DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) COMUNICACIÓ ESCRITA EN CATALÀ Código 12274004
Titulación
Grau en Anglès (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Correo-e xavier.rull@urv.cat
Profesores/as
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web http://https://www.filologiacatalana.urv.cat/ca/
Descripción general e información relevante

L'assignatura Comunicació Escrita en Català ofereix una visió sobre tot lo que referència a l'ús de la llengua en la comunicació, amb especial èmfasi en les qüestions de la llengua pública o estàndard.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció. Els límits de la llengua pública
Tema 2. Qüestions tipogràfiques 2.1. Tipus de lletra (+ ús metalingüístic)
2.2. Xifres
2.3. Braquigrafia
Tema 3. Gestió dels estrangerismes 3.1. Els estrangerismes com a fenomen social
3.2. Gestió dels estrangerismes
3.3. Plural
Tema 4. Perífrasis verbals 4.1. Naturalesa de les perífrasis verbals
4.2. Perífrasis verbals de temps-aspecte: 'anar/venir' versus 'haver'
4.3. Perífrasis verbals d'obligació-pendència-previsió-futur-probabilitat
Tema 5. Pronoms àtons 5.1. Forma dels pronoms àtons
5.2. Combinació
5.3. Datiu plural
5.4. Altres qüestions
Tema 6. Habilitació gramatical 6.1. Article neutre
6.2. Infinitius noms
6.3. Participi de passat en femení com a nom
6.4. Infinitius adverbis
Tema 7. Verbs 'ser', 'estar' i 'haver-hi' 7.1. Amb adjectius (i participis)
7.2. Expressant locativitat
Tema 8. Preposicions 'per' i 'per a'
Tema 9. Verbs lleugers

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
CT2
CT5
60 0 60
Treballs
A1
CT2
CT5
1 64 65
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
CT2
CT5
1 20 21
Proves de desenvolupament
A1
CT2
CT5
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació sobre el funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral Plantejament i explicació dels temes.
Treballs Diverses tipologies a triar segons els interessos de l'estudiant.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
descripción

El professor està obert a atendre els alumnes, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A1
CT2
CT5
Un treball 30%
Proves de desenvolupament
A1
CT2
CT5
Examen 40%
Proves pràctiques
A1
CT2
CT5
Tres proves pràctiques 30% (10% + 10% + 10%)
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Cal presentar tots els elements d'avaluació (la prova final, les 3 proves pràctiques i el treball). No aprovar un element avaluatiu implica suspendre l'assignatura. No presentar un element avaluatiu implica un "no presentat" a tota l'assignatura.

Per a aprovar cal escriure correctament; per tant, si en un treball o en una de les proves (tant les pràctiques com la final) l'alumne fa 2 o més errades per ítem, suspèn. Igualment, un cop el professor ha exposat a classe la lliçó sobre la representació tipogràfica de l'ús metalingüístic, presentar un text (una pràctica, el treball, etc.) fent malament això implica suspendre aquell element avaluatiu.

Els qui no superin la primera convocatòria o no s'hi presentin poden ser avaluats en la segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria cal presentar els mateixos elements d'avaluació que a la primera convocatòria.

L'assistència a classe no computa en l'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona: Castellnou
Antoni M. BADIA I MARGARIT, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Xavier RULL, Diccionari de perífrasis verbals. Descripció i remarques d'ús, 2021, AulaMagna
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 2009 (2a ed.), Barcelona: Edicions 62
-, Gramàtica normativa valenciana, 2006, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua
Josep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 2008 (3a ed.), Barcelona / Vic: Universitat de Barcelona, Eumo
-, És a dir, http://www.esadir.cat, Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovis
-, Enciclopèdia Catalana, http://www.enciclopedia.cat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Josep RUIAX, Català complet (3 vol.), 1998, Moià: l'autor
Josep RUAIX, Observacions crítiques i pràctiques del català d'avui (2 vol.), 1994-1995, Moià: l'autor
Josep RUAIX, Punts conflictius del català. Deu estudis sobre normativa lingüística, 1989, Barcelona: Barcanova
Joan SOLÀ (director), Gramàtica del català contemporani , 2002, Barcelona: Empúries
Xavier RULL, Els límits en la fixació gràfica dels topònims en català, 2021, Amazon
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona: Edicions 62
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Questions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia, 2001, Barcelona: Edicions 62
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO , Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló: Onada
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió , 1994, Barcelona: Empúries
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona: Edicions 62
Albert PLA I NUALART, Això del català, 2010, Barcelona: Edicions 62
Joan SOLÀ, Parlem-ne. Converses lingüístiques, 1999, Barcelona: Empúries
Joaquim MALLAFRÈ, De bona llengua, de bon humor, 1994, Barcelona: Columna
Joan SOLÀ, La llengua, una convenció dialèctica, 1989, Barcelona: Columna
Gabriel BIBILONI, Llengua estàndard i variació lingüística, 1994, València: 3i4
Termcat, Manlleus i calcs lingüístics en terminologia, 2005, Vic: Eumo
Xavier RULL, La lexicalització de sigles: pautes i propostes, 2007, Llengua & Literatura, 18, p. 475-523
Josep LACREU, Manual d'ús de l'estàndard oral, 2000 (5a ed.), València: Institut Interuniversitari de Filologia
Xavier RULL, Aspectes socials i lingüístics dels manlleus (I i II), 2000, Llengua i Ús, 18 i 19
Abelard SARAGOSSÀ, Gramàtica valenciana raonada i popular: el fonaments, 2003, València: Tabarca
-, Documents de la Secció Filològica, I, 1990, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, II, 1992, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, III, 1996, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, IV, 2003, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
Jordi GINEBRA, La nova normativa de l'Institut d'Estudis Catalans. Guia pràctica, 2017, Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili
Xavier RULL, Base de dades de formants, 2015, Xarxa Vives

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.