DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ARXIVÍSTICA Codi 12294101
Ensenyament
Grau en Història (2018)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALONSO MORA, ALBA
Adreça electrònica alba.alonso@urv.cat
patricia.terrado@urv.cat
Professors/es
ALONSO MORA, ALBA
TERRADO ORTUÑO, PATRICIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Les fonts d'un historiador/a són, entre d'altres, els documents. La producció documental és la que nodreix als professionals de la Història de material per poder realitzar la seva recerca.

En aquesta assignatura es posaran en valor les fonts primàries com a element de feina essencial d'un historiador/a, dotant a l'alumnat de les habiltats necessàries per poder entendre els documents d'arxiu, saber en quins arxius es troba cada document i dotar-lo de capacitat crítica en l'anàlisi documental.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A2 Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi.
 A5 Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A9 Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A2 Interpreta la història de l'entorn proper local i regional.
 A5 Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
 A8 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l'anàlisi del coneixement històric.
Inicia la recerca històrica a partir de fonts variades (intencionals i no intencionals).
 A9 Elabora projectes relacionats amb el coneixement històric.
 A10 Demostra que posseeix un coneixement bàsic de les metodologies, les teories, les tècniques i els instruments de recerca.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Què és l’arxivística? 1.1. Qui és l’arxiver/a? Una paraula antiga per a un concepte nou
1.2. Origen, concepte i terminologia
1.3. Un arxiu per a cada document: tipologia d’arxius. Els arxius a Catalunya i a Espanya
1.4. El tractament documental: fons, classificació i ordenació
1.5. Què trobem en un arxiu? Tipus de documents
1.6. La gestió documental
2. Arxius, memòria i poder 2.1. La preservació de la memòria: la memòria oral
2.2. De la capsa de sabates a l'arbre genealògic
2.3. Com fer una investigació judicial a partir dels arxius: el cas del tràfic de nadons durant el franquisme
2.4. Arxius i poder. Els papers de Salamanca: el llarg retorn.
3. Arxivística pràctica: com aplicar-la al dia a dia 3.1. Com organitzar un arxiu
3.2. Anatomia dels documents
3.3. Citació dels documents
3.4. Paleografia i diplomàtica
3.5. Grapes no, gràcies! La conservació i restauració dels documents

4. La visibilitat dels arxius 4.1. Els espais expositius i les TIC
4.2. La investigació i la premsa
4.3. Els usuaris externs: la Llei de transparència i les TAAD

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A5
51 75 126
Debats
A2
2 2 4
Treballs
A8
2 2 4
Atenció personalitzada
3 9 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Definició de conceptes bàsics
Introducció a la identificació de diverses tipologies documentals

Sessió Magistral Introduir a l'alumne a mon de l'Arxivística atensant el llenguatge propi de l'Arxivística, arxius i documentació
Debats A l'aula es faran debats sobre temes d'arxiu
Treballs Treballs de reflexió i treballs pràctics sobre documents d'arxiu
Atenció personalitzada Atenció personalitzada sobre treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció personalitzada sobre treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura a través de tutories.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A2
Assistència 10 %
Treballs
A8
Avaluació continuada: Pràctiques i treballs
*Qui no tingui 80% d'assistència, no podrà optar a l’avaluació continuada.

Avaluació única: examen en segona convocatòria
90 %



100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada: assistència, pràctiques i treballs.

Avaluació única: examen en segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Associació d'Arxivers de Catalunya, Manual d’Arxivística i Gestió Documental, 2009, Barcelona

CRUZ MUNDET, José Ramón.; Manual de archivística, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Eurocolor, Madrid, 2005 (6ª ed.). 

HEREDIA HERRERA, Antonia.; ¿Qué es un archivo? , Ediciones Trea, Gijón, 2007

HEREDIA HERRERA, Antonia.; Archivística general. Teoría y práctica , Publicaciones de la Exma. Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla, 1993 (6ª ed.).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent