DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) HISTÒRIA MODERNA Código 12294104
Titulación
Grau en Història (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
VIDAL BONAVILA, JUDIT
Correo-e judit.vidal@urv.cat
Profesores/as
VIDAL BONAVILA, JUDIT
Web
Descripción general e información relevante

El contingut es refereix als principals esdeveniments polítics, econòmics i socials, que es van produir a Europa i zones d'influència dels països europeus des del segle XV fins el trencament de l'Antic Règim.



Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies.
 A3 Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren.
 A10 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica i comprèn l'evolució històrica d'Europa.
 A3 Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
 A4 Identifica la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història d'un territori.
 A10 Analitza, valora i elabora un discurs raonat al voltant d'aspectes clau de la història apresos a classe.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Les monarquies europees a inicis de l’època Moderna. - El pas de l'Edat Mitjana a l'Edat Moderna
- Característiques de les noves monarquies
- Alguns exemples: França, Anglaterra, Espanya...
2. L'Imperi de Carles V. - Concepte d'Imperi
- Política de Carles V: Política interior i exterior.
- Conclusions
3. El món musulmà. L'Imperi turc. - Europa i el món islàmic. L'expansió turca
- Carles V, Felip II i els turcs
- Decadència turca i noves orientacions de Felip II
4. La qüestió holandesa. Les Províncies Unides (1559-1609). - La legalitat del concepte patrimonial
- Plantejaments econòmics
- L'actuació política
5. La Decadència dels Àustries. Una guerra de 30 Anys. - Antecedents
- Etapes del conflicte
- Conclusions
6. L'ordenament de Westfàlia - Com s'arriba a Westfàlia
- L'esperit de Westfàlia i la influència a les superestructures
- Conseqüències i interpretació
7. Predomini francès: Lluís XIV - Bases prèvies de l'expansió de França a la 2a. meitat del S.XVII
- Política imperialista de Lluís XIV
- Conclusions de la política exterior de Lluís XIV
8. Resistències i revolucions: l'exemple d'Anglaterra en el s.XVII. - Condicionants de la societat anglesa
- Precipitants i disparadors
- La dictadura de Cromwell i la restauració dels Estuard

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Treballs
A1
CT2
CT3
5 40 45
Sessió Magistral
A3
A4
A10
50 0 50
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
CT2
CT3
2 50 52
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Treballs Comentari de mapes històrics. A les classes pràctiques es donaran orientacions per a la seva elaboració i es comentaran textos, gràfics i mapes de temàtica històrica.
Sessió Magistral Classes teòriques
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat en aquells dubtes que puguin sorgir.

Atenció personalitzada
descripción

Serviran per a orientar l'alumnat i aclariment de dubtes.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A1
CT2
CT3
Comentari de mapes. Treball d'arxiu. L'entrega dels treballs serà obligatori tant en l'avaluació continua com en la final de segona convocatòria. 45%
Proves de desenvolupament
CT2
CT3
Dues proves, una a meitat de quadrimestre i l'altra al final. Per aprovar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves (la nota mínima d'una de les proves ha de ser 4). 50%
Otros  

Assistència i participació

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria l'alumnat desenvoluparà una prova final amb tot el contingut del temari.
Els treballs proposats s'hauran de presentar igualment. per tant es manté la distribució de percentatges de les diferents metodologies.


Fonts d'informació

Bàsica

CHALINE, Olivier. Le règne de Louis XIV. Ed. Flammarion. París, 2005.

DOMINGUEZ ORTIZ, A. El Antiguo Règimen y los Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1980.

DULL, Jonathan R. La Guerre de sept ans: histoire navale, politique et diplomatique. Bécherel, Edit Les Perseides, 2005.

FLORISTÁN, Alfredo (Coord). Historia Moderna Universal. Ariel. Barcelona, 2002.

ISRAEL, Jonathan I. La República Holandesa y el mundo hispánico 1606-1661. Ed. Nerea. Madrid, 1997.

LYNCH,John. España bajo los Austrias.2 Vol. Ed.Península. Barcelo­na,1993.

PARKER, G. España y la rebelión de Flandes. Nerea. Madrid, 1989.

PARKER, G.: El siglo maldito. Clima, guerras y catástrofes en el siglo XVII. Barcelona, Edit. Planeta, 2013.

PÉREZ SAMPER, M.A. Las monarquias del absolutismo ilustrado. Madrid, 1993.

PORRES, Rosario. La proyección de la Monarquía Hispánica en Europa política, guerra y diplomacia entre los siglos XVI y XVIII. Universidad del País Vasco. Bilbao 2009.

RODRÍGUEZ HERNÁNDEZ, Antonio José España, Flandes y la Guerra de Devolución (1667-1668) guerra, reclutamiento y movilización para el mantenimiento de los Países Bajos españoles. Madrid, Ministerio de Defensa, 2007.

ROTHBARD, Murray N. Historia del pensamiento económico. 2 Vols.Unión Editorial, Madrid, 1999-2000.

RUSSELL,C. The causes of the English Civil War. Clarendon, Oxford,1990.

SZABO, Franz, A. J. The Seven Years War in Europe, 1756-1763. Editorial: Pearson Education, Harlow, 2008.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.