DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) ZOOARQUEOLOGÍA Y TAFONOMÍA Código 12785212
Titulación
Arqueología del Cuaternario y Evolución Humana Erasmus Mundus) (2012)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4 Optativa AN
Lengua de impartición
Anglès
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Correo-e isabel.caceres@urv.cat
jordi.rosell@urv.cat
Profesores/as
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
ROSELL ARDÉVOL, JORDI
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripción general e información relevante <p> La Zooarqueologia i la Tafonomia són dues disciplines imprescindibles avui en dia en qualsevol treball relacionat amb el món de la Prehistòria. La Zooarqueologia s’ocupa de les relacions entre els grups humans i els animals en èpoques passades. A partir d’aquesta disciplina s’infereixen gran quantitat de dades paleoeconòmiques que permeten plantejar-se qüestions relacionades amb les estratègies de subsistència o de tipus social. La Tafonomia estudia els processos d’enterrament i de fossilització de les entitats biològiques del passat, per tant, la formació de jaciments. Aquesta disciplina permet identificar els agents que produeixen les diferents alteracions, biostratinòmiques i fossildiagenètiques que afecten a les restes faunístiques dels jaciments. L’anàlisi d’aquestes alteracions, així com la identificació dels agents que les produeixen i la seva seqüència d’intervenció permeten extreure informació paleoecològica de importància rellevant per interpretar les associacions fòssils.&nbsp;</p><div><br /></div><div><br /></div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC1 Evaluar la información actualizada en los diferentes campos de investigación.
  AC2 Tener capacidad de decisión analítica.
  AC3 Realizar protocolos de análisis técnico.
  AC4 Evaluar restos fósiles y decidir en intervención arqueológica preventiva.
  AC7 Capacitarse en el tratamiento y registro de datos.
  AC11 Tener capacidad de investigación, generación de paradigma y demostración
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1.- Assimilar els conceptes i la terminologia de les dues disciplines. AC1
AC2
AC3
BC2
BC6
CC1
CC2
CC3
CC4
2.- Interpretar associacions fòssils des de la perspectiva tafonòmica i zooarqueològica per extreure informació paleoecològica i paleoeconòmica. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC11
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC2
CC3
CC4
3.- Assolir la capacitat de discussió sobre aquestes matèries i ser capaços de relacionar-les amb altres àmbits de coneixement. AC1
AC2
AC3
AC4
AC7
AC11
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC4

Contenidos
tema Subtema
I. ZOOARQUEOLOGIA
Tema 1. Introducció a la Zooarqueologia. Història de la disciplina i paradigmes actuals.

Tema 2. Relacions amb altres disciplines

Tema 3. Identificació taxonòmica.

Tema 4. Càlculs de la mostra estudiada.

Tema 5. Activitats humanes relacionades amb el processament i consum dels animals.

Tema 6. Aspectes paleoeconòmics i altres inferències.

II. TAFONOMIA
Tema 7. Tafonomia: Antecedents de la disciplina. Conceptes bàsics, teoria i mètodes.

Tema 8. Processos naturals post-mortem: Mort, desarticulació i dispersió.

Tema 9. Modificacions tafonòmiques d’origen biològic

Tema 10. Modificacions tafonòmiques d’origen no biològic

Tema 11. Processos fossildiagenètics.

Tema 12. Tafosistema. Interpretació tafonòmica de jaciments prehistòrics.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Trabajos
0 30 30
Presentaciones/exposiciones
4 6 10
Prácticas en laboratorios
8 16 24
Sesión magistral
24 0 24
 
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas de desarrollo
2 8 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció al coneixement de la Arqueozoologia i Tafonomia
Trabajos Foment de la discussió crítica sobre diferents temes a partir de treballs de rigorosa actualitat científica.
Presentaciones/exposiciones Exposició pública de problemàtiques referents a les dues disciplines i plantejament de les corresponents hipòtesis explicatives.
Prácticas en laboratorios 1.- Anàlisis de conjunts ossis.
2.- Quantificar les restes segons els índex zooarqueològics i anàlisi de modificacions tafonòmiques.
Sesión magistral Exposició, anàlisi i avaluació de la base teòrica de l'assignatura
Atención personalizada Realitzar un seguiment individual del procés d’aprenentatge de l’alumne

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción

1.- Facilitar als alumnes les eines necessàries per complementar els coneixements adquirits. 2.- Realitzar un seguiment individual del procés d’aprenentatge de l’alumne. 3.- Discutir els treballs i les seves presentacions. 4.- Disposar d’altres fonts d’informació. 5.- Elaborar presentacions públiques dels treballs.



Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Realització de ressenyes. 20%
Presentaciones/exposiciones Exposicions públiques a classe i participació.
10%
Pruebas de desarrollo Treball experimental
70%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Criteris d'avaluació: 1.- Que les ressenyes siguin critiques. 2.- La participació a les discussions. 3.- Coherència a l'examen.


Fuentes de información

Básica

Recursos:

 

- Articles específics per a fer les ressenyes.

- Pàgines d’internet.

- Col·leccions de referència.

 

Bibliografia general:

Behrensmeyer, A. K. and D. E. Dechant Boaz (1980). Fossils in the Making: Vertebrate Taphonomy and Paleoecology. Chicago, University of Chicago.

Binford, L. R. (1981): Bones: Ancient Men and Modern Myths. New York, Academic Press.

Blasco, M. F. (1992): Tafonomía y Prehistoria: Métodos y Procedimientos de Investigación. Zaragoza, Monografías Arqueológicas.

Bonnichsen, R. and M. H. Sorg, Eds. (1989). Bone Modification. Orono, University of Maine Center for the Study of the First Americans.

Brain, C. K. (1981): The Hunters or the Hunted? An Introduction to African Cave Taphonomy. Chicago, University of Chicago Press.

Cadée, G. C. (1991). The History of Taphonomy. The Processes of Fossilization. In Donovan, S. K. (Ed.), Belhaven Press: 3-21

Davis, S. J. (1987): La Arqueología de los Animales. Ed. Bellaterra. Barcelona

Hillson, S. (1992): Mammal Bones and Teeth: An Introductory Guide to Methods of Identification. Londres, Institute of Archaeology . University College London.

Lyman, R. L. (1994). Vertebrate Taphonomy. Cambrigde, Cambrigde University Press.

Shipman, P. (1981). Life History of a Fossil. An Introductión to Taphonomy and Paleoecology. Cambrigde, Harvard University Press.

White, T. D. (1992). Prehistoric Cannibalism at Mancos 5MTUMR-2346. Princeton, Princeton University Press.

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.