DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) NARRATIVA ORAL Código 12254203
Titulación
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SAMPER PRUNERA, EMILI
Correo-e carme.oriol@urv.cat
emili.samper@urv.cat
Profesores/as
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SAMPER PRUNERA, EMILI
Web
Descripción general e información relevante

Estudi de les teories i els mètodes del folklore.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Coneix la problemàtica de les diferències de gènere en diverses èpoques i contextos a través dels textos literaris.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Història del foklore català. 1.1. L'etapa romàntica
1.2. Els inicis del segle XX
1.3. La postguerra
1.4. Dels anys 60 del segle XX als nostres dies
2. Els mètodes d'estudi del foklore. 2.1. El mètode històrico-geogràfic
2.2. L'estructuralisme
2.3. La perspectiva contextual i funcional
3. La llegenda 3.1. Concepte llegenda
3.2. La llegenda contemporània
3.3. Tècniques per a la recollida, la fixació i l'estudi de la llegenda contemporània

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
CT3
12 24 36
Sessió Magistral
A7
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
CT3
30 60 90
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació del programa de l'assignatura.
Seminaris Treball pràctic de recollida i classificació de textos.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Lectura i comentari d'articles i capítols de llibre referits als temes tractats en el curs.
Atenció personalitzada Comentaris sobre les pràctiques i els exercicis realitzats per l'alumnat.

Atenció personalitzada
descripción

S’atendrà l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
CT3
Presentació d'un treball de curs. 50%
Resolució de problemes, exercicis
CT3
Informes escrits de les pràctiques dutes a terme durant el curs. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En la segona convocatòria es recuperarà la part o les parts que hagin quedat pendents a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Dundes, Alan (1965): The study of folklore. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

Finnegan, Ruth (1992): Oral tradition and the verbal arts: A guide to research practices. Londres: Routledge.

Genette, Gérard (1993): Ficción y dicción. Barcelona: Lumen. (Fiction et diction. París: Seuil 1991.)

Grup de Recerca Folklòrica d'Osona i Josep M. Pujol (2002): "Benvingut/da al club de la SIDA" i altres rumors d'actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Kapferer, Jean-Noël (1989): Rumores. Barcelona: Plaza & Janés.

Oriol, Carme (2002): Introducció a l'Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Oriol, Carme (2016): Estudis de literatura oral popular. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Oriol, Carme (2019). 100 llegendes urbanes. Unes històries sorprenents dels nostres temps. Valls: Cossetània.

Oriol, Carme; i Josep M. Pujol (2003): Índex tipològic de la rondalla catalana. Barcelona: Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2008): Index of Catalan Folktales. Helsinki: Soumalainen Tiedeakatemia.

Oriol, Carme i Emili Samper (eds.) (2017): Història de la literatura popular catalana. Tarragona: Publicacions URV. http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/348

Oriol, Carme i Emili Samper (eds.) (2019): A History of Catalan Folk Literature. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Prats, Llorenç, Dolors Llopart i Joan Prat (1982): La cultura popular a Catalunya. Estudiosos i institucions 1853-1981. Barcelona: Fundació Serveis de Cultura Popular.

Roviró, Ignasi (1992): “Aproximació a l’estudi de la comunicació folklòrica”. Ausa nº 128–129: 71–104.

Pisanty, Valentina (1995): Cómo se lee un cuento popular. Barcelona: Paidós [ed. original en italià 1993].

Sánchez Carretero, Cristina i Dorothy Noyes (2000): Performance, arte verbal y comunicación. Nuevas perspectivas en los estudios de folklore y cultura popular en USA. Oiartzun: Sendoa.

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales. Folklore Fellows Communications. 284-286. 3 vols. Hèlsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

RondCat. Cercador de la rondalla catalana: http://rondcat.arxiudefolklore.cat

RumorFolk. Base de cades de rumors i llegendes contemporànies: http://rumorfolk.arxiudefolklore.cat/

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
Les errades ortogràfiques i lingüístiques descomptaran en la nota.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.