Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A3 |
Reconèixer i interpretar l'estructura diacrònica de la història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A4 |
Distingir els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s'integren. |
| A5 |
Identificar, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A8 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç. |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A3 |
Distingeix els diversos models d'estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Identifica les relacions politicosocials del segle XX.
| | A4 |
Comprèn conceptes fonamentals relacionats amb aspectes i mètodes propis de la geopolítica.
| | A5 |
Analitza, reflexiona i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
| | A8 |
Comprèn les principals teories del pensament modern i contemporani.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT1 |
Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
| | CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Ruptura-1: La conquesta europea de la Nord Amèrica no hispana.
Etapa-1. La colonització europea (britànica, francesa i holandesa, 1607-1754). |
1.- Els pobles indígenes i l'arribada europea.
2.- Plantació, esclavitud, comerç i peregrins religiosos.
3. El colonialisme britànic, francès i holandès a Nord Amèrica.
|
Ruptura-2. De la Guerra Franco-Índia ("Guerra dels 7 anys" a Nord Amèrica) a la "Revolució Americana" (1754-1787).
Etapa-2. "La República Inicial" i el seu col·lapse, i l'expansió territorial (1787-1861). |
4. La Guerra Franco-Índia (1754 a 1763) (part de la mundial "Guerra dels 7 anys", 1755-1763).
5. La crisi colonial 1863-1875.
6. La Revolució Americana i la construcció del nou Estat (1776-1824).
7. L'expansió de la Unió i el camí cap a la Secessió (1815-1861). |
Ruptura-3. La Guerra Civil i La Reconstrucció (1861-1877).
Etapa-3. "L'era daurada", el "Nou Imperi" i "L'era de les reformes" (1877-1929)
|
8. La Guerra Civil i la Reconstrucció (1861-1877), i el "New South" (1877-1932).
9. La "Conquesta" del llunyà Oest (1865 a 1900): la fi del món indi lliure.
10. La industrialització, el moviment obrer i els canvis culturals (1860-1910).
11. La "Guilded Age" (l'"era xapada en or", 1877-1900) i l'"Age of Reform" (l'"era de les reformes", 1900-1929)
12. "El Nou Imperi" (1865-1929) a les Amèriques ("el garrot") i Asia, guerra i post-guerra a Europa (s20), i l'oposició a la URSS (1918-1932). |
Ruptura-4. "El crack de 1929" i el "New Deal" (1929-1941)
Etapa-4a: De la Guerra Mundial a la Guerra Freda (1941-1990)
Etapa-4b: De "La fi de la història" a "La nació inacabada" (1990-2021)
|
13. La Gran Depressió i el "New Deal" (1929-1939).
14. La política exterior (1933-1941): "El bon veí" a les Amèriques, l'aïllacionisme vers Europa, i la fricció imperial amb el llunyà Orient.
15. La Guerra Mundial a dos fronts (1941-1945): i l'anti-feixisme a Europa, i el domini del Pacífic.
16. "La Guerra Freda" & MAD (1945-1990): polarització de blocs i tensió político-social interna.
16-bis. La "no fi" de la història (1990-present) |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
78 |
118 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
18 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent. |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes del programa. |
Presentacions / exposicions |
Comentaris dels texts de pràctiques (paper i Moodle). |
Atenció personalitzada |
Entrevista per comentar els texts presentats. |
descripción |
S’atendrà
a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre
possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura.
La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà a
l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada
(horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Classe magistral: assistència, participació i lectures assignades |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Comentaris de texts a l'aula (oral/escrit). |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Presentació per escrit dels comentaris de text. |
10% |
Proves pràctiques |
|
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. |
70% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació serà "continuada" (1a convocatòria). L'"exament final" (2a convocatòria), el qual compta el 100% de la nota, pot ser útil per alumnes que no hagin pogut venir a classe (justificadament o no), i vulguin obtenir la qualificació de l'assignatura únicament a través d'aquest examen. Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. |
Bàsica |
Susan-Mary Grant, Historia de los Estados Unidos de América, Akal, 2014
Maldwyn Jones, Historia de Estados Unidos 1607-1992, Austral, 1995
Aurora Bosch, Historia de Estados Unidos, 1776-1945, Crítica, 2005
Willi Paul Adams, Los Estados Unidos de América, s21, 2001
Ramiro Guerra y Sánchez, La expansión territorial de los Estados Unidos a expensas de España y de los países hispanoamericanos, Cuba, 1975
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
HISTÒRIA D'AMÈRICA/12294107 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
TERRITORI I SOCIETAT/12294115 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
HISTÒRIA SOCIAL (XIX-XX)/12294215 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|