Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Comprendre i dominar els conceptes i temes més importants de la història general, des de la prehistòria fins als nostres dies. |
| A2 |
Conèixer, entendre i interpretar els fets històrics del territori propi. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A7 |
Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes. |
| A9 |
Realitzar i executar projectes, informes i dossiers aplicant la didàctica de la història, de l'arqueologia i de la història de l'art. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Reconeix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
| | A2 |
Aprèn a explicar el medi proper a partir del coneixement del passat.
Interpreta la història de l'entorn proper local i regional.
| | A5 |
Realitza i gestiona informes, memòries, projectes i monografies sobre temes concrets.
| | A7 |
Sap usar mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
| | A9 |
Aplica les diferents tecnologies de la informació.
Elabora projectes relacionats amb el coneixement històric.
Identifica els principis que regeixen l'estudi del patrimoni.
Presenta de forma didàctica alguna de les qüestions estudiades.
Realitza estudis en relació amb la divulgació del passat.
Sap socialitzar la informació.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
| | CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1: Currículum i didàctica de la Història a Secundària |
1.1 El currículum d’història a l’ESO i al Batxillerat
1.2 Didàctiques de la Història a l’educació secundaria
1.3 Les Unitats Didàctiques
|
Tema 2: De la recerca a la socialització de la Història |
2.1 De la recerca històrica a la socialització del coneixement històric
2.2 La ciutat com a reflex de la història
2.3 La difusió del patrimoni material i immaterial de la contemporaneïtat
|
Tema 3: Experiències i bones pràctiques de socialització de la Història |
3.1 Recerca, patrimoni i cultura: de l’arxiu a la ciutadania
3.2 Exemples d’èxit en la difusió i la socialització de la Història
3.3 El cas del patrimoni bèl·lic
|
Tema 4: Socialitzar i comunicar el patrimoni artístic |
4.1.La necessitat de socialitzar i comunicar el patrimoni artístic al s. XXI.
4.2.Art, identitat, memòria i aprenentatge.
|
Tema 5: La consciència patrimonial |
5.1. Desenvolupament de la consciència patrimonial: dels primers béns antics valorats als d’època moderna. |
Tema 6: Didàctica i divulgació del patrimoni artístic |
6.1. Entorns i recursos didàctics participatius.
6.2. Divulgació artística: mètodes i models. Estudis de casos.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
18 |
12 |
30 |
Sessió Magistral |
|
32 |
50 |
82 |
Treballs |
|
4 |
28 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. Així com, activitats relacionades amb les activitats fora de l'aula |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura |
Treballs |
Elaboració d'un projecte de socialització i transferència de coneixement d'un tema o d'un espai d'Història o d'Història de l'Art.
Lliurament del projecte de socialització o transferència per escrit i en paper i presentació oral, seguint les pautes marcades pel professor.
|
Atenció personalitzada |
Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Els alumnes han de realitzar comentaris crítics per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. Així com, activitats relacionades amb les activitats acadèmiques fora de l'aula.
Es valorarà el seguiment d'aquestes activitats i l'assoliment dels continguts impartits a les classes pràctiques i sortides. |
30% |
Treballs |
|
Els alumnes han d'elaborar un projecte de socialització i transferència de coneixement d'un tema o d'un espai d'Història o d'Història de l'Art.
Lliurament del projecte de socialització o transferència per escrit i en paper i presentació oral, seguint les pautes marcades pel professor.
Es valorarà l'adquisició per part dels alumnes dels continguts impartits a les classes magistrals i de les competències específiques i transversals. |
70% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Els alumnes que a l'Avaluació continuada obtinguin una qualificació inferior a 5 i aquells que no hagin seguit l'Avaluació Continuada, podran realitzar un examen final de segona convocatòria, que consistirà en una prova escrita sobre tots els continguts de l'assignatura. |
Bàsica |
AADD, El acceso al patrimonio cultural: retos y debates, Navarra, 2008, Universidad Pública de Navarra
R. Arnabat i F.X. Hernández, Estratègies de recerca i transferència del coneixement històric-arqueològic. El cas de l’aviació republicana (1938-1939),, Calafell, 2011, Llibres de Matrícula
R. Calaf, Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos., Gijñon, 2009, Ediciones Trea
M.G. Hernández Martí, La memoria construida: patrimonio cultural y modernidad, València, 2005, Tirant lo Blanc
J. Morales, Guía práctica para la interpretación del patrimonio. El arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante, Sevilla, 1998, Junta de Andalucía
J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Complementos de formación disciplinar, Barcelona, 2011, Graó
J. Prats (coord,), Didáctica de la Geografía y la Historia, Barcelona, 2011, Graó
J. Prats (coord,), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas, Barcelona, 2015, Graó
J. Santacana i F.X. Hernández, Museología crítica, Gijón, 2006, Ediciones Trea
J. Santacana i N. Lonch, Manual de didàctica del objecte en el museu, Gijón, 2012, Ediciones Trea
J. Santacana i N- Serrat, Museografía didàctica, Barcelona, 2005, Ariel
F. Tilden, La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio, Pamplona, 2006, AIP
C. A. Trepat, Didáctica de la historia y multimedia expositiva, Barcelona, 2010, Graó
A. Ubieto, Propuesta metodológica y didáctica para el estudio del patrimonio., Zaragoza, 2007, Universidad de Zaragoza
AADD, Íber, Barcelona, Editorial Graó
AADD, Balma, Barcelona, Editorial Graó
AADD, Hermes, Gijón, Editorial Trea
DDAA, https://www.didpatri.cat/, ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|