Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies. |
| A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A3 |
Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Comprèn la història evolutiva humana.
| | A4 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A7 |
Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
| | A8 |
Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i unes altres.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció als conceptes bàsics sobre evolució humana i Prehistòria |
|
Tema 2. Els caçadors-recol·lectors arcais |
|
Tema 3. Comportament Humà dels caçadors-recol·lectors arcaics |
|
Tema 4. Els grups de caçadors-recol•lectors d’Humans Anatòmicament Moderns |
|
Tema 5. Homo sapiens explora nous territoris |
|
Tema 6. Els darrers caçadors recol·lectors: un model econòmic en crisi |
|
Tema 7. Els primers agricultors i ramaders: l'inici de l'economia productiva |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
7 |
0 |
7 |
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
5 |
30 |
35 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
30 |
15 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats del curs. Organització de les tasques presencials i/o virtuals |
Sessió Magistral |
Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis pràctics a l'aula relacionats amb els continguts en forma de petits debats, descripcions d'objectes, aprenentatge multidisciplinar i anàlisi de articles científics. |
Treballs |
Treball de recerca en grup. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida conjunta per determinar |
Atenció personalitzada |
Seguiment individualitzat per resoldre dubtes concretes sobre el temari i el procés d'adquisició de coneixements. Seguiment en grup quan es tracta del seguiment del treball |
descripción |
Durant el curs
2022-23 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal
de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de
curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic,
Moodle...). El professorat d'aquesta assignatura destinarà temps a resoldre dubtes sobre el contingut de l'assignatura i els treballs en tutories individuals i/o col·lectives. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Dossier pràctiques |
10% |
Treballs |
|
Treball de recerca en grups amb presentació oral |
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Preguntes curtes sobre el contingut del temari i la sortida |
45% |
Proves objectives de tipus test |
|
Preguntes tipus test sobre el contingut del temari |
15% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per tal de fer mitja amb les diferents metodologies de l'assignatura s'ha de tenir un mínim de 4 a les proves objectives. La segona convoctòria es basa només en les proves objectives (preguntes curtes i examen tipus test) |
Bàsica |
Bosch, J. , Santacana, J., Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I,, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo., 2012, Madrid, Cátedra
Carbonell, E., Hominidos, 2008, ARiel. Barcelona
Josep M. Fullola Pericot, Jordi Nadal Lorenzo, Joan Daura Luján, Francesc Xavier Oms Arias, Introducción a la Prehistoria (nueva edición), UOC, 2020
Eiroa, J.J., La prehistoria del Mundo, 2010, Akal
García-Diez, M., Zapata, L.,, Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica,, 2013, Universidad del Pais Vasco
Rice, P. Moloney, N., Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry, 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|