Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1. Introducció a la Lingüística Romànica |
1.1. El seu objecte |
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica |
2.1. L'Edat Mitjana: Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.2. Dante i De vulgari eloquentia.
2.3. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.4. Els segle XVII: orientació retòrica i orientació històrica
2.5. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.6. La lingüística històrica.
2.7. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher.
2.8. Els neogramàtics.
2.9. Reacció antineogramàtica.
2.10. La geografia lingüística.
2.11. La lingüística idealista.
2.12. El mètode històric i comparatiu.
2.13. L'estructuralisme: F. de Saussure. |
3. Aproximació a les llengües romàniques |
3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
Treballs |
|
4 |
26 |
30 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
9 |
11 |
Proves de validació |
|
2 |
9 |
11 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Es posarà l'alumne en contacte amb aspectes teòrics de la lingüística romànica. S'explicarà la planificació i la metodologia de la assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
El professor plantejarà exercicis basat en problemes que s'hauran de resoldre amb les tècniques pròpies de la lingüística romànica. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada amb reunions presencials o telemàtiques. |
Treballs |
Treball teòric i pràctic de lingüística romànica amb bibliografia especialitzada.
|
descripción |
Tutories presencials i en línia. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d'un monogràfic i utilització de bibliografia especialitzada.
|
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen |
50% |
Proves de validació |
|
Examen tipus test. |
25% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Les proves i els treballs han de tenir una qualificació mínima de 4 per fer mitjana. L'avaluació final i la segona convocatòria consistiran en una sola prova que tindrà un pes del 100% de la nota. |
Bàsica |
A. Klump, J. Kramer, J. Willems, Manuel des langues romanes, De Gruyter, Berlin / New York, 2014
Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
José Enrique Gargallo; María Reina Bastardas Rufas, Manual de lingüística románica, Ariel, Barcelona, 2007
|
|
Complementària |
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|