Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació. |
|
AC2 |
Tenir capacitat de decisió analítica. |
|
AC3 |
Conduir protocols d'anàlisi tècnica. |
|
AC5 |
Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació. |
|
AC6 |
Dirigir la intervenció arqueològica. |
|
AC7 |
Capacitar-se en el tractament i registre de dades. |
|
AC9 |
Planificar projectes d'investigació |
|
AC10 |
Organitzar equips d'investigació. |
|
AC11 |
Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració. |
|
AC12 |
Planificar projectes de difusió social i didàctica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
|
BC7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
|
BC8 |
Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Comprendre i aplicar la relació entre les espècies d'hominins i el clima.
|
A1 A2 A4 A5 A11 A13 AC1 AC2 AC9 AC10 AC11
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B12 B13 B14 B16 BC1 BC2 BC3 BC5 BC6 BC7 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Comprendre els fonaments teòrics del clima. |
A1 A2 A5 A9 A10 A11 A13 AC1 AC2 AC5 AC9 AC10 AC11
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7 B11 B13 B14 B16 BC1 BC2 BC3 BC5 BC7 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5
|
Projectar una recerca en paleoambient. |
A1 A2 A3 A5 A9 A10 A11 A12 A13 AC2 AC3 AC5 AC6 AC9 AC10 AC11 AC12
|
B1 B2 B5 B8 B10 B11 B14 BC2 BC3 BC4 BC6 BC7 BC8
|
C4 CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada. |
A1 A2 A3 A5 A10 A11 A13 AC2 AC3 AC6 AC7 AC10
|
B3 B4 B5 B6 B7 B8 B11 B14 B16 BC2 BC3 BC5 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5
|
Interpretar els resultats analítics paleoambientals, fruit de les distintes disciplines que hi intervinguin i en la recerca projectada. |
A1 A2 A11 A13 AC1 AC2 AC7 AC11
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 BC2 BC3 BC5
|
C5 CC1 CC3 CC4
|
Valorar l'adequació de la tècnica analítica emprada en la recerca al tipus de resultats esperats. |
A1 A2 A5 A6 A9 A10 A11 A13 AC1 AC2 AC5 AC9 AC10 AC11
|
B3 B4 B5 B6 B7 B8 B11 B12 B13 B14 B16 BC1 BC2 BC3 BC5 BC7 BC8
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
I. Conceptes generals sobre clima |
I.1. Què condiciona el medi ambient.
I.2. Com l'home pot modificar el medi ambient.
I.3. Com aconseguir mostres a analitzar des de el punt de vista paleoambiental. |
II. Ciències, tècniques, mètodes, disciplines, ... que intervenen en la Restitució Paleoambiental |
II.1. Geoarqueologia.
II.2. Arqueozoologia.
II.3. Antracologia.
II.4. Palinologia.
II.5. Carpologia i diatomees.
II.6. Fitòlits i Dendrologia
II.7. Isòtops. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Treballs |
|
5 |
54 |
59 |
Sessió Magistral |
|
32 |
5 |
37 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa, adaptant-lo als interessos de recerca dels estudiants, sempre que sia possible. |
Treballs |
Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació respecte l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball pràctic paleoambiental, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques, presentades amb material gràfic projectable. Aquestes presentacions estaran disponibles a través del Moodle. |
Atenció personalitzada |
- Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia.
- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques.
- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinaris i/o propis.
|
|
Descripció |
1.- Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia.
2.- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques.
3.- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinaris i/o propis.
S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal
per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions
relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual.
A principis de curs s’informarà a l’estudiantat sobre com es portarà a terme
aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu
electrònic, Moodle...). |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
1.- Projecte de treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (20% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
2.- Treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (30% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
|
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent. Criteris: Es valorarà la participació de l'alumne en les discussions a l'aula teòrica i pràctica, la seva capacitat crítica i de raonament en els treballs a presentar i en l'examen, l'ús de materials no facilitats pel professor (Biblioteca, Internet, altres recursos), coneixements teòrics adquirits a classe, redacció i estructuració correcta del treball científic, així com l'assistència a classe. |
Bàsica |
|
· Projecció de temes mitjançant programa informàtic de presentació de xerrades. · Es facilitarà a l’alumne els gràfics i taules projectats, articles clau, i material per a les pràctiques. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ZOOARQUEOLOGIA I TAFONOMIA/12645212 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTADÍSTICA APLICADA A L'ARQUEOLOGIA/12645101 | ETNOARQUEOLOGIA/12645201 | ARQUEOLOGIA EXPERIMENTAL/12645210 | ANÀLISI MICROSCÒPICA EN ARQUEOLOGIA/12645214 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GEOLOGIA DEL QUATERNARI/12645102 | MÈTODES D'EXCAVACIÓ I REGISTRE EN ARQUEOLOGIA DEL QUATERNARI/12645106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|