DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) PREHISTÒRIA I EVOLUCIÓ HUMANA Código 12294004
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CARBONELL ROURA, EUDALD
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
SALA RAMOS, ROBERT
Correo-e robert.sala@urv.cat
ethelann.allue@urv.cat
eudald.carbonell@urv.cat
Profesores/as
SALA RAMOS, ROBERT
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Web
Descripción general e información relevante

Aquesta assignatura ofereix l'actualitat dels coneixements sobre evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la dispersió humana cap a Euràsia fins a l'adquisició de l'economia productiva. Es tracta d'introduir una concepció moderna de la cultura com a adaptació a l'evolució humana. Matèria que serveix com a introducció a la investigació sobre evolució humana i la prehistòria de manera que s'introdueix a l'alumne en les diferents disciplines que s'apliquen des de la recollida de dades fins a la reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat en les diferents fases cronològiques.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn la història evolutiva humana.
 A4 Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
 A7 Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i unes altres.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció als conceptes bàsics sobre evolució humana i Prehistòria
Tema 2. Els caçadors-recol·lectors arcais
Tema 3. Comportament Humà dels caçadors-recol·lectors arcaics
Tema 4. Els grups de caçadors-recol•lectors d’Humans Anatòmicament Moderns
Tema 5. Homo sapiens explora nous territoris
Tema 6. Els darrers caçadors recol·lectors: un model econòmic en crisi
Tema 7. Els primers agricultors i ramaders: l'inici de l'economia productiva

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A4
A8
CT1
CT7
7 0 7
Sessió Magistral
A1
A3
A4
A8
CT7
40 0 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
A7
A8
CT1
CT5
10 10 20
Treballs
A1
A7
A8
CT5
5 30 35
Pràctiques de camp/sortides
A1
A7
CT7
30 15 45
Atenció personalitzada
A7
A8
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A1
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats del curs. Organització de les tasques presencials i/o virtuals
Sessió Magistral Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics a l'aula relacionats amb els continguts en forma de petits debats, descripcions d'objectes, aprenentatge multidisciplinar i anàlisi de articles científics.
Treballs Treball de recerca en grup.
Pràctiques de camp/sortides Sortida conjunta per determinar
Atenció personalitzada Seguiment individualitzat per resoldre dubtes concretes sobre el temari i el procés d'adquisició de coneixements. Seguiment en grup quan es tracta del seguiment del treball

Atenció personalitzada
descripción

Durant el curs 2022-23 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). El professorat d'aquesta assignatura destinarà temps a resoldre dubtes sobre el contingut de l'assignatura i els treballs en tutories individuals i/o col·lectives.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
A7
A8
CT1
CT5
Dossier pràctiques 10%
Treballs
A1
A7
A8
CT5
Treball de recerca en grups amb presentació oral 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
Preguntes curtes sobre el contingut del temari i la sortida 45%
Proves objectives de tipus test
A1
Preguntes tipus test sobre el contingut del temari 15%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per tal de fer mitja amb les diferents metodologies de l'assignatura s'ha de tenir un mínim de 4 a les proves objectives. La segona convoctòria es basa només en les proves objectives (preguntes curtes i examen tipus test)


Fonts d'informació

Bàsica Bosch, J. , Santacana, J., Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I,, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo., 2012, Madrid, Cátedra
Carbonell, E., Hominidos, 2008, ARiel. Barcelona
Josep M. Fullola Pericot, Jordi Nadal Lorenzo, Joan Daura Luján, Francesc Xavier Oms Arias, Introducción a la Prehistoria (nueva edición), UOC, 2020
Eiroa, J.J., La prehistoria del Mundo, 2010, Akal
García-Diez, M., Zapata, L.,, Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica,, 2013, Universidad del Pais Vasco
Rice, P. Moloney, N., Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry, 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.