

RECASENS, D. (1991): Fonètica descriptiva del català, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans.

VENY, J. (1978): Estudis de geolingüística catalana, Barcelona, Eds. 62.

–––– (1986): Introducció a la dialectologia catalana, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.

–––– (2001): Llengua històrica i llengua estàndard, València, Universitat de València.

–––– (2002): Els parlars catalans, Palma de Mallorca, Ed. Moll, 13a ed.

VENY, Joan; MASSANELL, Mar (2015): Dialectologia catalana. Aproximació pràctica als parlars catalans. Barcelona / Alacant / Valencia, Publicacions i Edicions de la UB / Publicacions de la UA / Publicacions de la UV.

VIAPLANA, J. (1996): Dialectologia, València, Universitat de València.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent