DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) ESTUDIS AVANÇATS EN CULTURA IBÈRICA I COLONITZACIONS Código 12655103
Titulación
Arqueologia Clàssica Aplicada. Recerca i Transferència (2022)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
Correo-e jordi.diloli@urv.cat
carme.belarte@urv.cat
samuel.sarda@urv.cat
Profesores/as
DILOLI FONS, JORDI
BELARTE FRANCO, CARME
SARDÀ SEUMA, SAMUEL
Web
Descripción general e información relevante

L’assignatura pretén mostrar un estat de la qüestió sobre les dinàmiques de canvi social i les situacions de contacte cultural que tenen lloc a la Mediterrània occidental durant la protohistòria. Primerament, es posarà l’accent en els contactes protagonitzats per grecs i fenicis i la seva interacció amb les societats autòctones. Posteriorment, s’analitzarà de forma específica el naixement, evolució i desaparició del fet cultural que coneixem com a cultura ibèrica, amb l’objectiu de definir els marcs geogràfics i cronològics en els que s’enquadra i descriure’n l’organització territorial i les formes de poblament, així com les estructures econòmiques i de funcionament social i polític.

Al llarg de l’assignatura es plantejaran els diversos corrents interpretatius i línies de recerca vigents i s’analitzaran de forma particular diversos casos d’estudi. 


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Analitzar temes de recerca avançada des d'una perspectiva multidisciplinària, temàtica o cronocultural com a eina de professionalització a través de la recerca
 A7 Identificar temes de recerca avançats i equips competitius als quals cal aportar propostes de valor.
 A8 Dominar, analitzar i interpretar els diferents tipus de restes arqueològiques a partir de metodologies específiques de l'arqueologia de camp, en l'àmbit de l'arqueologia protohistòrica, clàssica i tardana, per assumir amb responsabilitat l'encàrrec professional.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 RA1. Conèixer les aproximacions metodològiques actuals per estudiar l'arqueologia ibèrica i les colonitzacions mediterrànies
RA2. Conèixer el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant la protohistòria, així com els seus sistemes de relació
 A7 RA1. Analitzar estudis de cas de la investigació recent sobre l'arqueologia ibèrica i les colonitzacions mediterrànies
 A8 RA1. Conèixer el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant la protohistòria, així com els seus sistemes de relació
RA2. Analitzar estudis de cas de la investigació recent sobre l'arqueologia ibèrica i les colonitzacions mediterrànies
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 RA1. Planificar i desenvolupar el treball/projecte de forma autònoma, organitzada i científica.
 CT5 RA5. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes.
 CT7 RA1. Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. La presència fenícia a la Mediterrània Central i Occidental
Tema 2. Tartessos i el fet orientalitzant a la península Ibèrica
Tema 3. La colonització grega a la Mediterrània occidental i la interacció amb les societats autòctones.
Tema 4. La formació de la cultura ibèrica. L’organització del territori
Tema 5. L’economia dels ibers
Tema 6. La societat ibèrica

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
10 0 10
Presentacions / exposicions
A2
A8
CT5
8 0 8
Videoconferència
A2
0 30 30
Fòrums de debat
A2
CT5
CT7
0 20 20
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
A2
A8
0 50 50
Treballs
A2
A8
CT5
0 20 20
Pràctiques de camp/sortides
A2
A8
CT5
10 0 10
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. Poden realitzar-se de manera presencial, mitjançant una gravació de vídeo o en directe via videoconferència.
Videoconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant videoconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior
Fòrums de debat Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació publicada en diversos formats. Aquesta pot ser seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Aquesta atenció pot fer-se presencialment, a través del fòrum de dubtes de l’assignatura i/o videoconferència

Atenció personalitzada
descripción

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A2
A8
CT5
Exposició oral per part dels estudiants sobre un tema concret. Poden realitzar-se de manera presencial, mitjançant una gravació de vídeo o en directe via videoconferència.
Fòrums de debat
A2
CT5
CT7
Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual
Treballs
A2
A8
CT5
Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat.
Pràctiques de camp/sortides
A2
A8
CT5
Realització de visites i/o realització d'activitats fora de l’aula (recull de dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.


Fonts d'informació

Bàsica

Aubet, M. E. (2009): Tiro y las colonias fenicias de Occidente, Ed. Bellatera.

Asensio, D.; Pons, E. 2015: “Características, evolución y particularidades del poblamiento indígena en el área de colonización griega del Ampurdán El caso del Mas Castellar de Pontós (Siglos VII-III aC.)”. Réjane Roure (dir.) Contacts et acculturations en Méditerranée occidentale. Hommages à Michel Bats. Publications du Centre Camille Jullian, Aix-e-Provence. OpenEdition Books. DOI: 10.4000/books.pccj.4392

Belarte, M. C.; Sanmartí, J. (ed. cient.) (2006): De les comunitats locals als estats arcaics: la formació de les societats complexes a la costa del Mediterrani occidental. Homenatge a Miquel Cura. Actes de la III Reunió Internacional d’Arqueologia de Calafell. Arqueomediterrània, 9, 2006.

Bernardini, P. (2020): Las torres nuragas y el metal. Cerdeña: historias antiguas de una isla mediterránea, Ed. Bellaterra.

Celestino, S., López-Ruiz, C. (2020): Tarteso y los fenicios de Occidente, Ed. Almuzara.

Chapa, M.T.; Mayoral, V. (2007): Arqueología del trabajo. El ciclo de la vida en un poblado ibérico. Ed. Akal.

DD. AA. (1993): El poblament ibèric a Catalunya. “Laietània”, 8.

DD. AA. (1998): Los iberos, príncipes de occidente, Fundación “La Caixa”, Barcelona.

DD. AA. (2013): Iberos del Ebro. Documenta 25. ICAC.

DD.AA. (2013): Tartesos. El emporio del metal, Editorial Almuzara.

Diloli, J.; Sardà, S. (ed. cient.) (2009): Ideologia, pràctiques rituals i banquet al NE peninsular durant la protohistòria, Citerior V, Arola editors.

Dietler, M., López-Ruiz, C. (2009): Colonial encounters in Ancient Iberia: Phoenician, Greek and Indigenous relations, University of Chicago Press.

Gailledrat, E.: 2014: Espaces coloniaux et indigènes sur les rivages d’Extrême-Occident méditerranéen (X-IIIe s. avant notre ère). Presses universitaires de la méditerranée.

Guirguis, M. (ed. cient) (2017): La Sardegna Fenicia e Punica. Storia e materiali, Ed. Poliedro.

López Castro, J. L. (ed. cient) (2020): Entre Utica y Gadir. Navegación y colonización fenicia en el Mediterráneo occidental a comienzos del I Milenio aC, Editorial Comares Arqueología.

Ruíz, A.; Molinos, M. (1993): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico. Ed. Crítica. Barcelona.

Santos, M. (2008): “L’arqueologia grega a Empúries. Un discurs en construcció”, Annals de l’Institut d’Estudis Empordanesos, volum 39(2008), 49-79. https://raco.cat/index.php/AnnalsEmpordanesos/article/view/122073

Tréziny, H. 1995: “La topographie de Marseille antique de sa fondation (600 av. J.-C.) à l'époque romaine”, Méditerranée, 82, 41-52. https://www.persee.fr/doc/medit_0025-8296_1995_num_82_3_2900

Ruiz Galvez, M. (2013): Con el fenicio en los talones. Los inicios de la Edad del Hierro en la cuenca del Mediterráneo, Ed. Bellaterra.

Sanmartí, J.; Santacana, J. (2005): Els ibers del nord. Ed. Dalmau. Barcelona. 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.