DATOS IDENTIFICATIVOS 2022_23
Asignatura (*) PALEONTOLOGÍA DE MAMÍFEROS: SISTEMÁTICA Y EVOLUCIÓN Código 12785217
Titulación
Arqueología del Cuaternario y Evolución Humana Erasmus Mundus) (2012)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
4 Optativa AN
Lengua de impartición
Anglès
Departamento Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
MARTÍNEZ NAVARRO, BIENVENIDO
Correo-e bienvenido.martinez@urv.cat
Profesores/as
MARTÍNEZ NAVARRO, BIENVENIDO
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/arqueologia-quaternari/
Descripción general e información relevante <p> Els mamífers van formar una part important del món prehistòric, eren recursos o perillosos per les diferents espècies humanes, competien pels mateixos recursos i estaven subjectes al mateix ambient. En moltes excavacions, gran part del material recuperat són restes de gran mamífers. L’estudi paleontològic d’aquestes restes poden donar informació sobre l’edat i el paleoambient del jaciment i aporta dades a estudis zooarqueológics. Els canvis biogeogràfics estan relacionats amb canvis climàtics. Existeixen molts estudis que intenten relacionar dispersions humanes fora de l’Àfrica o cap a Europa amb dispersions de grans mamífers. Un coneixement íntim de la paleontologia de grans mamífers és imprescindible per un prehistoriador. El curs de “Paleontologia de mamífers” consta de tres parts. La primera part està dedicada als coneixements anatòmics i taxonòmics bàsics, necessaris per poder excavar i interpretar un jaciment. La segona part tracta de l’evolució dels mamífers del Quaternari d’Europa occidental, les faunes clàssiques i importants del Quaternari eurasiàtic i Plio-Plistocè africà, i la biogeografía. La tercera part consta de treballs individuals dels alumnes.&nbsp;</p><div><br /></div><div><br /></div>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC1 Evaluar la información actualizada en los diferentes campos de investigación.
  AC2 Tener capacidad de decisión analítica.
  AC3 Realizar protocolos de análisis técnico.
  AC4 Evaluar restos fósiles y decidir en intervención arqueológica preventiva.
  AC5 Planificar la intervención arqueológica de prospección y excavación.
  AC6 Dirigir la intervención arqueológica.
  AC7 Capacitarse en el tratamiento y registro de datos.
  AC8 Evaluar y decidir en la conservación y restauración
  AC9 Planificar proyectos de investigación.
  AC10 Organizar equipos de investigación.
  AC11 Tener capacidad de investigación, generación de paradigma y demostración
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
  BC7 Tener sensibilidad en temas medioambientales
  BC8 Gestionar proyectos técnicos o profesionales.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1.- L'alumne podrà identificar els elements principals de l'esquelet i de la dentició i podrà identificar els principals grups taxonòmics dels grans mamífers en base aquests elements. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
AC8
BC1
CC1
CC2
CC3
2.- L'alumne serà conscient de la informació estratigràfica i ecològica o ambiental mantinguda en els fòssils individuals i en els conjunts de fòssils. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC7
BC1
CC1
CC2
CC3
3.- L'alumne estarà familiaritzat amb els principals taxons del Quaternari Europeu i la seva evolució. AC1
AC3
AC4
AC5
AC7
BC1
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
4.- L'alumne estarà familiaritzat amb els principals conjunts faunístics del Quaternari Euroastiàtic i del Plio-Plistocè Àfrica. AC1
AC3
AC4
AC5
AC7
AC9
BC1
BC8
CC1
CC2
CC3
5.- L'alumne entendrà la relació entre els canvis faunístics i canvis ambientals o de clima global. AC1
AC3
AC4
AC5
AC7
AC9
BC1
BC2
BC3
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3
6.- L'alumne podrà utilitzar informació paleontològica en els anàlisis, síntesis i avaluacions de la prehistòria. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC6
BC7
BC8
CC1
CC2
CC3

Contenidos
tema Subtema
Bloc 1. Anatomia

1.- Introducció a l’anatomia
2.- Pràctiques: reconèixer els elements principals de l’esquelet i de la dentició i saber identificar els principals grups taxonòmics dels grans mamífers en base aquests elements. La lògica de la sistemàtica taxonòmica és la base per la identificació dels grups dels mamífers.

Bloc 2. Sistemàtica i evolució dels grans mamífers del Quaternari Europeu 1.- Introducció a la taxonomia
2.- Cercopithecidae
3.- Carnivora
4.- Proboscidea
5.- Perissodactyla
6.- Artiodactyla
7.- Els canvis faunístics europeus en relació amb el clima global

Bloc 3. Els conjunts principals de mamífers grans del Quaternari eurasiàtic i del Plio-Plistocè Africà 1.- Europa: plistocè Inferior
2.- Europa: plistocè Mig
3.- Europa: plistocè Mig/Superior
4.- Europa: plistocè Mig/Superior - Faunes glacials
5.- Àfrica: Pliocè
6.- Àfrica: plistocè
7.- Àsia Occidental: Plio-Plistocè
8.- Àsia Central y Oriental: plistocè
9.- Les principals faunes insulars
10.- Les extincions al final del plistocè

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Trabajos
0 35 35
Sesión magistral
18 0 18
Prácticas en laboratorios
15 15 30
 
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas de desarrollo
4 10 14
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció a la paleontologia als alumnes que no tinguin una formació prèvia en la disciplina. Anivellament del grup
Trabajos Treball final
Sesión magistral Sessions d'exposició, anàlisi i discussió de les dades de l'evolució dels mamífers durant el Plistocè
Prácticas en laboratorios Pràctiques d'identificació de fòssils
Atención personalizada - Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción

1.- Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes. 2.- Orientar la bibliografia més adequada. 3.- Discutir els treballs i les seves presentacions. 4.- Disposar d’altres fonts d’informació. 5.- Elaborar presentacions públiques dels treballs.



Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Treball final (tema a triar pel professor)

30%
Pruebas de desarrollo
Examen (Bloques 2-3)

Examen (Bloc 1)


40 %

30 %
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants matriculats a la URV segueixen el sistema ECTS i tenen dret a les convocatòries d'avaluació indicades a la normativa acadèmica de grau i màster vigent.

Criteris d'avaluació: Coneixement de la morfologia (examen). Coneixement de les interpretacions (examen). Capacitat d'analitzar (treball final).


Fuentes de información

Básica

Carbonell, E., Rodríguez, X.P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C., Mosquera, M., Vaquero, M., Rosell, J., Valverdú, J., Burjachs, F. & Hortolà, P. (2005). Homínidos: las primeras ocupaciones de los continentes. Barcelona: Ariel.

Carroll, R.L. (1988). Vertebrate Paleontology and Evolution. New York: W.H. Freeman & Company.

Meléndez, B. (Ed.) (1990). Paleontología 3. Volumen 1: Mamíferos (Primera parte). Madrid: Paraninfo.Meléndez, B. (Ed.) (1995). Paleontología 3. Volumen 2: Mamíferos (Segunda parte). Madrid: Paraninfo.

Romer, A.S. (1966). Vertebrate Paleontology. Chicago: University of Chicago Press.

Simpson, G.G. (1955). Evolution of the Vertebrates. New York: John Wiley & Sons.

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.