DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) PREHISTÒRIA I EVOLUCIÓ HUMANA Código 12304004
Titulación
Grau en Història de l'Art i Arqueologia (2018)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Correo-e robert.sala@urv.cat
ethelann.allue@urv.cat
eudald.carbonell@urv.cat
Profesores/as
SALA RAMOS, ROBERT
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
CARBONELL ROURA, EUDALD
Web
Descripción general e información relevante <p>Aquesta assignatura ofereix l'actualitat dels coneixements sobre evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la dispersió humana cap a Euràsia fins a l'adquisició de l'economia productiva. Es tracta d'introduir una concepció moderna de la cultura com a adaptació a l'evolució humana. Matèria que serveix com a introducció a la investigació sobre evolució humana i la prehistòria de manera que s'introdueix a l'alumne en les diferents disciplines que s'apliquen des de la recollida de dades fins a la reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat en les diferents fases cronològiques.&lt;/p&gt;&lt;p&gt; Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais); estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.</p>

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Aplicar la interdisciplinarietat en l'àmbit de les ciències humanes.
 A8 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Usa mètodes i tècniques d'altres ciències humanes.
 A8 Comprèn el mètode arqueològic com a instrument d'anàlisi del passat.
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d'una manera eficaç.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció als conceptes bàsics sobre evolució humana i Prehistòria
Tema 2. Els caçadors-recol·lectors arcais
Tema 3. Comportament Humà dels caçadors-recol·lectors arcaics
Tema 4. Els grups de caçadors-recol•lectors d’Humans Anatòmicament Moderns
Tema 5. Homo sapiens explora nous territoris
Tema 6. Els darrers caçadors recol·lectors: un model econòmic en crisi
Tema 7. Els primers agricultors i ramaders: l'inici de l'economia productiva

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
A4
A8
CT1
CT7
7 0 7
Sessió Magistral
A1
A3
A4
A8
CT7
40 0 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
A7
A8
CT1
CT5
10 10 20
Treballs
A1
A7
A8
CT5
5 30 35
Pràctiques de camp/sortides
A1
A7
CT7
30 15 45
Atenció personalitzada
A7
A8
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura i planificació de les activitats del curs. Organització de les tasques presencials i/o virtuals
Sessió Magistral Sessions magistrals d'acord amb els continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis pràctics a l'aula relacionats amb els continguts en forma de petits debats, descripcions d'objectes, aprenentatge multidisciplinar i anàlisi de articles científics.
Treballs Treball de recerca en grup.
Pràctiques de camp/sortides Sortida conjunta per determinar
Atenció personalitzada Seguiment individualitzat per resoldre dubtes concretes sobre el temari i el procés d'adquisició de coneixements. Seguiment en grup quan es tracta del seguiment del treball

Atenció personalitzada
descripción

S'atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
A7
A8
CT1
CT5
Dossier pràctiques 10%
Treballs
A1
A7
A8
CT5
Treball de recerca en grups amb presentació oral 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica Rice, P. Moloney, N., Biological anthropology and prehistory : exploring our human ancestry, 2008, Boston : Pearson/Allyn and Bacon
García-Diez, M., Zapata, L.,, Métodos y Técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica,, 2013, Universidad del Pais Vasco
Eiroa, J.J., La prehistoria del Mundo, 2010, Akal
Josep M. Fullola Pericot, Jordi Nadal Lorenzo, Joan Daura Luján, Francesc Xavier Oms Arias, Introducción a la Prehistoria (nueva edición), UOC, 2020
Carbonell, E., Hominidos, 2008, ARiel. Barcelona
Rojo, M., Garrido, R., García-Martínez de Lagrán, I,, El Neolítico en la Península Ibérica y su contexto europeo., 2012, Madrid, Cátedra
Bosch, J. , Santacana, J., Blat, metalls i cabdills: Catalunya del neolític a la iberització., 2009, Rafael Dalmau, Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.