DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) ORTOTIPOGRAFIA Código 12254211
Titulación
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Correo-e anna.montserrat@urv.cat
Profesores/as
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Web
Descripción general e información relevante

L'assignatura té com a objectiu proporcionar als alumnes les nocions bàsiques, teòriques i pràctiques, de l'ortotipografia catalana.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A10 Demostrar un coneixement avançat dels mecanismes orals i escrits de la llengua catalana i de les diverses metodologies que implica l'activitat professional que se'n deriva.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A10 Realitza tasques d'assessorament i correcció lingüística.
Gestiona i controla la qualitat editorial.
Utilitza de manera eficaç i amb criteris professionals les principals fonts de referència de la llengua catalana: llibres d’estil, gramàtiques, diccionaris i bases de dades.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció
2. Majúscules i minúscules
3. Abreviacions
4. Puntuació
5. Nombres i magnituds
6. Tractament distintiu de paraules i seqüències (cometes i cursives)
7. Traducció de noms
8. Citacions
9. Bibliografia i referències bibliogràfiques
10. Altres aspectes de l’ortotipografia

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A9
30 80 110
Resolució de problemes, exercicis
A9
15 22 37
Atenció personalitzada
A9
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació
Sessió Magistral Classes que desenvolupen el temari de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Resolució i explicació de les pràctiques fetes
Atenció personalitzada Atenció personalitzada quan sigui necessària

Atenció personalitzada
descripción

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A9
Exercici final de tancament de l'avaluació continuada. 70%
Resolució de problemes, exercicis
A9
Correcció de les pràctiques i comentari posterior a classe. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

a) Alumnes que han seguit el curs amb normalitat:

20% examen teòric

20% tasques aplicades

60% examen aplicat

b) Alumnes que no han seguit el curs amb normalitat:

La nota final dependrà exclusivament de l'examen aplicat


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica:

Bofarull, Jordi de; Jordi Ginebra; Arantxa Tévar (1999): Praxi lingüística  I. Convencions, Tarragona, Servei Lingüístic de la Universitat Rovira i Virgili.

Mestres, Josep M.; Joan Costa; Mireia Oliva; Ricard Fité (1995): Manual d’estil. La redacció i l’Ortotipografia, Vic/Barcelona, Eumo Editorial / Universitat de Barcelona / Universitat Pompeu Fabra / Associació de Mestres Rosa Sensat. 2a ed.: 2000. 3a edició actualitzada i revisada: 2007.

Pujol, Josep M.; Joan Solà (1995): Ortotipografia. Manual de l’autor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic, Barcelona, Columna. 4a edició revisada: 2011.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.