IDENTIFYING DATA 2022_23
Subject (*) RESTITUCIÓ PALEOAMBIENTAL Code 12785202
Study programme
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (Erasmus Mundus) (2012)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period
4 Optativa AN
Teaching
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
EXPÓSITO BAREA, MARIA ISABEL
E-mail mariaisabel.exposito@urv.cat
Lecturers
EXPÓSITO BAREA, MARIA ISABEL
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
General description and relevant information

La Prehistòria moderna necessita de l’ús de mètodes analítics extrets d’altres ciències. Mitjançant alguns d’aquests mètodes, la paleoclimatologia aprofundeix en el nostre coneixement del paleoambient de les poblacions humanes del passat, tot fent estudis dels jaciments en la seva dimensió més microscòpica; és a dir, manifestant el que s’ha anomenat “registre arqueològic invisible”. La possibilitat de dotar d’unes bases teòriques i especialment d’uns coneixements pràctics de paleoambient, és una necessitat per a formar bons arqueòlegs quaternaristes, la qual cosa aconsella d’introduir aquesta disciplina dins del pla curricular del Màster en Arqueologia de Quaternari i Evolució Humana.


Competències
Type A Code Competences Specific
  Comú
  AC1 Avaluar la informació actualitzada en els diferents camps d'investigació.
  AC2 Tenir capacitat de decisió analítica.
  AC3 Conduir protocols d'anàlisi tècnica.
  AC4 Avaluar restes fòssils i decidir en intervenció arqueològica preventiva.
  AC5 Planificar la intervenció arqueològica de prospecció i excavació.
  AC6 Dirigir la intervenció arqueològica.
  AC7 Capacitar-se en el tractament i registre de dades.
  AC9 Planificar projectes d'investigació.
  AC10 Organitzar equips d'investigació.
  AC11 Tenir capacitat d'investigació, generació de paradigma i demostració.
Type B Code Competences Transversal
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
  BC7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
  BC8 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Type C Code Competences Nuclear
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectives Competences
Comprendre els fonaments teòrics del clima. AC1
AC2
AC11
BC3
Comprendre i aplicar la relació entre les espècies d'hominins i el clima. AC1
AC2
AC3
AC7
AC11
BC1
BC2
BC3
BC7
CC3
Projectar una recerca en paleoambient. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC9
AC11
BC1
BC2
BC3
CC3
Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
CC3
Interpretar els resultats analítics paleoambientals, fruit de les distintes disciplines que hi intervinguin i en la recerca projectada. AC1
AC2
AC4
AC7
AC9
AC10
AC11
BC2
BC3
BC8
Valorar l'adequació de la tècnica analítica emprada en la recerca al tipus de resultats esperats. AC1
AC2
AC4
AC5
AC6
BC3
CC3

Continguts
Topic Sub-topic
I. Conceptes generals sobre clima I.1. Què condiciona el medi ambient.

I.2. Com l'home pot modificar el medi ambient.

I.3. Com aconseguir mostres a analitzar des de el punt de vista paleoambiental.
II. Ciències, tècniques, mètodes, disciplines, ... que intervenen en la Restitució Paleoambiental II.1. Geoarqueologia.
II.2. Arqueozoologia.
II.3. Antracologia.
II.4. Palinologia.
II.5. Carpologia i diatomees.
II.6. Fitòlits i Dendrologia
II.7. Isòtops.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Treballs
5 54 59
Sessió Magistral
32 5 37
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació del programa, adaptant-lo als interessos de recerca dels estudiants, sempre que sia possible.
Treballs Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació respecte l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball pràctic paleoambiental, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
Sessió Magistral Classes teòriques, presentades amb material gràfic projectable. Aquestes presentacions estaran disponibles a través del Moodle.
Atenció personalitzada - Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia.

- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques.

- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinaris i/o propis.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Description

1.- Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia. 2.- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques. 3.- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinars i/o propis.


Avaluació
  Description Weight
Treballs 1.- Projecte de treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (20% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
2.- Treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (30% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
70%
 
Other comments and second exam session

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Criteris: Es valorarà la participació de l'alumne en les discussions a l'aula teòrica i pràctica, la seva capacitat crítica i de raonament en els treballs a presentar i en l'examen, l'ús de materials no facilitats pel professor (Biblioteca, Internet, altres recursos), coneixements teòrics adquirits a classe, redacció i estructuració correcta del treball científic, així com l'assistència a classe.


Fonts d'informació

Bàsica

·  Projecció de temes mitjançant programa informàtic de presentació de xerrades.

·  Es facilitarà a l’alumne els gràfics i taules projectats, articles clau, i material per a les pràctiques.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.