Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Common |
|
AC1 |
To evaluate the updated information in the different fields of research. |
|
AC2 |
Have analytical decision capability. |
|
AC9 |
To plan research projects. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Common |
|
BC1 |
Learning to learn. |
|
BC2 |
Effective solutions to complex problems. |
|
BC3 |
Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate |
|
BC4 |
Autonomy, responsibility and initiative. |
|
BC6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Common |
|
CC1 |
Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English. |
|
CC3 |
Be able to manage information and knowledge. |
|
CC5 |
Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals. |
Objectives |
Competences |
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general. |
AC1
|
BC3
|
CC1 CC3
|
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia. |
AC1
|
BC1 BC3
|
CC1 CC3
|
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret. |
AC1 AC2 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC3 CC5
|
4.- Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'estudi de jaciments arqueològics. |
AC1 AC2 AC9
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6
|
CC1 CC3 CC5
|
Topic |
Sub-topic |
I. History of Quaternary climates and environments |
- Evolution of the climatic conditions
- Environmental changes through the Quaternary |
II. From neoecology to paleoecology |
- History of paleoecology
- Basics on ecology
- Concepts for paleoenvironmental reconstruction
- Hutton’s principle of uniformitarianism |
III. Reconstruction of Pleistocene environments and habitats. Part 1: Autecology. Part 2: Synecology |
- Reconstruction at different temporal and spatial scales: cenograms, histograms, ecomorphology, stable isotopes, tooth wear
- From assemblages to associations (food webs and carrying capacity)
- Interactions: predation, competition, niche separation |
IV. Human responses to environmental change |
- Hypotheses of hominin evolutionary ecology
- Variability selection hypothesis
- Ecology of social transitions |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
|
Assignments |
|
5 |
60 |
65 |
Lecture |
|
32 |
0 |
32 |
|
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup. |
Assignments |
2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
|
Lecture |
Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.
Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.
Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.
Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
|
Personal attention |
- Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
- Orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
- Proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.
|
|
Description |
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic:
1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica
- orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat.
2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic
- proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.
|
|
|
Description |
Weight |
Assignments |
A (compulsory) work of deepening one of the topics of the programme, exposed in class with multimedia support. |
80% |
Others |
Assistència i participació a les classes |
20% |
|
Other comments and second exam session |
Students enrolled at the URV follow the ECTS system and are entitled to the calls for assessment indicated in the current undergraduate and master's degree regulations. |
Basic |
|
Revistes:
Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews
Bibliografia general:
Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.
Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.
Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.
Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.
Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta. |
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|