DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) PREHISTORIA DE ÁFRICA Código 12645105
Titulación
Arqueología del Cuaternario y Evolución Humana (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Anglès
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Correo-e jordi.rosell@urv.cat
Profesores/as
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Web http://prehistoria.urv.net
Descripción general e información relevante <p> Àfrica és l’únic continent on s’ha recuperat registre arqueològic de tots els períodes prehistòrics, des de l’aparició de la humanitat i l’adquisició de la tecnologia fins als processos de neolitització i el desenvolupament de les societats complexes. Arqueòlegs, paleontòlegs i altres científics han analitzat aquest registre per reconstruir l’estil de vida dels humans i conèixer el seu comportament i adaptacions al llarg de tots els períodes prehistòrics. Aquest curs temàtic sobre la Prehistòria d’Àfrica intenta recollir els temes de debat més freqüents als cercles científics actuals. Des d’aquesta perspectiva es donarà un repàs, per exemple, a aspectes propis de l’Arqueologia de l’origen humà, la seva expansió cap a altres continents, la diversificació regional (Middle i Later Stone Age a l’Àfrica sub-sahariana o Paleolític mig i superior al Nord d’Àfrica), les qüestions subsistencials i l’art rupestre del continent.&nbsp;</p><div><br /></div><div><br /></div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC1 Evaluar la información actualizada en los diferentes campos de investigación.
  AC2 Tener capacidad de decisión analítica.
  AC9 Planificar proyectos de investigación.
  AC10 Organizar equipos de investigación.
  AC11 Tener capacidad de investigación, generación de paradigma y demostración.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC3 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo, en la vanguardia del campo de estudio, en un contexto de investigación.
  BC4 Aplicar pensamiento crítico, lógico y creativo, en la vanguardia del campo de estudio, en un contexto de investigación.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, en clave de liderazgo.
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbito técnico concreto.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Comprendre les bases teòriques i metodològiques de les disciplines implicades en la matèria. AC1
AC9
AC10
AC11
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
CC3
CC4
2. Comprendre i avaluar la informació sobre el diferents períodes de la Prehistòria africana a partir de les dades arqueològiques. AC1
AC2
AC9
AC10
AC11
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
CC3
CC4
3. Aplicar correctament els coneixements adquirits a l'assignatura per tal d'integrar-los en un discurs de tipus més general. AC1
AC2
AC9
AC10
AC11
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC3
CC4

Contenidos
tema Subtema
Bloc 1. Context 1. Introducció
2. Història de les investigacions
3. Context geològic, geomorfològic i geogràfic
Bloc 2. Orígens i expansió de la humanitat
1. Els primers homínids
2. Els primers jaciments arqueològics
3. La tecnologia dels primers homínids
4. La subsistència dels primers homínids
5. Homo ergaster i l’adaptació axeliana
6. El paleolític inferior al Nord d’Àfrica
7. La hipòtesis del Out of Africa
Bloc 3. Diversificació regional i l’origen del comportament humà modern 1. La Middle Stone Age
2. El Paleolític mig del Nord d’Àfrica
3. L’origen dels homínids anatòmicament moderns
4. La Later Stone Age sub-sahariana
5. Paleolític superior al Nord d’Àfrica
Bloc 4. Prehistòria recent 1. La producció alimentària a l’Àfrica
2. Ramaderia i agricultura al Nord-oest i al Sàhara
3. Els primers productors a l’Àfrica sub-sahariana
4. L’art rupestre i la seva diversificació

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 5 7
 
Sesión magistral
25 10 35
Trabajos
5 18 23
Resolución de problemas/ejercicios
0 15 15
Debates
7 12 19
 
Atención personalizada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Consulta de mapes i revisió d'estratigrafies a partir d'imatges fotogràfiques i dibuixos publicats.
Revisió de materials arqueològics africans a partir de rèpliques i imatges (fotografies o dibuixos)
Sesión magistral Classes impartides pel professor sobre algun tema concret en la que s'introdueix un problema i s'analitza a partir de les dades existents.
Trabajos Treball final (tema a triar pel professor)
Resolución de problemas/ejercicios Ressenyes crítiques i exposicions públiques a classe.
Debates Participació en les discussions.
Atención personalizada - Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes.
- Orientar la bibliografia més adequada.
- Discutir els treballs i les seves presentacions.
- Disposar d’altres fonts d’informació.
- Elaborar presentacions públiques dels treballs.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción

1. Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes. 2. Orientar la bibliografia més adequada. 3. Discutir els treballs i les seves presentacions. 4. Disposar d’altres fonts d’informació. 5. Elaborar presentacions públiques dels treballs.




Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Format dels treballs
Treball final
10%
40%
Resolución de problemas/ejercicios Ressenyes 30%
Debates Participació en les discussions 20%
Otros

Workshop. Els treballs es presentaran a classe en format comunicació de congrés amb una durada màxima de 5-7 minuts

0%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Criteris: 1.- Que les ressenyes siguin crítiques 2.- La participació a les discussions 3.- El format dels treballs.


Fuentes de información

Básica

Recursos

 

El professor subministrarà regularment articles específics per a fer les ressenyes.

Consulta habitual de pàgines d’internet.

 

Bibliografia general:

 

Binford, L. R. (1984a): Faunal remains from Klasies River Mouth. New-York, Academic Press.

        

Brain, C. K. (1981): The Hunters or the Hunted? An Introduction to African Cave Taphonomy. Chicago, University of Chicago Press.

 

Cela Conde, C. J. i F. J. Ayala (2001): Senderos de la Evolución Humana. Madrid, Alianza Editorial.

 

Deacon, H. J. and J. Deacon (1999): Human Beginnings in South Africa. Uncovering the Secrets of the Stone Age. London-New Delhi, Altamira Press.

        

Klein, R. G. (1999): The Human Career. Chicago, University of Chicago Press, 2n edition.

Complementaria Carbonell (Coord.), Homínidos. La Conquista de los Continentes, Ariel, Barcelona

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
PREHISTORIA DE AMÉRICA/125031206
PREHISTORIA DE LA PENÍNSULA IBÉRICA/125031205
PREHISTORIA DE ASIA Y OCEANÍA/125031103
PREHISTORIA DE EUROPA/125031104


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
EVOLUCIÓN HUMANA/125031109
GEOLOGÍA DEL CUATERNARIO/125031102
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.