DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) HISTÒRIA ANTIGA Código 12294102
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
COTS SERRET, IVÁN
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
Correo-e jordi.diloli@urv.cat
ivan.cots@urv.cat
Profesores/as
DILOLI FONS, JORDI
COTS SERRET, IVÁN
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante
Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumnat conegui els processos de formació de les societats estatals mediterrànies i les diferents formes d’organització social, política i econòmica de les anomenades civilitzacions clàssiques: Grècia i Roma. Aquesta assignatura complementa la informació proporcionada a Societat i Cultura a l'Antiguitat per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A3 Analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Entén l'estructura diacrònica de la història.
Sap interpretar el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant totes les etapes de la història i els seus sistemes de relació.
 A4 Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
 A8 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Sap usar els diferents instruments d'anàlisi del passat: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1.Grècia 1.- Introducció geogràfica i cronològica al món grec.
2.- El món Egeu durant l'Edat del Bronze.
3.- Les Cíclades.
4.- La cultura minoica.
5.- La civilització micènica.
6.- L'època fosca.
7.- La societat arcaica i el naixement de la polis.
8.- Cultura i societat en la Grècia antiga.
2.Roma 1.- Introducció. El medi físic. Fonts per a l’estudi de la Història de Roma
2.- Protohistòria d’Itàlia
3.- La civilització etrusca.
4.- Roma arcaica. La monarquia.
5.- La República romana.
6.- El Principat d’August.
7.- L’Alt Imperi. Dinastia Juli-Claudia, Flàvia, Severs i Antonins.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
3 3 6
Sessió Magistral
A1
A3
A4
A8
CT2
CT4
36 36 72
Pràctiques de camp/sortides
A1
A3
A4
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A3
A4
A8
CT2
6 6 12
Atenció personalitzada
A1
15 15 30
 
Proves de desenvolupament
A1
A3
A4
A8
CT2
CT4
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries L'assignatura es divideix en dos blocs, Grècia i Roma. La primera sessió de cada bloc serà una introducció a l'assignatura, metodologia, fonts d'informació i avaluació. Es realitzarà al primer dia de classe
Sessió Magistral Classes teòriques presencials.
Pràctiques de camp/sortides Obligatòries. Consistiran en la visita a museus, exposicions i/o jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es tractaran fonts històriques i literàries que facin referència a temes tractats a l'assignatura. Els alumnes hauran de conèixer l'àmbit geogràfic d'estudi i saber-lo representar sobre un mapa.
Atenció personalitzada Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat per solucionar els problemes derivats del seu ensenyament en aquesta assignatura

Atenció personalitzada
descripción

L'atenció personalitzada s’efectuarà individualment o en grup. En el cas del grup, els objectius són bàsicament fomentar el treball en equip, l’expressió oral, la ressolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements adequats a la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A1
A3
A4
S'avaluarà la participació a les pràctiques a partir d'un treball o de preguntes concretes incloses a la prova de desenvolupament. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A3
A4
A8
CT2
S'avaluarà el coneixement dels texts clàssics exposats a les classes magistrals mitjançant una prova de contextualització històrica dels mateixos (10 %). També s'avaluarà el coneixement geogràfic a través d'un mapa mut on s'hauran de situar diferents noms/topònims/etnònims (10 %). 20%
Proves de desenvolupament
A1
A3
A4
A8
CT2
CT4
Prova teòrica sobre els continguts impartits en les sessions magistrals. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria l'avaluació s'efectuarà mitjançant una prova conjunta única que inclogui els tipus i continguts de prova efectuats durant l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia.

BLÁZQUEZ, J.M.; LÓPEZ MELERO, R.; SAYAS, J. J. (1989): Historia de Grecia antigua. Ed. Cátedra. Madrid.

FINLEY, M.I. (1980): Los griegos en la antigüedad. Ed. Labor.

HORNBLOWER, S. (1985): Historia de las civilizaciones clásicas. El mundo griego (479-323 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona.

LOZANO, A. (1992): El mundo Helenístico. Ed. Síntesis.

MORKOT, R. (1996): The Penguin Atlas of Ancient Greece. Ed. Penguuin Books, London.

                  (1999): Atlas de la Grèce antique. Ed. Autrement, Paris.

OSBORNE, R. (2001): La formación de Grecia (1200-479 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

OSBORNE, R. (2002): La Grecia clásica. Ed. Crítica, Barcelona

POMEROY, S.; BURNSTEIN, S.; DONLAN, W.; TOLBERT, J. (2002): La antigua Grecia. Historia política, social y cultural. Ed. Crítica, Barcelona.

RUZÉ, F., AMOURETTI, M.C. (1987) El mundo griego antiguo, Ed. Akal, Madrid

ALFÖLDY, G. (1987) : Historia social de Roma.  Alianza Editorial. Madrid.

CHRISTOL, M.; NONY, D. (1988) :  De los origenes de Roma a las invasiones bárbaras. Ed. Akal. Madrid.

GARNSEY, P.; SALLER, P. (1991): El imperio romano. Economía, sociedad y cultura. Ed. Crítica, Barcelona.

GRANT, Michael (2002) Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C al 565 d.C., Ed. Akal, Madrid.

GRIMAL, P. (1981) Diccionario de Mitología Griega y Romana, Ed. Paidós, Barcelona.

KOVALIOV, S.I. (1973) : Historia de Roma. Ed. Akal. Madrid.

A.A.V.V. (1991) : Historia de las mujeres en Occidente. La Antigüedad, Ed. Taurus, Madrid.

ROLDAN, J.M. (1995): Historia de Roma. Ediciones Universidad de Salamanca.

ROSTOVTZEFF, M.I. (1972): Historia social y económica del Imperio Romano. (2 vols.) Editorial Espasa- Calpe. Madrid.

Complementària , www.culture.gr/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
HISTÒRIA MEDIEVAL/12294103


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.