DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) ARQUEOLOGIA DELS RITUALS I DEL MÓN FUNERARI Código 12655102
Titulación
Arqueologia Clàssica Aplicada. Recerca i Transferència (2022)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
GOROSTIDI PI, DIANA
Correo-e jesus.carruesco@urv.cat
diana.gorostidi@urv.cat
Profesores/as
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
GOROSTIDI PI, DIANA
Web
Descripción general e información relevante

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Analitzar temes de recerca avançada des d'una perspectiva multidisciplinària, temàtica o cronocultural com a eina de professionalització a través de la recerca
 A8 Dominar, analitzar i interpretar els diferents tipus de restes arqueològiques a partir de metodologies específiques de l'arqueologia de camp, en l'àmbit de l'arqueologia protohistòrica, clàssica i tardana, per assumir amb responsabilitat l'encàrrec professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 RA3. Conèixer exemples recents d'investigacions en l'àmbit del ritual i del món funerari en diferents períodes del món clàssic
 A8 RA3. Aprendre les diferents metodologies per estudiar l'arqueologia dels rituals i del món funerari
RA4. Aplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits a un estudi de cas
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 RA2. Generar un document científic quant a estructura i continguts.
 CT7 RA1. Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. L’Arqueologia de la mort i del ritual: corrents teòrics i historiografia. L’excavació de les unitats i conjunts funeraris. Estudis antropològics i aproximacions metodològiques actuals
2. Aproximació ritual i simbòlica al fet funerari. El món funerari a Grècia.
3. El ritual funerari al món fenici i púnic / El ritual molk i el tofet
4. Els camps d’urnes i les necròpolis al món ibèric. Els enterraments infantils en context domèstic. Les necròpolis celtibèriques
5. Funus et Monumenta. Rituals funeraris d'època romana. Libitina i els iura sepulcrorum.
6. El paisatge de les necròpolis romanes. Les grans necròpolis romanes d'Hispània
7. La cristianització de l'Imperi. Les necròpolis paleocristianes

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
A8
CT1
CT7
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A8
CT1
CT7
3 10 13
Seminaris
A2
A8
CT1
CT7
6 6 12
Presentacions / exposicions
A2
A8
CT1
CT7
3 0 3
Videoconferència
A2
A8
CT1
CT7
9 27 36
Fòrums de debat
A2
A8
CT1
CT7
3 6 9
Treballs
A2
A8
CT1
CT7
6 65 71
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
A2
A8
CT1
CT7
1 3 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. Poden realitzar-se de manera presencial, mitjançant una gravació de vídeo o en directe via videoconferència
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant videoconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior
Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o videoconferència

Atenció personalitzada
descripción

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A2
A8
CT1
CT7
Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. Poden realitzar-se de manera presencial, mitjançant una gravació de vídeo o en directe via videoconferència 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Fábregas Valcarce, R., Pérez Losada, F., Fernández Ibáñez, C. (Eds.), Arqueoloxía da Morte na Península Ibérica desde os Orixes ata o Medievo, 1995, 13-31.

De Miguel-Ibáñez, M. P., Romero, A., Torregrosa-Giménez, P., Jover, F. J. (eds.): Cuidar, curar, morir: la enfermedad leída en los huesos, INAPH, colección Petracos, 3, Alacant 2020.

Vlachou, V. (2012): “Death and burial in the Greek world; Greek funerary rituals in their archaeological context”, a ThesCRA VIII Add. VI 1 e: 363-384.

Burkert, W. (2007), La religión griega arcaica y clásica, capítol 4: “Muertos, héroes y dioses ctónicos”, pp. 257-292.

Gras, M., Rouillard, P., Teixidor, J.: El universo fenicio, Biblioteca Mondadori 1991.

Xella, P., (ed.), The Tophet in the Ancient Mediterranean (SEL 29-30, 2012-13), Verona 2013.

Lorrio, A.: Los celtíberos, Universidad Complutense de Madrid-Universidad de Alicante, 1997.

Gusi, F. Muriel, S., Olaria, C. (cords.): Nasciturus, infans, puerulus vobis mater terra: la muerte en la infancia, 2008. 

Vaquerizo, D. (Coord.), Arqueología de la muerte: metodología y perspectivasactuales, Fuenteobejuna 1990, Córdoba. 

F. J. Barca- J. Jiménez, Enfermedad, muerte y cultura en las sociedades del pasado. Importancia de la contextualización de los estudiospaleopatológicos, Cáceres, 2007.

Scheid, J.  (ed.), Pour une archéologie du rite : nouvelles perspectives de l’archéologie funéraire, Roma, 2008.

Neira, M. L., (ed.). Religiosidad, rituales, y prácticas mágicas en los mosaicos romanos, Córdoba, 2014.

Hesberg, H. V. (1992), Monumenta. I sepolcri romani e la loro architettura, Milán.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.