DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12274001
Ensenyament
Grau en Anglès (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA CARDIEL, CRISTINA
MESTRES EMILIÓ, ALBERT
REES , GERAINT PAUL
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
katarzyna.baran@urv.cat
geraintpaul.rees@urv.cat
cristina.garciac@urv.cat
albert.mestres@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
REES , GERAINT PAUL
GARCÍA CARDIEL, CRISTINA
MESTRES EMILIÓ, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Durante el PRIMER QUATRIMESTRE esta asignatura se impartirá en HORARIO DE MAÑANA y HORARIO DE TARDE.&nbsp;</p><p>Durante el SEGUNDO QUATRIMESTRE habrá sólo un grupo de MAÑANA.</p><p>&nbsp;Contenidos del PRIMER QUATRIMESTRE: Conocimiento sistemático de nociones básicas de teoría literaria, crítica literaria y géneros literarios.&nbsp;</p><p>SEGUNDO QUATRIMESTRE: conocimiento básico de las características de la Literatura de la Filología en lengua inglesa </p><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. CONCEPTES FONAMENTALS




2. PANORAMA D'ALGUNES DE LES PRINCIPALS TEORIES DEL SEGLE XX (I): FORMALISME, ESTRUCTURALISME, ESTÈTICA DE LA RECEPCIÓ.



3. PANORAMA D'ALGUNES DE LES PRINCIPALS TEORIES DEL SEGLE XX (II):TEORIA CRÍTICA, FEMINISME, ESTUDIS CULTURALS i POSTCOLONIALS.






1.1 Definició dels conceptes de "Teoria Literaria" i de "Literatura Comparada". De "literarietat" i de "literatura nacional". Nocions de "clàssic" i de "cànon".

1.2 La interpretació del text: corrents teòriques i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura. El concepte de "intertextualitat".





2.1 El formalisme rus
2.2 Roman Jakobson i la "funció poètica"
2.3 Roland Barthes y "La mort de l'autor"
2.4 H. R. Jauss i l'"Estètica de la recepció".


3.1 L'Escola de Frankfurt.
3.2 Crítica feminista: Toril Moi, Irigaray, Gilbert y Gubar
3.3 Estudis Culturals
3.4 Estudis postcolonials: Edward Said, Jamaica Kincaid.
SECOND TERM
Romanticism. The first module will focus on analysing literary works in historical and sociocultural context. We will have a look at Romanticism. Romanticism challenged the Enlightenment ideals of reason, order and balance and privileged the imagination, freedom of spirit and subjective experience. Main authors:
William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, John Keats, William Blake, Mary Shelley.
Literary Utopia and Dystopia. The second module will centre on one literary genre and its development. We will learn about literary utopia and dystopia. Main texts: George Orwell "Nineteen Eighty-Four", Margaret Atwood "The Handmaid’s Tale". We will also focus on Young Adult Dystopia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
CT3
2 2 4
Seminaris
A2
CT3
CT6
28 53 81
Sessió Magistral
A2
CT3
CT6
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT3
CT6
10 20 30
Atenció personalitzada
4 0 4
Presentacions / exposicions
A2
CT3
CT6
25 50 75
 
Proves objectives de tipus test
A2
CT3
CT6
1 9 10
Proves de desenvolupament
A2
CT3
CT6
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries The first class will introduce this subject, its contents, reading texts, methodology, exams and bibliography. It is important that all students attend regularly.
Seminaris The seminars will focus on the different contents related to the literature of the 19th century as well as literary utopia and dystopia. There will be general introductions to the literary and cultural contexts, which will be done with power-point presentations. The seminars will also be practical and based on the reading of texts uploaded to Moodle.

Sessió Magistral Part of this course will be based on lectures, especially the Theory classes. You will be introduced to different literary theories and also social and ideological theories which will help you to understand better the significance of the texts discussed in class.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària PRIMER QUADRIMESTRE: Lectura i comentari de textos lírics per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.
Atenció personalitzada I will be pleased to receive students at my office for any kind of doubt or consultation. Let me know in advance, either through email or in class, when you would like to talk to me
You can also write to my email and tell me about your concerns.
Presentacions / exposicions PRIMER QUADRIMESTRE: Presentació a través del moodle de treballs en equip sobre aspectes relacionats amb la lectura de textos narratius i teòrics.
SEGON QUADRIMESTRE: You will be asked to give a power-point presentation in English. Again, you should follow the instructions on Moodle very carefully.

Atenció personalitzada
Descripció

I will be pleased to receive students at my office for any kind of doubt or consultation. Let me know in advance, either through email or in class, when you would like to talk to me so that we can arrange a meeting. You can also write to my email and tell me about your concerns.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT3
CT6
Presentacions / exposicions
A2
CT3
CT6

SEGON QUADRIMESTRE:
THE PROJECT: working in groups and preparing a powerpoint presentation. Instructions for the PROJECT will be uploaded to Moodle. (26%).







26% (2Q)
Proves objectives de tipus test
A2
CT3
CT6
PRIMER QUADRIMESTRE:
Dues proves telemàtiques d'avaluació contínua via moodle sobre les nocions teòriques bàsiques estudiades durant el curs i les lectures obligatòries. Cada examen es puntuarà sobre 40%. Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim del 50% entre els dos examens. Aquells alumnes que els assoleixin amb un 70% podran accedir a la prova escrita de desenvolupament per millorar la nota i premiar, si s'escau, l'excel·lència.


SEGON QUADRIMESTRE
TWO TESTS:
The tests will assess how much you have understood and learned from the topics discussed and analysed in class. The assessment will also be based on your language skills. (74%)


80 % (1Q)



74% (2Q)
Proves de desenvolupament
A2
CT3
CT6
PRIMER QUADRIMESTRE:
Una prova de desenvolupament (escrita) de comentari de text sobre les lectures obligatòries i els temes teòrics que s'hi relacionen proposats al programa. S'ha de treure un mínim de 10% sobre 20% perquè aquesta prova sumi. )


20% (1Q)





Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

OBSERVACIÓ GLOBAL: La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit i hi entrarà la matèria treballada durant el curs. Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los aprovats tots dos.

PRIMER QUADRIMESTRE: Per poder aprovar el primer quadrimestre, caldrà obtenir un mínim de cinc en la prova de desenvolupament i en el comentari de text presencial.


SEGON QUADRIMESTRE/ SECOND TERM:

  • In order to pass the second term, you need to take all the tests as well as prepare and present the project. Failure to do so will result in you failing the whole second term and having to take the resit exam.
  • If your overall grade for the second term is below 5 and if you do not attend classes regularly, you will have to take the resit exam (segona convocatòria).

For students who do not attend classes regularly: you will be asked to do the RESIT EXAM or SEGONA CONVOCATÒRIA.


Fonts d'informació

Bàsica

PRIMER QUADRIMESTRE

J. Culler, Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, ed.Planeta, 2014.

M. Foucault, "Què és un autor?", Els marges 27-29, 1983: 205-220.

R. Barthes, "La muerte del autor", a El susurro del lenguaje, Barcelona, ed.Paidós, 1984.

SEGON QUADRIMESTRE

Bàsica

Module one: Mary Shelley Frankenstein, a selection of Romantic poems

Module two: George Orwell Nineteen Eighty-FourMargaret Atwood The Handmaid’s Tale, a young adult dystopia

There are many excellent websites on the 19th Century. Some of them:

  • Voice of the Shuttle:http://liu.english.ucsb.edu/voice-of-the-shuttle-vos/
  • https://www.mtholyoke.edu/courses/rschwart/hist255/jkr/romanticism.html
  • http://www.uh.edu/engines/romanticism/introduction.html
Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANÀLISI DE TEXTOS ANGLESOS I/12274119
ANÀLISI DE TEXTOS ANGLESOS II/12274120
INTRODUCCIÓ A LA LITERATURA ANGLESA/12274121
INTRODUCCIÓ A LA CULTURA DELS PAÏSOS DE PARLA ANGLESA/12274123


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent